
TOELEVERANCIERS - De visie van Xerox met betrekking tot het high-end segment liet 'scheurtjes' zien, die steeds duidelijker zichtbaar werden. Allereerst verschenen er geen nieuwe producten/systemen. Daarnaast haalde Xerox de stekker uit de iGen- en Nuvera-lijnen. Ook werd het in 2019 gelanceerde Baltoro inkjet platform stopgezet.
• Leestijd ca. 5 minuten

De aankondiging van de deal met Kyocera werd bekend gemaakt tijdens de presentatie van de meest recente kwartaalcijfers van het bedrijf. Eerder nam Xerox al Lexmark over, waardoor het er duidelijk op leek dat Xerox zich zou gaan richten op andere segmenten en zich dus duidelijk terugtrok uit de high-end printmedia markt. Met Kyocera lijkt Xerox de inkjet markt toch weer te willen betreden.
Inschatting van de redactie: De deal met Kyocera is weliswaar een poging tot 'herintreding' in de inkjet markt binnen de printmedia branche, maar ondertussen heeft de concurrentie niet stilgezeten en zal de samenwerking van Xerox met Kyocera niet worden zien als een echte bedreiging voor het high-end segment.

Die claim zal door de concurrentie worden 'weggelachen'.
'Higher-end' portfolio Kyocera

De beschikbaarheid en modelspecifieke details van de onder eigen label te leveren TASKalfa Pro 15000c (persbericht) worden later dit jaar bekendgemaakt.
Kyocera biedt net zoals Xerox en het recent overgenomen Lexmark talloze oplossingen aan voor met name middelgrote- en grotere kantooromgevingen en overheden. Dat doen zij met zowel toner- als inkjet systemen.
In het 'higher-end' segment biedt Kyocera drie producten aan, waarvan Xerox dus de TASKalfa Pro 15000c gaat distribueren.
- De TASKalfa Pro 15000c (A3 met gramsgewichten tussen 56 en 360 gr./m²), werd eind 2019 gelanceerd. Kyocera zei dat halverwege juni 2023 wereldwijd al 370 installaties waren gerealiseerd. De papierinvoer van de ASKalfa Pro 15000c is afkomstig van Ricoh.
- In het textielsegment werd de Forearth in mei van 2023 gelanceerd.
- In oktober 2023 werd de TASKalfa Pro 55000c (A3 met gramsgewichten tussen 56 en 400 gr./m²) gelanceerd op de PRINTING United Expo in Atlanta (Verenigde Staten). De 55000c is echter gebaseerd op de SCREEN Truepress JET S320.
De internationale inkjet platformen markt kenmerkt zich door talloze samenwerkingen op het gebied van diverse componenten die onderling tussen concurrenten aan elkaar worden verkocht. Machines vanaf 'letterlijk nul' ontwikkelen is anno 2025 nagenoeg onmogelijk, om nog in korte tijd tot een winstgevende installed base te komen. Ten aanzien van marketing worden de eigen unieke eigenschappen uitgelicht om onderscheid genoeg te kunnen maken in een sterk concurrerende markt. Zo zal Xerox bij de samenwerking met Kyocera zeker het accent leggen bij haar FreeFlow-workflow en een aantal andere automatiseringsoplossingen.
De ontwikkeling van met name inkjet koppen is kostbaar. Kyocera staat (net zoals Fujifilm) vooral bekend om hoogwaardige inkjetkoppen. Zo maakte ook Canon gebruik van Kyocera maar verraste tijdens drupa 2024 met de aankondiging eigen koppen te gaan gebruiken binnen een groter wordend aandeel van hun inkjet portfolio.
Vertrouwen van positie herstellen
Of Xerox daarmee haar bestaande klantrelaties voldoende vertrouwen kan geven richting de toekomst binnen het zogenaamde 'Reinvention strategie', is nog allerminst zeker. Xerox heeft zowel in haar eigen kracht, maar ook na de 'ontmanteling' van Fuji Xerox, te lang 'stilgezeten' in haar R&D inspanningen. Fujifilm zette meteen in op de ontwikkeling van nieuwe producten, terwijl Xerox in feite aan de zijlijn toekeek.
De huidige Xerox portfolio bestaat uit Xerox Iridesse, Xerox Versant en Xerox PrimeLink. Alleen de Iridese (toner) behoort tot het werkelijke high-end segment voor grafische toepassingen.
Software is één van de krachten van Xerox, waarmee het bedrijf een duidelijk verschil zou kunnen maken. Maar dan moet de marketing wel meer gericht worden op de kritische eindgebruiker, die anno 2025 zelf steeds beter weet hoe de eigen (hybride) workflows functioneren, of functioneren moeten.
Groei in inkjet
Volgens de 'Cut Sheet Production Inkjet Forecast 2025' van IT Strategies zal het aantal wereldwijde productinstallaties (eenheden) tussen 2025 en 2030 naar verwachting met meer dan 13% CAGR toenemen. Dat wordt in het persbericht van Xerox aangehaald als bewijs dat zij deze 'inhaalslag' kennelijk wel moeten maken.

Niet CEO Steve Bandrowczak, maar Terry Antinora, senior vicepresident en hoofd product en engineering gaf een toelichting: "Dit is een cruciaal moment voor onze productieprintactiviteiten. Door onze terugkeer op de markt voor cut-sheet inkjet kunnen we ons portfolio diversifiëren, voldoen aan de groeiende vraag van klanten naar snelheid en efficiëntie, en onze toewijding aan leiderschap in digitale productie versterken."
Verder mooie volzinnen van Keisuke Koyama, Executive Officer en Senior General Manager van de Corporate Marketing Division bij Kyocera Document Solutions Inc.: "Door de beproefde inkjettechnologie van Kyocera te combineren met het wereldwijde bereik, het vertrouwen van klanten en de workflowautomatisering van Xerox, leveren we echt unieke oplossingen voor productieprinters die betrouwbaarheid en rendement op hun investering eisen. Samen stellen we onze klanten in staat om effectiever te concurreren in het snel evoluerende landschap van productieprinters."

Dustin Graupman, Senior Director van Kyocera's Inkjet Division zei in het persbericht van Kyocera: "Nu inkjet steeds meer terrein wint ten opzichte van toner en offsetdruk, stelt een samenwerking met een gevestigde speler als Xerox ons in staat om dit momentum te versnellen. Deze overeenkomst met Xerox betekent dat nog meer printproviders en bedrijven zullen kunnen ervaren hoe Kyocera's geavanceerde inkjettechnologie hen de prestaties, betrouwbaarheid en betaalbaarheid biedt waarnaar ze op zoek waren."
Koers Xerox op dieptepunt, Kyocera laat winst zien
De aankondiging kon nauwelijks rekenen op de steun van beleggers. Na aankondiging van de cijfers over het tweede kwartaal daalde de koers van pakweg $5,25 op 30 juli naar 3,95 aan het einde van de eerste dag in augustus. De piek van de koers van Xerox werd 'in het verre verleden' genoteerd op 1 april 1999 met ruim 155 dollar. Ten tijde van de overname pogingen om HP in te lijven werd relatief bezien weinig winst geboekt. Het bedrijf is nu zo een 500 miljoen dollar waard.
Bij Xerox werken zo een 16.800 medewerkers (eind 2024) (16% minder dan eind 2023). Kyocera heeft 77 .136 medewerkers in dienst (eind maart 2025). Beide bedrijven zijn actief in ca. 160 landen, waarbij Xerox grotendeels opereert via partners/resellers. Kyocera heeft wereldwijd ca. 40 eigen vestigingen. De totale omzet van Xerox (alle producten en diensten) bedroeg in 2024 5,7 miljard euro, de totale omzet van Kyocera bedroeg in dat jaar 12,5 miljard euro.




Het koersverloop van Kyocera laat een heel ander beeld zien, vooral ook over de afgelopen week, waarin ook dat bedrijf haar kwartaalcijfers bekend maakte. Kyocera staat met een beurskapitaal van ruim 17 miljard dollar ver boven de waarde van Xerox.
Opinie
Voor Xerox lijkt deze overeenkomst van groter strategisch belang dan voor Kyocera. Er is bij de Japanners geen directe noodzaak om vertegenwoordigd te worden door Xerox. Ze hebben zelf een net zo groot internationaal netwerk in vergelijking tot Xerox. Xerox mist producten in haar portfolio en zal de conclusie hebben getrokken dat het op dit moment domweg te laat is om 'vanaf nul' zelf nieuwe producten te gaan ontwikkelen op het gebied van een snel groeiende inkjet markt.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.