• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Xerox: deal met Kyocera voor TASKalfa Pro 15000c

TOELEVERANCIERS - De visie van Xerox met betrekking tot het high-end segment liet 'scheurtjes' zien, die steeds duidelijker zichtbaar werden. Allereerst verschenen er geen nieuwe producten/systemen. Daarnaast haalde Xerox de stekker uit de iGen- en Nuvera-lijnen. Ook werd het in 2019 gelanceerde Baltoro inkjet platform stopgezet.

• Leestijd ca. 5 minuten

De aankondiging van de deal met Kyocera werd bekend gemaakt tijdens de presentatie van de meest recente kwartaalcijfers van het bedrijf. Eerder nam Xerox al Lexmark over, waardoor het er duidelijk op leek dat Xerox zich zou gaan richten op andere segmenten en zich dus duidelijk terugtrok uit de high-end printmedia markt. Met Kyocera lijkt Xerox de inkjet markt toch weer te willen betreden.

Inschatting van de redactie: De deal met Kyocera is weliswaar een poging tot 'herintreding' in de inkjet markt binnen de printmedia branche, maar ondertussen heeft de concurrentie niet stilgezeten en zal de samenwerking van Xerox met Kyocera niet worden zien als een echte bedreiging voor het high-end segment.

Xerox zegt zelf voor wat betreft het high-end printsegment op nummer 3 te staan.
Die claim zal door de concurrentie worden 'weggelachen'.

'Higher-end' portfolio Kyocera

De beschikbaarheid en modelspecifieke details van de onder eigen label te leveren TASKalfa Pro 15000c (persbericht) worden later dit jaar bekendgemaakt.

Kyocera biedt net zoals Xerox en het recent overgenomen Lexmark talloze oplossingen aan voor met name middelgrote- en grotere kantooromgevingen en overheden. Dat doen zij met zowel toner- als inkjet systemen.
In het 'higher-end' segment biedt Kyocera drie producten aan, waarvan Xerox dus de TASKalfa Pro 15000c gaat distribueren.

  • De TASKalfa Pro 15000c (A3 met gramsgewichten tussen 56 en 360 gr./m²), werd eind 2019 gelanceerd. Kyocera zei dat halverwege juni 2023 wereldwijd al 370 installaties waren gerealiseerd. De papierinvoer van de ASKalfa Pro 15000c is afkomstig van Ricoh.
  • In het textielsegment werd de Forearth in mei van 2023 gelanceerd.
  • In oktober 2023 werd de TASKalfa Pro 55000c (A3 met gramsgewichten tussen 56 en 400 gr./m²) gelanceerd op de PRINTING United Expo in Atlanta (Verenigde Staten). De 55000c is echter gebaseerd op de SCREEN Truepress JET S320.

De internationale inkjet platformen markt kenmerkt zich door talloze samenwerkingen op het gebied van diverse componenten die onderling tussen concurrenten aan elkaar worden verkocht. Machines vanaf 'letterlijk nul' ontwikkelen is anno 2025 nagenoeg onmogelijk, om nog in korte tijd tot een winstgevende installed base te komen. Ten aanzien van marketing worden de eigen unieke eigenschappen uitgelicht om onderscheid genoeg te kunnen maken in een sterk concurrerende markt. Zo zal Xerox bij de samenwerking met Kyocera zeker het accent leggen bij haar FreeFlow-workflow en een aantal andere automatiseringsoplossingen.

De ontwikkeling van met name inkjet koppen is kostbaar. Kyocera staat (net zoals Fujifilm) vooral bekend om hoogwaardige inkjetkoppen. Zo maakte ook Canon gebruik van Kyocera maar verraste tijdens drupa 2024 met de aankondiging eigen koppen te gaan gebruiken binnen een groter wordend aandeel van hun inkjet portfolio.

Vertrouwen van positie herstellen

Of Xerox daarmee haar bestaande klantrelaties voldoende vertrouwen kan geven richting de toekomst binnen het zogenaamde 'Reinvention strategie', is nog allerminst zeker. Xerox heeft zowel in haar eigen kracht, maar ook na de 'ontmanteling' van Fuji Xerox, te lang 'stilgezeten' in haar R&D inspanningen. Fujifilm zette meteen in op de ontwikkeling van nieuwe producten, terwijl Xerox in feite aan de zijlijn toekeek.

De huidige Xerox portfolio bestaat uit Xerox Iridesse, Xerox Versant en Xerox PrimeLink. Alleen de Iridese (toner) behoort tot het werkelijke high-end segment voor grafische toepassingen.

Software is één van de krachten van Xerox, waarmee het bedrijf een duidelijk verschil zou kunnen maken. Maar dan moet de marketing wel meer gericht worden op de kritische eindgebruiker, die anno 2025 zelf steeds beter weet hoe de eigen (hybride) workflows functioneren, of functioneren moeten.

Groei in inkjet

Volgens de 'Cut Sheet Production Inkjet Forecast 2025' van IT Strategies zal het aantal wereldwijde productinstallaties (eenheden) tussen 2025 en 2030 naar verwachting met meer dan 13% CAGR toenemen. Dat wordt in het persbericht van Xerox aangehaald als bewijs dat zij deze 'inhaalslag' kennelijk wel moeten maken.

Terry Antinora

Niet CEO Steve Bandrowczak, maar Terry Antinora, senior vicepresident en hoofd product en engineering gaf een toelichting: "Dit is een cruciaal moment voor onze productieprintactiviteiten. Door onze terugkeer op de markt voor cut-sheet inkjet kunnen we ons portfolio diversifiëren, voldoen aan de groeiende vraag van klanten naar snelheid en efficiëntie, en onze toewijding aan leiderschap in digitale productie versterken."

Verder mooie volzinnen van Keisuke Koyama, Executive Officer en Senior General Manager van de Corporate Marketing Division bij Kyocera Document Solutions Inc.: "Door de beproefde inkjettechnologie van Kyocera te combineren met het wereldwijde bereik, het vertrouwen van klanten en de workflowautomatisering van Xerox, leveren we echt unieke oplossingen voor productieprinters die betrouwbaarheid en rendement op hun investering eisen. Samen stellen we onze klanten in staat om effectiever te concurreren in het snel evoluerende landschap van productieprinters."

Uit het persbericht van Kyocera

Dustin Graupman, Senior Director van Kyocera's Inkjet Division zei in het persbericht van Kyocera: "Nu inkjet steeds meer terrein wint ten opzichte van toner en offsetdruk, stelt een samenwerking met een gevestigde speler als Xerox ons in staat om dit momentum te versnellen. Deze overeenkomst met Xerox betekent dat nog meer printproviders en bedrijven zullen kunnen ervaren hoe Kyocera's geavanceerde inkjettechnologie hen de prestaties, betrouwbaarheid en betaalbaarheid biedt waarnaar ze op zoek waren."

Koers Xerox op dieptepunt, Kyocera laat winst zien

De aankondiging kon nauwelijks rekenen op de steun van beleggers. Na aankondiging van de cijfers over het tweede kwartaal daalde de koers van pakweg $5,25 op 30 juli naar 3,95 aan het einde van de eerste dag in augustus. De piek van de koers van Xerox werd 'in het verre verleden' genoteerd op 1 april 1999 met ruim 155 dollar. Ten tijde van de overname pogingen om HP in te lijven werd relatief bezien weinig winst geboekt. Het bedrijf is nu zo een 500 miljoen dollar waard.

Bij Xerox werken zo een 16.800 medewerkers (eind 2024) (16% minder dan eind 2023). Kyocera heeft 77 .136 medewerkers in dienst (eind maart 2025). Beide bedrijven zijn actief in ca. 160 landen, waarbij Xerox grotendeels opereert via partners/resellers. Kyocera heeft wereldwijd ca. 40 eigen vestigingen. De totale omzet van Xerox (alle producten en diensten) bedroeg in 2024 5,7 miljard euro, de totale omzet van Kyocera bedroeg in dat jaar 12,5 miljard euro.

Screenshot
Koersverloop Xerox sinds 1985 en laatste week (klik voor vergrote weergave)
Screenshot
Screenshot
Koersverloop Kyocera sinds 1985 en laatste week (klik voor vergrote weergave)

Het koersverloop van Kyocera laat een heel ander beeld zien, vooral ook over de afgelopen week, waarin ook dat bedrijf haar kwartaalcijfers bekend maakte. Kyocera staat met een beurskapitaal van ruim 17 miljard dollar ver boven de waarde van Xerox.

Opinie

Voor Xerox lijkt deze overeenkomst van groter strategisch belang dan voor Kyocera. Er is bij de Japanners geen directe noodzaak om vertegenwoordigd te worden door Xerox. Ze hebben zelf een net zo groot internationaal netwerk in vergelijking tot Xerox. Xerox mist producten in haar portfolio en zal de conclusie hebben getrokken dat het op dit moment domweg te laat is om 'vanaf nul' zelf nieuwe producten te gaan ontwikkelen op het gebied van een snel groeiende inkjet markt.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Al 370 keer verkocht: Kyocera TASKAlfa Pro 15000c OPINIE - Kyocera publiceerde begin dit jaar een eigen whitepaper over de markt van inkjet. De eigen bescheidenheid voerde daarin de boventoon. Kyocera ontwikkelt en levert inkjetkoppen aan diverse high-end...
  2. Kyocera introduceert TASKalfa Pro 55000c TOELEVERANCIERS - Kyocera heeft een tweede machine gelanceerd in het al overvolle segment van mid-range en high-end commercial print. Met de in 2019 geïntroduceerde TASKalfa Pro 15000c zette het bedrijf...
  3. Canon en Fujifilm bemoeiden zich met Xerox-HP deal BUITENLAND - In alle overwegingen die gespeeld hebben rondom de voorgenomen overname van HP door Xerox niet door te laten gaan, bleken vorige week twee andere spelers in het high-end...
  4. Ruimte voor Kyocera in high-end printerspeelveld? TOELEVERANCIERS - In de jaarlijkse serie high-end printerfabrikanten neemt de redactie de gebruikelijk spelers onder de loep zoals Canon, Epson, Fujifilm, Heidelberg, HP Indigo, Kodak, Konica Minolta, Landa, Ricoh, Screen,...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

4 augustus 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: baltoro, iGe, Kyocera, Nuvera, TASKalfa Pro 15000c, xerox

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Prinsjesdag Peiling 2025 door VNO-NCW en MKB Nederland 4 augustus 2025
  • Blokboek.com eind 2025 12,5 jaar 4 augustus 2025
  • BoostyourBox investeert in laserstansmachine 1 augustus 2025
  • bpost tikt grens van 3.000 elektrische bestelwagens aan 1 augustus 2025
  • Apple cijfers derde kwartaal 2025 in gebroken boekjaar 1 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Beursorganisator LabelExpo’25 creëert trendstress
  • Xerox: deal met Kyocera voor TASKalfa Pro 15000c
  • Wat betekent de recente VS-EU deal voor de branche?
  • Cijfer gebroken boekjaar 2025 van Cimpress
  • Crown Van Gelder: ontslag voor 100 werknemers?

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.