• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

90% van de Nederlanders leest papieren folders

ZAKELIJK - De papieren folder is onverminderd populair. Dat blijkt uit het nieuwste, onafhankelijke Bereiksonderzoek Folders 2024/2025, uitgevoerd door GfK onder begeleiding van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).

• Leestijd ca. 2 minuten

Uit het onderzoek komt naar voren dat maar liefst 90% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder nog altijd folders leest, vooral op papier, maar ook in digitale vorm. Dat komt neer op 12,9 miljoen mensen. Daarmee is het bereik gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar.

Bereik en attentiewaarde

Niet alleen blijkt uit het onderzoek dat het bereik van folders hoog is, maar ook de attentiewaarde. Consumenten nemen echt de tijd voor folders: gemiddeld 15 minuten per week, vooral in het weekend en op maandag. Lezers waarderen folders vooral als informatief, praktisch en inspirerend. De belangrijkste reden om ze te lezen? Aanbiedingen vinden. Maar ook ontspanning en winkelinspiratie spelen een rol.

Maar folders doen meer dan alleen informeren en inspireren volgens het onderzoek: ze activeren!

  • 86% van de lezers komt in actie na het lezen.
  • 55% stelt het boodschappenlijstje samen met behulp van papieren folders.
  • 47% koopt daadwerkelijk iets dat ze in een folder hebben gezien.
Alke Bassler, GfK

Het Bereiksonderzoek Folders werd uitgevoerd in opdracht van Spotta, door GfK onder begeleiding van NMO. “Tijdens het analyseren van de onderzoeksresultaten viel het op hoe krachtig de brievenbus nog altijd is als kanaal. In een tijd waarin communicatie steeds meer digitaal wordt, blijft de fysieke folder opvallend relevant. Dat ruim 9 miljoen Nederlanders folders via de deurmat ontvangen, onderstreept hoe sterk fysieke aanwezigheid nog steeds werkt, de folder komt letterlijk binnen,” aldus Alke Bassler, Head of Media Research, GfK.

Inken Oestmann, NMO

Inken Oestmann, Research Manager NMO: “In een wereld vol schermen blijft die stapel papier op de deurmat verrassend relevant. Juist daarom is goed onderzoek naar het bereik van folders belangrijk. Maar betrouwbaarheid komt niet vanzelf. Die vraagt om duidelijke afspraken, scherpe methodes en onafhankelijke toetsing. Dáár komt NMO om de hoek kijken.”

Bron: NMO

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Papieren folders steeds belangrijker voor consument supermarkt De oplage van gedrukte dagbladen en tijdschriften mag dan langzaam teruglopen, de papieren folder doet het nog steeds erg goed, zegt Deloitte. Meer dan de helft van de consumenten gebruikt...
  2. 63% Nederlanders leest tijdens vakantie offline MULTIMEDIA - De Magazine Media Associatie (MMA) onderzocht onder 1.150 Nederlanders van zestien jaar en ouder, de leesvoorkeuren tijdens de vakantieperiode. Het onderzoek werd uitgevoerd door Panelwizard....
  3. De beste folders van Nederland Wie wint de Beste Folder Award en wie de Folder Vakprijs? Maar liefst 2 prijzen voor de beste folders van Nederland zullen worden uitgereikt tijdens het Brievenbusreclame Congres op donderdag...
  4. Retail Crossmedia Summit: papieren folder of een app? Herbert Haaij is de man achter de tweede Retail Crossmedia Summit, welke op 11 februari wordt gehouden in Utrecht. Retailers uit diverse marktsegmenten, bureaus, verspreiders, en toeleveranciers vormen de basis...

Jolanda van Drie

Bedrijfsjournalist, freelance redacteur voor Blokboek en Printmedianieuws en communicatie- en marketingmanager bij IT bedrijf Prindustry (Haarlem).

5 september 2025 door Jolanda van Drie Reageer

Categorie: zakelijk Tags: GfK

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Print krijgt een stem: het verhaal achter Soundbook
  • Koningin Máxima opent 25e Dutch Design Week
  • Doe mee aan KVGO Young Management-programma
  • PRINTING United Alliance start met AI consultancy
  • Sappi stopt met PM2 productie in Kirkniemi, Finland

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.