• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Geen toekomst voor indirecte inkjet na Landa?

landa-s10p-open

OPINIE - Landa heeft met haar overtuigende marketing en dito slogans hoe dan ook een flink stukje historie geschreven vanaf pakweg 2012 tot en met de dag van vandaag. Of de tijdlijn na de huidige situatie zal kunnen voortbestaan is nog maar zeer de vraag.

• Leestijd ca. 5 minuten

Terwijl in Israël wordt gezocht naar oplossingen om Landa te redden, is de vraag gerechtvaardigd of de indirecte inkjet technologie van Landa nog wel een echt toekomst heeft. Daarover zullen bij Landa intern geen twijfels bestaan. En de mogelijke overnamekandidaat FIMI heeft zelf (nog) te weinig kennis om daar zelf een gedegen oordeel over te geven.

Onze mediapartner INKISH maakte recent een analyse van eerdere pogingen tot 'indirecte inkjet', die mogelijk door andere high-end inkjet ontwikkelaars zou zijn overwogen. Conclusie: uiteindelijk stapte niemand in de indirecte methode.

B1 vellen positie Landa niet meer uniek

Landa is met zijn high-speed B1 machine niet meer de enige aanbieder in het B1 inkjet segment. De Agfa SpeedSet Orca 1060 (bedoeld voor de verpakkingen markt in CMYK + optioneel 3 extra kleuren) levert (al meteen in basis) 11.000 vel per uur. Een minstens net zo indrukwekkend machine, die nu langzaam maar zeker de markt gaat bereiken. The Delta Group in Cambridge (Engeland) was de eerste beta tester (maart 2024) van de Orca 1060 en heeft de testfase succesvol doorlopen. Er zijn voozrzover de redactie kon nagaan nog geen directe vergelijkingen in kwaliteit gemaakt tussen de Landa S11(P) en de Orca 1060.

Agfa Speedset Orca 1060

B1 niet noodzakelijk? In B2 volop keuzes

Maar als B1 geen directe vereiste is en B2 zou (ook) kunnen volstaan binnen de portfolio aan klant applicaties, dan is het speelveld behoorlijk groot. Zowel in rotatie als in vellen bieden alle high-end ontwikkelaars een ruim aanbod aan oplossingen. Ook keuzemogelijkheden in snelheden zijn er volop, met inbegrip van al dan niet de (on)mogelijkheden van inline finishing. Met name dat laatste aspect kan van grote invloed zijn op de totale workflow en dus de productie efficiency.

Landa zelf biedt (bood?) alleen optioneel een inline coating unit (water gebaseerde UV coating). Voorzover bekend zijn er geen andere toeleveranciers die op B1 formaat koppelingen aanbieden voor de S10/11(P). Het is niet bekend of hun eigen inline coating samenwerkt met de '11k speed upgrade'.

Snelheid relatief binnen een totale (hybride) workflow

Naast de al dan niet bestaande noodzaak op B1 formaat speelt ook de al dan niet bestaande noodzaak tot 11.000 vel per uur een rol, zeker in workflows met een grotere diversiteit aan (hybride) apparatuur.

Formaat en snelheid voor flink deel bepalend voor keuze in inkjet binnen een totale samenhang van een (hybride) workflow.

Wie experimenteerden er nog meer met indirecte inkjet?

INKISH dook in het verleden van een aantal ontwikkelaars. In 2001 kreeg NexPress Solutions LLC een patent voor indirect printen, zoals omschreven met 'Gebruikt een inkjetapparaat om een afbeelding op een tussenliggend element te vormen, verwijdert overtollige vloeistof en brengt vervolgens de vloeistofarme afbeelding over naar de ontvanger door middel van elektrostatische/thermische/drukklemmen'.

Het patent werd in 2004 overgedragen aan Kodak. NexPress Solutions LLC was een 50/50 joint venture tussen Heidelberger Druckmaschinen en Kodak.

Als het patent was omgezet in een product en bijvoorbeeld Heidelberg het in bezit had gehad, had de wereld er vandaag de dag anders uitgezien.

Océ keek in 2005 naar een indirecte technologie toen ze ‘Océ's Direct Imaging 7 Color Technology’ aankondigde. Het ontwerp had geen fotogeleider had, maar een trommel met verschillende geleidende zones die het voltooide beeld overbrachten naar een rubberen band, die het beeld op papier afdrukte.

Volgens de technische specificaties was de technologie uniek en bood deze hoge kwaliteit met een uitstekende registratie. Later bleken er problemen waren met de rubberen band. Voor was na te gaan, werd de technologie alleen gebruikt in de op de mid-range gerichte Océ CPS900 markt, overigens geen inkjet maar een tonermachine.

Een aantal jaren later (2008-2009) probeerde Océ het nog een keer met 'Inkjet-to-belt then transfer'. Dat patent werd in 2010 door Canon overgenomen. Volgens Morten Reitoft van INKISH lijkt deze technologie nog het meest op het 'blanket principe' van Landa. Het voegt een release-/conditioneringslaag toe aan een trommel of een roterende band. Breng inkt aan op de laag, droog de afdruk gedeeltelijk en breng het beeld met behulp van warmte en druk over op het substraat.

Uit de publicatie van INKISH: 'Canon heeft de technologie nooit op de markt gebracht en levert vandaag de dag direct-to-media inkjettechnologie met printkoppen van Kyocera en Canon'.

logo-xerox

In 2013-2014 deed Xerox een poging, die een patent aanvroeg voor haar WEC (Wetting Enhancement Coating). De uitvinders waren Suxia Yang en Nan Xing. Daarbij werd indirect op een film (in plaats van op een 'blanket' zoals bij Landa) geprint en vervolgens op het substraat werd overgebracht. De technologie is nooit op de markt gekomen.

Geen commerciële indirecte inkjet producten

Geen van de bovenstaande pogingen, behalve dus Landa, zijn ontwikkeld tot commercieel verkrijgbare producten. Een zoektocht naar bedrijven die een offset digitale toekomst verkennen, levert nog veel meer bedrijven op die octrooien hebben aangevraagd. Om er maar een paar te noemen: Ricoh, Hitachi, Seiko/Epson, Riso, Konica-Minolta en waarschijnlijk nog meer.

Commentaar van Morten Reitoft van INKISH

Morten Reitoft

Reitoft: "Ik kan niet zeggen dat indirect inkjetprinten op zich interessant is. Toch bewijst bovenstaand overzicht dat veel leveranciers verschillende overwegingen hebben gehad over hoe ze inkjetprinten konden realiseren. Digitaal printen, ongeacht de technologie, was destijds zonder meer de volgende stap in de evolutie van printen."

Conclusies printmedianieuws

Met de optekening door INKISH is wel bewezen dat verschillend indirecte inkjet ontwikkelingen het 'niet haalden'. Landa heeft tot nu toe beperkt succes gehad. Vooral in het begin was de 'blanket' de zwakste schakel in het proces. Ondanks het feit dat die zwakte is weggewerkt, kan niet gezegd worden dat Landa's slogan 'Printing Will Never be the Same Again' relaiteit is geworden. Het wegvallen van de productie van platen is zeker een voordeel, maar of dat qua (financiële efficiency opweegt tegen alle B1 offset varianten, is nog maar zeer de vraag. Van de enige tientallen installaties worden de meeste 'gewoon' gebruikt voor in feite standaard CMYK opdrachten in het gebruikelijke kleurgamma'. Voor zover de redactie kon nagaan zijn er ook geen overduidelijke signalen dat database printing baanbrekend is (of is geweest) bij de meeste gebruikers.

Wat ChatGPT ervan vindt

Bron (ingrijpend bewerkt en aangevuld): INKISH

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Duits Colordruck Baiersbron geen bèta site Landa BEDRIJVEN - Het bèta test feestje van Landa kreeg vorige week een teleurstelling te verwerken. De aanvankelijk genoemde bèta test lokatie drukkerij Colordruck Baiersbron uit Duitsland krijgt geen S10 bèta...
  2. De toekomst van inkjet in het labelsegment EVENEMENT - Morten B. Reitoft en Jean Lloyd in gesprek met Carlo Sammarco en Steve Baker over de veranderende markt rondom labels en etiketten. Welke veranderingen zijn er te verwachten...
  3. Landa blijft de fantasie prikkelen, positief en negatief TOELEVERANCIERS - Landa koos de afgelopen twee jaar voor heel wat minder 'ophitsende' marketing, maar voor concrete installaties wereldwijd. Op zoek naar nieuws omtrent actuele installaties, lijkt het erop dat...
  4. Wat mogen we van 2024 verwachten? OPINIE - Het voorspellen van de toekomst is altijd al moeilijk geweest. Dat leren we elk jaar. Terugblikken maken is makkelijk, maar vooruit kijken en richting aan een visie geven,...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

3 september 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: B1, Canon, Heidelberg, hybride, inkish, inkjet, Kodak, landa, Morten Reitoft, Océ, xerox

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Geen toekomst voor indirecte inkjet na Landa?
  • Drukken of printen: de variabelen in kleur
  • GMG color management in Durst workflow
  • KVGO stuurt brief aan de Koning rondom Postwet
  • Curatoren reageren op artikelen Crown van Gelder

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.