
OPINIE - De hele keten binnen de printmedia branche begint de gevolgen te voelen van de maatregelen die Trump heeft genomen op het gebied van wereldwijde importheffingen wereldwijd. Het argument was steeds om toch vooral 'Make America Great Again'. Maar ook daar zijn de gevolgen niet gering.
• Leestijd ca. 4 minuten
De maatregelen zijn nog 'relatief jong', al heeft Trump sinds 20 januari het heft in handen om de nauwelijks te overziene reeks wereldwijde ingrepen door te voeren. Percentages 'sprongen' op en neer en verschillende regio's hadden al dan niet succes tarieven bij te kunnen stellen, zolang ze maar genoeg eer verschaften aan Trump. Want voor erkenning van zijn status is deze Amerikaanse president zeer gevoelig. En met alle goedbedoelde 'eerbetoon' bleken sommige regio's de zware importheffingen deels te kunnen compenseren zonder zelf tegenmaatregelen te nemen, dat zou de relatie immers kunnen schaden. Zo ook binnen de EU.
Toeleveranciers uit Japan voor fors deel afhankelijk van de VS
Canon, Konica Minolta, Fujifilm en Ricoh zijn voorbeelden van Japanse toeleveranciers die voor een flink deel hun producten exporteren naar Japan. Canon, Konica Minolta en Ricoh zijn voor ca. 30% afhankelijk van hun resultaten in de Verenigde Staten. Fujifilm voor ca. 22%.
Canon is in de eerste helft van het boekjaar begonnen met de levering van persen aan Heidelberg, waardoor de omzetdaling in de eerste zes maanden beperkt bleef tot 1,1%. De verkoop van hoogwaardige productiepersen daalde in het tweede kwartaal met 12%, wat neerkomt op een daling van 7,1% op jaarbasis.
Konica Minolta heeft een omzetdaling van 5% geleden voor de professionele printdivisie en zegt dat de verkoop van hardware en non-hardware in de VS is gedaald als gevolg van de economische onzekerheid door de invoerheffingen. Het bedrijf zegt dat de verkoop van hoogwaardige productiepersen in het eerste kwartaal 92% van het niveau van vorig jaar bedroeg.
Ricoh heeft ook te maken gehad met een daling van de hardwareverkoop in de VS, wat het bedrijf wijt aan de gevolgen van de invoerheffingen. Deze daalden in de eerste drie maanden van het boekjaar met 9,9% en droegen bij aan een omzetdaling van 5,8% voor het bedrijf.
Fujifilm lijkt hieraan te zijn ontsnapt en rapporteert inkomsten uit Noord- en Zuid-Amerika die vergelijkbaar zijn met het resultaat van 12 maanden eerder. In plaats daarvan wijt het een daling van 2,3% in de inkomsten uit grafische communicatie aan een lagere verkoop van platen in Europa en de VS en de stopzetting van analoge platen. Het bedrijf meldt ook een lagere verkoop van inkjetprintkoppen. Het schat dat de impact van de invoerheffingen een omzetverlies van 1 miljard yen in de Business Innovation-divisie en een totaal verlies van 6 miljard yen voor het bedrijf betekent.

(samengesteld door ChatGPT) (*)
Hoe doen Xerox, Kodak en HP het in eigen land?
De gevolgen van de onzekerheid in de wereld bleven niet beperkt tot Japanse leveranciers. Volgens het meest recente financiële verslag heeft Xerox een daling van 16% gekend in de installaties van zijn hoogwaardige kleurenpersen. Het bedrijf hoopt op een heropleving van de verkoop door de samenwerking met Kyocera, die aan het einde van het jaar van start gaat met een nieuwe lijn Xerox-persen. Die 16% heeft overigens vooral onderliggende oorzaken, doordat de high-end portfolio van Xerox behoorlijk uitgedund is. Wat de samenwerking met Kyocera gaat betekenen in een nog te ontwikkelen nieuwe reeks Xerox persen is niet duidelijk.
Xerox schatte dat de tarieven zo’n $50 miljoen van de operationele winst in 2025 zouden kosten, ze willen dat opvangen door het doorvoeren van prijsverhogingen.
HP ziet ook hogere kosten, lagere marges en zag in het eerste kwartaal negatieve aandelenreacties. HP heeft de productie van pc’s en printers voor de Amerikaanse markt versneld verplaatst naar landen als India, Mexico, Thailand, Vietnam én de VS zelf, met als doel dat meer dan 90% van de producten voor Noord-Amerika eind 2025 buiten China geproduceerd wordt.
Kodak zei in een verklaring over het tweede kwartaal geen invloeden te zien rondom de importheffingen. Kodak heeft echter wel te maken met andere economische tegenslagen. Belangrijkste pijnpunten: hogere kosten voor aluminium en productie, dalende volumes, en aanzienlijke financiële druk door hoge schulden en pensioenverplichtingen — niet door tarieven. Kodak maakt veel producten in de VS, wat bescherming biedt tegen invoerheffingen. Daarom raakt de 'trade war' hen relatief minder direct.

(samengesteld door ChatGPT) (*)
Amerikaanse printmedia branche terughoudend in investeringen

Door de bovengenoemde onzekerheden sijpelen de onzekerheden ook door bij de Amerikaanse printmedia branche. Dat betekent vrijwel meteen dat geplande investeringen worden uitgesteld. De Printing United Alliance bracht de situatie in kaart (met de kanttekening dat dat rapport werd gesponsord door Canon). Er werd een enquête gehouden onder bijna 200 leden van de brancheorganisatie.

Het is voor de branche dus zeker geen 'Make America Great Again'. Dat blijkt uit de - overigens spaarzame - cijfers die bij de enquête naar voren kwamen. Opvallend is wel dat evenveel ondernemers verwachten dat hun omzet ziet stijgen, ten opzichte van de dalers.
Belangrijker dan de omzet zijn echter de invloeden van hogere kosten en daarmee dan ook de toegevoegde waarde. Maar liefst 65,2% ziet de kosten toenemen door inflatie. Daardoor zegt 44,7% dat de winst voor belasting zal afnemen.

Grotere risico's zet rem op investeringen
Het lijstje met zorgen binnen de branche liegt er niet om:
- 79,4% ziet de economie dalen, zelf tot op recessie niveau
- 62,5% ziet negatieve invloeden door de importheffingen op machines en consumables
- 55,9% geeft 'Washington' de schuld van gevoelens van onzekerheid
- 50% maakt zich zorgen om blijvende kosten inflaties
- 38,2% ziet klanten kiezen voor digitale communicatie alternatieven
- 30,1% ziet geen mogelijkheden tot passende verhoging van hun verkoopprijzen
Bedrijven willen wel automatiseren, maar doen het -voorlopig - niet
Automatisering met workflow gereedschappen, kunstmatige intelligentie, maar ook robotisering van logistieke processen wordt actief door 9,5% van de bedrijven gedaan, 10,2% verwacht dat volgend jaar te kunnen doen, terwijl 25,5% dat binnen 3 jaar verwacht. Maar 54,7% zegt hiervoor zowel op korte- als op langere termijn geen budget voor vrij te kunne maken.
Ook gewone verbruiksgoederen in het geding
Zolang bedrijven met binnen hun bestaande workflows kunnen blijven produceren is het - nog - niet investeren in (nieuwe/duurzame) productiemiddelen misschien nog niet zo bepalend binnen de huidige onzekerheden. Consumables daarentegen hebben directe gevolgen voor de kosten en de toegevoegde waarde. Gebruikers van offset systemen hebben te maken met plaatkosten en papier speelt ook in hybride- of digitale omgevingen een rol. Daarover publiceerde de redactie begin vorige maand een artikel.
Bronnen: samenvatting van het rapport, ChatGPT, aanvullend onderzoek
Kopfoto: EU president van de Europese Commissie schudt de hand met Donald Trump over de opgelegde aangaande de opgelegde importtarieven, de EU nam geen tegenmaatregelen (foto: screenshot uit NOS Journaal)
(*) Disclaimer: De redactie heeft de door ChatGPT gegenereerde cijfers niet gecontroleerd, ChatGPT stelt de cijfers te baseren op de officiële stukken, zoals deze openbaar ter beschikking staan.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.