• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Gelijkheid in gebruik ChatGPT vrouwen en mannen

KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE - In de begintijd van ChatGPT waren het vooral mannen die het gebruik domineerde met ca. 80%. Het National Bureau of Economic Research dat is geschreven in samenwerking met Harvard-econoom David Deming, ziet na onderzoek de gelijkheid in gebruik toenemen tussen vrouwen en mannen.

In januari van 2024 werd de software door 37% vrouwen gebruikt, inmiddels is dat 52% geworden en dus zelfs iets meer dan het gebruik door mannen.

Einde van de 'mannen early adapters' fase duidelijk aangetoond

Het dagelijks gebruik van ChatGPT

Uit het onderzoek bleek verder dat 80% van het gebruik van ChatGPT in drie hoofdcategorieën valt: praktische begeleiding, zoeken naar informatie en hulp bij het schrijven. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, namelijk dat AI banen vervangt door geavanceerde codering, maakt programmeren slechts een relatief klein deel uit van het totale gebruik.

Schrijven bleek de meest voorkomende werkgerelateerde taak te zijn, wat het unieke vermogen van ChatGPT om digitale output te genereren in vergelijking met traditionele zoekmachines benadrukt.

Wereldwijde expansie buiten de rijke landen

ChatGPT heeft ook een snelle internationale groei doorgemaakt, met name in opkomende economieën. In mei 2025 was de groei van het gebruik in de landen met de laagste inkomens meer dan vier keer zo groot als in de landen met de hoogste inkomens. Volgens onderzoekers wijst dit patroon erop dat de technologie zich ontwikkelt van een luxe hulpmiddel naar essentiële infrastructuur.

Bron (bewerkt): Perplexity

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. ChatGPT na 2 jaar, wordt het ons tweede brein? OPINIE - Op 30 november 2022 werd het taalmodel voor ChatGPT gelanceerd. Sam Altman is momenteel één van de meest spraakmakende ondernemers in Silicon Valley. Er ontstond een hype aan...
  2. Doorvragen na het eerste ChatGPT antwoord OPINIE - Gisteren stelde de redactie een vraag aan ChatGPT een visie te geven op de ontwikkelingen binnen de printmedia branche. De reactie die de de redactie kreeg voorgeschoteld was...
  3. De toekomst van print volgens ChatGPT OPINIE - De redactie nam deze week een abonnement op de bekende AI applicatie ChatGPT. De betaalde versie zou met ChatGPT 4 nog een stuk beter zijn dan de gratis...
  4. Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche? OPINIE - We kunnen er niet omheen. Dagelijks horen we wel wat over ChatGPT en de strijd tussen de grote techbedrijven om deze nieuwe ontwikkeling over ons uit te storten....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

16 september 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: kunstmatige intelligentie Tags: ChatGPT, gebruik, mannen, onderzoek, vrouwen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Gelijkheid in gebruik ChatGPT vrouwen en mannen
  • Intergraf rondom ‘Prinsjesdag’ 3 dagen in Den Haag
  • Klantgegevens: weet waar ze terecht kunnen komen
  • Crown Van Gelder mag windturbine bouwen
  • Kaartje2go valt dubbel in de prijzen

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.