• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Print-on-demand versus dropshipping

TRENDS - Print-on-demand en dropshipping – termen die vaak worden gebruikt alsof ze hetzelfde betekenen. Hoe verhouden de twee concepten zich tot elkaar?

In de wereld van online print komen hoor je vaak uitspraken als “We leveren via dropshipping” of “Onze webshop werkt met print-on-demand.” Klinkt vergelijkbaar, maar het is niet hetzelfde. Bij beide modellen hoef je geen eigen voorraad aan te houden en kan een externe leverancier de bestelling afhandelen. Maar er zijn duidelijke verschillen. In dit blog leggen we uit hoe print-on-demand en dropshipping zich tot elkaar verhouden.

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een logistiek model waarbij een verkoper producten verkoopt zonder deze zelf op voorraad te houden. Zodra een klant bestelt, wordt de order direct doorgestuurd naar een externe leverancier. Deze leverancier verzendt het product rechtstreeks naar de klant. De verkoper regelt alleen de verkoop – de rest wordt uitbesteed.

Dropshipping is vooral bekend als e-commerce model en wordt vaak toegepast via een webshop. Maar het kan ook via andere verkoopkanalen, zoals e-mail, telefonische verkoop, marketplaces (zoals Bol.com of Amazon), of B2B portals. Het succes hangt sterk af van betrouwbare leveranciers, actuele productinformatie en een efficiënt bestelproces.

Kenmerken van dropshipping:

  • Er is geen eigen voorraad nodig.
  • De verzending wordt uitbesteed.
  • Het product wordt rechtstreeks – vaak whitelabel – naar de klant verzonden.
  • Meestal standaardproducten, zoals mokken, elektronica of gadgets die al op voorraad liggen.

Wat is print-on-demand?

Bij print-on-demand (POD) wordt een product pas geproduceerd zodra iemand het bestelt. Het gaat om drukwerk: een maakproduct dat nog gepersonaliseerd moet worden met eigen teksten of visuele elementen. Denk aan een flyer met een gerichte klantboodschap, een banner voor een specifieke locatie of een brochure met informatie van een organisatie.

Dit productiemodel wordt vaak toegepast binnen een online verkoopomgeving, zoals een webshop of bestelportaal, maar is ook inzetbaar voor offline bestellingen via e-mail, telefonisch contact of directe klantrelaties.

Online-Drukwerk-Prindustry-2048x1365

Kenmerken van print-on-demand:

  • Geen eigen voorraad nodig.
  • Productie vindt pas plaats na bestelling.
  • De productie en verzending gebeurt intern of wordt uitbesteed.
  • Altijd gericht op geprinte of bedrukte producten, zoals T-shirts met een eigen ontwerp, visitekaartjes met persoonlijke data, boeken met eigen tekst of flyers in huisstijl.

Is print-on-demand hetzelfde als dropshipping?

Niet helemaal. Print-on-demand is een productiemethode waarbij een product pas wordt gemaakt zodra het is besteld. Worden zowel de productie als de verzending uitbesteed? Dan valt POD binnen het dropshippingmodel. De verkoper fungeert dan als reseller of printmanager: een tussenpersoon tussen klant en producent. Die reseller is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en klantcontact, terwijl de leverancier het drukwerk produceert en rechtstreeks naar de klant stuurt. De eindklant merkt meestal niet dat er een externe partij bij betrokken is. POD valt dus onder dropshipping als de hele logistiek wordt uitbesteed.

Doet een bedrijf de productie en verzending zelf? Dan is er wel sprake van POD, maar níet van dropshipping. POD kan als productiemethode dus zowel intern als extern plaatsvinden, terwijl dropshipping als logistiek model altijd extern is.

Vergelijking: Print-on-demand vs. dropshipping

KenmerkDropshippingPrint-on-demand
Soort conceptLogistiek model
Productiemethode
ProductieMeestal vooraf geproduceerdAltijd na bestelling
PersonalisatieZeldenVrijwel altijd gepersonaliseerd – het product moet nog bedrukt worden
VoorraadGeen eigen voorraadGeen eigen voorraad
Verwerking & verzendingAltijd uitbesteedKan intern of uitbesteed worden uitgevoerd
Typisch productenStandaardproducten zoals mokken, elektronica, accessoiresDrukwerk, signing, kleding, promotie-items met maatwerkcontent
VoorbeeldWebwinkel met standaard productenWebshop met drukwerk

Dit blog verscheen eerder bij Prindustry. Benieuwd hoe dit IT bedrijf in dit plaatje past? Lees het volledige blog hier.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Herkansing voor print-on-demand oplossing voor kranten en tijdschriften Het on-demand printen van kranten en/of tijdschriften is al eens eerder geprobeerd. Tot nu toe met weinig succes. Daar lijkt Maganews uit Zweden verandering in te gaan brengen. Met behulp...
  2. Printing Before Demand bij DM+ op 1 april INNOVATIE - Deadlines en productietijden worden steeds strakker. Daarom heeft DM+ uit Zoetermeer een oplossing die het verschil maakt: van ‘net op tijd’ naar ‘ligt al klaar’. Printing Before Demand...
  3. Jaarverslag NDP Nieuwsmedia: digitaal versus print BRANCHE - De brancheorganisatie voor 'nieuwsbedrijven' publiceerde deze week haar jaarverslag met daarin de samenvattende cijfers van de aangesloten ledenbedrijven. In 2019 daalde de totale omzet in ons land met...
  4. Weekendopinie: iPhone privacy versus print privacy Het zal niemand zijn ontgaan dat de FBI Apple wil verplichten haar iOS besturingssysteem te 'openen' om een toestel van een vermeende terrorist te kunnen bekijken. Apple weigert. Voedt dit...

Jolanda van Drie

Bedrijfsjournalist, freelance redacteur voor Blokboek en Printmedianieuws en communicatie- en marketingmanager bij IT bedrijf Prindustry (Haarlem).

25 september 2025 door Jolanda van Drie Reageer

Categorie: trends Tags: dropshipping, Print on demand

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Kinderen ontwerpen kaarten voor Kinderpostzegels
  • Diploma’s in transitie: print en digitaal hand in hand
  • Print-on-demand versus dropshipping
  • Week van de Grafimedia opent bij Wilco
  • DPG Media sluit Haagse drukkerij in 2026

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.