• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Klantgegevens: weet waar ze terecht kunnen komen

OPINIE - Met een druk op de knop worden klantgegevens en klantbestanden 'ergens in the cloud' opgeslagen. Dat gaat - op noodlottige hacks na - doorgaans goed. De onderlinge relaties tussen opdrachtgever en opdrachtnemer worden daarbij doorgaans gewoon vertrouwd.

• Leestijd ca. 4 minuten

Is dat vertrouwen automatisch terecht of is het een navraag waard wie toegang zou kunnen hebben tot je data? En hoe doe je dat? Zeker bij overnames is het van belang dat dit open wordt gecommuniceerd. Niet alleen in de media, maar ook naar opdrachtgevers.

Drie voorbeelden, waarbij één voorbeeld een 'opmerkelijk nieuwtje' liet zien.

Maar eerst de basis uitgangspunten, zoals omschreven in de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Als basis zijn de 'spelregels' rondom AVG prima omschreven bij de Kamer van Koophandel. Vervolgens zijn vanuit de tien daar vermelde stappen diverse regels opgesteld die nader zijn omschreven bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Productiebestanden zijn primair geen persoonsgegevens

Daar waar het gaat om vermelding(en) van personen (met diverse gekoppelde gegevens) in offertes, orders, workflows, leveringsbonnen en facturen (overzichten) etc. gaat het voor de letter van de wet om persoonsgegevens.
Aan bedrijven gekoppelde media productiebestanden vallen daar primair niet onder, tenzij ze via foto's of films van personen wel herleid kunnen worden tot die personen.
De bewaarstructuur koppelt de persoonsgegevens echter wel aan productiebestanden. Immers een offerte-, order- of factuurnummer verwijst naar productiebestanden alvorens ze in gebruik te kunnen nemen. Het is dus wel van belang ook daar de juist verantwoording voor vast te leggen.

Valt alleen de verwerkende bv onder de AVG regels?

In een holdingstructuur is iedere entiteit die (mee) beslist over doelen en middelen van een verwerking zelf verwerkingsverantwoordelijke (of gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijke), óf zij is verwerker als ze uitsluitend 'in opdracht' werkt. Dat kan dus doorwerken naar meerdere bv’s in de keten, inclusief de holding, afhankelijk van de feitelijke rol.

Daar kan een mogelijk knelpunt zitten. Als een verwerkende bv deel uitmaakt van een groter geheel van productiebedrijven waar je liever je gegevens niet in bewaring zou geven, vooral als grotere clouddiensten voordeliger kunnen worden afgesloten in vergelijking tot één (kleinere bv) uit de hele keten van bedrijven.

Hoe dan ook, het is belangrijk om navraag te doen 'hoe het zit' met het gebruik van clouddiensten, wie daarbij kunnen, wie verantwoordelijk is voor zowel persoonsgegevens als productiegegevens.

Overname van Simian breed in de markt gecommuniceerd

Het is natuurlijk niemand ontgaan dat Simian in handen kwam van print.com. De media werd breed geïnformeerd en ook in de openbaarheid werd deze grote overname in ons land gecommuniceerd. De overname kan ook niet 'zomaar voorbij' zijn gegaan aan de opdrachtgevers van beide bedrijven. Maar het was en is aan hen om zelf na te gaan in hoeverre er (mogelijk) iets verandert in de wijze van werken met betrekking tot persoonsgegevens en/of productiebestanden.

Doorgaans is het beheer van persoonsgegevens en/of productiebestanden niet (meteen) een 'heet hangijzer' binnen een fusie of overname.

Print.com nam recent ook ISI over

Overname ISI door print.com

Recent werd ook ISI uit Ede overgenomen door print.com. Een overname waarbij een print productie bedrijf een software ontwikkelaar overnam. Het is niet ondenkbaar dat beide bedrijven in bepaalde situatie dezelfde klanten bedienen.
Deze overname werd ook voldoende bekend gemaakt in de media, zodat elke opdrachtgever zelf kon/kan bepalen in hoeverre persoonsgegevens en/of productiebestanden al dan niet gewenst bij beide partijen toegankelijk zouden kunnen zijn. De redactie beschikt niet over mogelijke communicatie waarbinnen betrokken bedrijven hun opdrachtgevers heeft gecommuniceerd over toegankelijkheid van persoonsgegevens en/of productiebestanden.

Of opdrachtgevers pro-actief de wijze van werken en beheer van persoonsgegevens en/of productiebestanden na een fusie of overname controleren, is niet algemeen bekend.

Cimpress n.v., Drukwerkdeal.nl b.v. en ControlMedia Group b.v.

Als derde voorbeeld Cimpress n.v., omdat daar zeker een internationale boomstructuur van bedrijven te verwachten was. Het is algemeen bekend dat bijvoorbeeld Drukwerkdeal.nl in ons land behoort tot Cimpress. Dat betekent dat het dus zeker de moeite waard is om na te gaan of de eventuele verwerking van persoonsgegevens en/of productiegegevens niet alleen toegankelijk zijn bij Drukwerkdeal.nl, maar (eventueel) ook bij andere werkmaatschappijen van Cimpress.

Klik voor vergrote weergave

Een basis overzicht bij één van de grotere 'krediet controle bedrijven' trok de aandacht doordat de naam Control Media Group b.v. verscheen in het lijstje en daarbij direct onder Drukwerkdeal.nl.

De moeite van het verder onderzoeken zeker waard, want niets duidde erop dat in de markt openlijk sprake is geweest van communicatie rondom een mogelijke overname van Control Media Group b.v. door Drukwerkdeal.nl b.v. En ook dus niet de betrokkenheid en/of rol van Cimpress n.v. binnen deze constructie. De redactie stelde de vraag aan directeur Leon van Nunen van Control Media, maar kreeg (vanwege vakantie) (nog) geen inhoudelijke reactie, maar zei toe volgende week contact op te nemen. Martijn Jansen, commercieel directeur van drukwerkdeal.nl b.v. bevestigde desgevraagd dat zij inderdaad (in twee fasen) de Control Media Group b.v. (volledig) hebben overgenomen.

Volgens Jansen heeft Control Media haar eigen serverdiensten, die geen deel uitmaken van de clouddiensten waar Cimpress n.v. gebruik van maakt.

Doordat deze overname niet is gecommuniceerd, hebben opdrachtgevers van beide bedrijven dus geen direct inzicht over het beheer van hun data. Dat 'het wel goed zit' is dus een aanname.

Zelf concernstructuren bekijken

Bij grote(re) online print-service-providers, met al dan niet vestigingen in het buitenland, is het dus zeker zaak na te gaan op welke wijze zij mogelijk zijn gekoppeld aan partijen binnen een mogelijke holding. Zodat je vooraf weet of andere partijen - al dan niet gewenst - bij uw gegevens 'zouden kunnen komen', omdat raamwerk ICT contracten (vaak) in een overkoepelende holding zijn ondergebracht. Zoals bijvoorbeeld administraties, maar ook clouddiensten voor media- en productiebestanden.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Cimpress/Vistaprint koopt wéér een ‘internetdrukker’ De grote internetdrukker Cimpress (het voormalige Vistaprint) heeft deze week weer een Europese internetdrukker gekocht. Dit keer gaat het om Onlinedruck uit Oostenrijk, voor de somma van 23.3 miljoen euro....
  2. Cimpress/Vistaprint koopt Franse concurrent Het moederbedrijf van drukwerkdeal.nl koopt het Franse ‘web-to-print’-bedrijf Exagroup voor ongeveer 130 miljoen euro. Dat is opvallend, want drukwerkdeal.nl wil binnenkort zelf de Franse markt gaan veroveren....
  3. Is pessimisme ABN-AMRO over branche terecht? FINANCIEEL - Vorige week publiceerde ABN-AMRO wederom pessimistische vooruitzichten voor de grafische branche. Het betreft hier vooral veel copy/paste werk vanuit CBS gegevens. Van enige onderbouwing is nauwelijks sprake....
  4. Cimpress is wereldmarktleider ‘mass customization’ BEDRIJVEN - Het Amerikaanse Cimpress, het vroegere Vistaprint, groeit de laatste jaren als kool, vooral door de overname van een reeks bedrijven in Europa. Met een omzet van 1.2 miljard...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

16 september 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: Cimpress, cloud, ControlMedia, drukwerkdeal, isi, print.com, Simian

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Intergraf rondom ‘Prinsjesdag’ 3 dagen in Den Haag
  • Klantgegevens: weet waar ze terecht kunnen komen
  • Crown Van Gelder mag windturbine bouwen
  • Kaartje2go valt dubbel in de prijzen
  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.