
TRENDS - Tijdens de inmiddels ver achter ons liggende covid periode werden talloze voorspellingen gedaan dat 'het met beurzen wel gedaan zou zijn'. Inmiddels is al gebleken dat deze voorspellingen niet zijn uitgekomen. Covid veroorzaakte 'slechts' een dipje in het beurzen landschap. LabelExpo Europe in Barcelona kijkt terug op hun meest succesvolle beurs ooit.
• Leestijd ca. 3 minuten
In termen van zowel de totale tentoonstellingsoppervlakte als de bezoekersaantallen, inclusief de hoogste internationale deelname, wass de 2025 editie tot nu toe de grootste in haar geschiedenis. Met meer dan 43.000 netto vierkante meter aan expositieruimte trok het vierdaagse evenement van 16 tot 19 september ruim 37.000 bezoekers, met een toename van 18% aan topbeslissers. Spanje domineerde logischerwijs de lijst van meest bezochte landen, samen met Italië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Nederland werd niet in de cijfers genoemd.
Resultaten bezoekersaantallen LabelExpo Barcelona 2025 bekendgemaakt.

Andy Thomas-Emans, strategisch directeur bij Labelexpo Global Series, zei: "De verhuizing naar Barcelona voor Labelexpo Europe 2025 is een strategische mijlpaal in de 45-jarige geschiedenis van de beurs. We zijn bijzonder bemoedigd door de aanzienlijke toename van de internationale deelname, vooral uit Noord- en Zuid-Amerika, wat onze toewijding aan het creëren van een echt wereldwijd platform voor de etiketten- en verpakkingsdrukindustrie bevestigt."
Emans: "Niet in de laatste plaats hebben de recente AI ontwikkelingen fors bijgedragen aan de automatisering van processen binnen de gehele keten van de etiketten- en verpakkingsdrukindustrie."
Voor flexo-, digitale en hybride druktechnologieën waren de belangrijkste thema's op de beurs automatisering, cloudnetwerkintegratie en de eerste ontwikkelingen op het gebied van AI-gestuurde machine- en gebruikersinterfaces.
Loupe

Toch is het onbegrijpelijk dat succesvolle namen worden gewijzigd in ofwel nietszeggende namen of in ongelukkig uit te spreken namen. In eigen land was het de beurs Sign&Print (hoe duidelijk kan je zijn?) die werd gewijzigd in het lastiger uit te spreken Visualize Expo. Volgens de beursorganisatie 'noodzakelijk' om niet alleen print centraal te zetten in een veel breder spectrum van vakgebieden waarbinnen 'visuele media' zich ontwikkelen. Natuurlijk is dat een waarheid, maar de beurs ademt voorlopig nog grotendeels het 'gewone' bestaande Sign&Print uit.
De Britse organisator Informa zegt de naamswijziging te hebben doorgevoerd vanwege externe ontwikkelingen van de markt in dit vakgebied.
Nog meer verbazing wekte de naam LOUPE, die de succesvolle naam LabelExpo moet gaan vervangen. De eerste editie onder die naam zal de beurs in Amerika in september 2026 zijn. Er wordt naar eigen zeggen een grote rebranding gedaan. Loupe moet staan voor de afkorting van 'Label and OUter Packaging Embellishment'. Een mond vol, maar de deelnemers aan zo een beurs, zowel standhouders als bezoekers, begrijpen best wel dat de term LabelExpo meer is dan alleen het tonen van labels, daarvoor zou zou een ingrijpende rebranding niet nodig zijn.
De volgende Europese beurs keert terug van 5 tot 8 oktober 2027 als LOUPE Europe 2027.
The Print Show in Birmingham veel kleiner

In omvang was 'The Print Show' in Birmingham niet te vergelijken met LabelExpo. Maar toch ook deze beurs trok veel meer bezoekers in de 2025 editie in vergelijking tot voorgaande edities. 2025 trok met bijna 5400 bezoekers zo een 34% meer bezoekers in vergelijking tot 2024 in dezelfde stad. The Print Show duurt drie dagen.
Chris Davies, evenementdirecteur voor zowel The Print Show als The Sign Show, zei tegen Printweek: "Voor mij was dit het beste evenement dat we ooit hebben georganiseerd. Als organisator wilden we dit jaar een stapje verder gaan, met onder meer een verbeterde entree en een uitgebreidere Knowledge Zone-sprekerruimte, en zowel bezoekers als exposanten reageerden daar erg positief op."
Interview met Chris Davies tijdens The Print Show 2025

Tegelijkertijd werd onder de titel The Sign Show een aparte hal ingericht met applicaties die gericht waren op het segment sign. Bij deze beide events is (gelukkig?) geen sprake van rebranding van beide doelgroepen.

Gespecialiseerde beurzen groeien, generieke beurzen krimpen
Kijkend naar het gehele beurzen spectrum binnen printmedia omgevingen, dus is duidelijk waarneembaar dat gespecialiseerde 'theme beurzen' groeien, terwijl een generieke vakbeurs als drupa juist in 2024 fors achterbleef met de cijfers voor met name bezoekersaantallen. Dit weerspiegelt ook wel de trends in de industrie zelf. Bedrijven zoeken naar specifieke applicaties, die rendabel passen binnen hun portfolio van hun opdrachtgevers. Ontwikkelingen op het gebied van print 'in zijn algemeenheid' spreken i die zin minder gauw tot ieders verbeelding.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.