• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Themabeurzen weer volop in ‘groeimodus’

TRENDS - Tijdens de inmiddels ver achter ons liggende covid periode werden talloze voorspellingen gedaan dat 'het met beurzen wel gedaan zou zijn'. Inmiddels is al gebleken dat deze voorspellingen niet zijn uitgekomen. Covid veroorzaakte 'slechts' een dipje in het beurzen landschap. LabelExpo Europe in Barcelona kijkt terug op hun meest succesvolle beurs ooit.

• Leestijd ca. 3 minuten

In termen van zowel de totale tentoonstellingsoppervlakte als de bezoekersaantallen, inclusief de hoogste internationale deelname, wass de 2025 editie tot nu toe de grootste in haar geschiedenis. Met meer dan 43.000 netto vierkante meter aan expositieruimte trok het vierdaagse evenement van 16 tot 19 september ruim 37.000 bezoekers, met een toename van 18% aan topbeslissers. Spanje domineerde logischerwijs de lijst van meest bezochte landen, samen met Italië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Nederland werd niet in de cijfers genoemd.

Resultaten bezoekersaantallen LabelExpo Barcelona 2025 bekendgemaakt.

Andy Thomas-Emans, Informa
Andy Thomas-Emans, Informa

Andy Thomas-Emans, strategisch directeur bij Labelexpo Global Series, zei: "De verhuizing naar Barcelona voor Labelexpo Europe 2025 is een strategische mijlpaal in de 45-jarige geschiedenis van de beurs. We zijn bijzonder bemoedigd door de aanzienlijke toename van de internationale deelname, vooral uit Noord- en Zuid-Amerika, wat onze toewijding aan het creëren van een echt wereldwijd platform voor de etiketten- en verpakkingsdrukindustrie bevestigt."

Emans: "Niet in de laatste plaats hebben de recente AI ontwikkelingen fors bijgedragen aan de automatisering van processen binnen de gehele keten van de etiketten- en verpakkingsdrukindustrie."

Voor flexo-, digitale en hybride druktechnologieën waren de belangrijkste thema's op de beurs automatisering, cloudnetwerkintegratie en de eerste ontwikkelingen op het gebied van AI-gestuurde machine- en gebruikersinterfaces.

Loupe

Toch is het onbegrijpelijk dat succesvolle namen worden gewijzigd in ofwel nietszeggende namen of in ongelukkig uit te spreken namen. In eigen land was het de beurs Sign&Print (hoe duidelijk kan je zijn?) die werd gewijzigd in het lastiger uit te spreken Visualize Expo. Volgens de beursorganisatie 'noodzakelijk' om niet alleen print centraal te zetten in een veel breder spectrum van vakgebieden waarbinnen 'visuele media' zich ontwikkelen. Natuurlijk is dat een waarheid, maar de beurs ademt voorlopig nog grotendeels het 'gewone' bestaande Sign&Print uit.

De Britse organisator Informa zegt de naamswijziging te hebben doorgevoerd vanwege externe ontwikkelingen van de markt in dit vakgebied.

Nog meer verbazing wekte de naam LOUPE, die de succesvolle naam LabelExpo moet gaan vervangen. De eerste editie onder die naam zal de beurs in Amerika in september 2026 zijn. Er wordt naar eigen zeggen een grote rebranding gedaan. Loupe moet staan voor de afkorting van 'Label and OUter Packaging Embellishment'. Een mond vol, maar de deelnemers aan zo een beurs, zowel standhouders als bezoekers, begrijpen best wel dat de term LabelExpo meer is dan alleen het tonen van labels, daarvoor zou zou een ingrijpende rebranding niet nodig zijn.

De volgende Europese beurs keert terug van 5 tot 8 oktober 2027 als LOUPE Europe 2027.

The Print Show in Birmingham veel kleiner

In omvang was 'The Print Show' in Birmingham niet te vergelijken met LabelExpo. Maar toch ook deze beurs trok veel meer bezoekers in de 2025 editie in vergelijking tot voorgaande edities. 2025 trok met bijna 5400 bezoekers zo een 34% meer bezoekers in vergelijking tot 2024 in dezelfde stad. The Print Show duurt drie dagen.

Chris Davies, evenementdirecteur voor zowel The Print Show als The Sign Show, zei tegen Printweek: "Voor mij was dit het beste evenement dat we ooit hebben georganiseerd. Als organisator wilden we dit jaar een stapje verder gaan, met onder meer een verbeterde entree en een uitgebreidere Knowledge Zone-sprekerruimte, en zowel bezoekers als exposanten reageerden daar erg positief op."

Interview met Chris Davies tijdens The Print Show 2025

Tegelijkertijd werd onder de titel The Sign Show een aparte hal ingericht met applicaties die gericht waren op het segment sign. Bij deze beide events is (gelukkig?) geen sprake van rebranding van beide doelgroepen.

Applicaties op The Sign Show

Gespecialiseerde beurzen groeien, generieke beurzen krimpen

Kijkend naar het gehele beurzen spectrum binnen printmedia omgevingen, dus is duidelijk waarneembaar dat gespecialiseerde 'theme beurzen' groeien, terwijl een generieke vakbeurs als drupa juist in 2024 fors achterbleef met de cijfers voor met name bezoekersaantallen. Dit weerspiegelt ook wel de trends in de industrie zelf. Bedrijven zoeken naar specifieke applicaties, die rendabel passen binnen hun portfolio van hun opdrachtgevers. Ontwikkelingen op het gebied van print 'in zijn algemeenheid' spreken i die zin minder gauw tot ieders verbeelding.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Tonerfabriek Konica Minolta weer volop in productie TOELEVERANCIERS - De productie van de tonerfabriek van Konica Minolta in Tatsuno is vanaf 20 november weer opgestart. De fabriek heeft flink wat achterstand in te halen....
  2. Over twee weken eindelijk weer een vakbeurs EVENEMENT - FESPA opent haar deuren van 12 tot en met 15 oktober. De beurs is gericht op de signbranche, maar naar verwachting zullen vele grafici de beurs zien als...
  3. Noviteiten op LabelExpo Europe 2025 in Barcelona EVENEMENT - Nieuwe producten van onder andere Durst, Gallus/Heidelberg, HP, Screen en Domino bewijzen innovatiekracht 'digitaal' tijdens LabelExpo in Bercelona....
  4. Vakdag: ‘Sign’ hal weer terug naar ‘Theater’ hal EVENEMENT - Voor de meer operationele bezoekers die vorig jaar hun waardering uitspraken over de 'Sign' hal was het misschien een teleurstelling. Print en Sign moesten elkaar zien te vinden...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

8 oktober 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: trends Tags: Labelexpo, LOUPE, The Print Show, The Sign Show, Visualize Expo

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Themabeurzen weer volop in ‘groeimodus’
  • Hoe AI ontwerpers helpt focussen op creativiteit
  • Bol gaat voor duurzaamheid met vernieuwd Speelgoedboek
  • Situatie Crown Van Gelder blijft onzeker
  • Walstead: “Uitstekend 2024 ondanks daling omzet.”

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.