• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Vakdag: ‘Sign’ hal weer terug naar ‘Theater’ hal

EVENEMENT - Voor de meer operationele bezoekers die vorig jaar hun waardering uitspraken over de 'Sign' hal was het misschien een teleurstelling. Print en Sign moesten elkaar zien te vinden in de oorspronkelijke beursruimte. De 'scheiding' in disciplines was nauwelijks zichtbaar. Des te meer waardering voor de enorme 'Theater' hal, die ware allure trekjes vertoonde.

Met zo een 1800 geregistreerde bezoekers was de 'Vakdag Print & Sign' zonder meer een succes te noemen. De beurshal vertoonde een ontspannen netwerksfeer, waarbij het zelfs soms een beetje dringen was om een kop koffie of een broodje te bemachtigen bij het centrale 'netwerkplein'. Overigens veel complimenten voor de catering. Een team van jonge enthousiaste mensen deden er alles aan om het de gasten naar hun zin te maken.

Indrukwekkende 'setup' van het 'theater'

Sign

Het viel dus op dat er geen 'sign' hal was. Vorig jaar was dat de hal waar vooral operationele mensen kwamen kijken. Achteraf bleek dat geen gelukkige keuze te zijn, althans volgens sommige standhouders in de 'print' hal. Alle begrip voor de diverse gevoelens. Maar eenmaal deelnemend aan de lezing van Adjiedj Bakas werd wel duidelijk dat de keuze de hal (theater genoemd) in te zetten voor de drie keynotes van de dag, de enig juiste was. Het theater straalde beleving met allure uit, de balans tussen beurs/netwerken en seminars/kennis werd daarmee hersteld. De resterende 9 'parallel sessies' werden gehouden in de overige 'zaaltjes' van het NBC complex in Nieuwegein. Een prima verdeling over sign gerelateerde onderwerpen, internet drukkers, direct mail en workflows.

Veel belangstelling voor de lezing van Adjiedj Bakas, de man 'links voor' was onder de indruk

Adjiedj Bakas

Wie kent die naam niet? De trendwatcher, auteur en spreker werd vorig jaar geconfronteerd met een hersenbloeding. Des te meer waardering voor de moed die deze man toonde om weer te gaan 'optreden'. Zijn kennis is er niet minder om, al zijn uitstapjes omtrent de 'digitale transformatie' spraken boekdelen. Maar Bakas heeft zijn lezingen moeten aanpassen. Vanwege zijn conditie maakte hij vooral gebruik van filmpjes die 'zijn verhaal' vertelden. Hij kon niet blijven staan en koos regelmatig voor de stoel op het podium. Wat overbleef was vooral veel respect voor doorzettingsvermogen om de door hem zo geliefde lezingen te blijven houden in binnen- en buitenland.

Natuurlijk was de lezing van Bakas een opeenstapeling van deels bekende one-liners, maar hij wist op de juiste momenten het publiek te triggeren met 'denkertjes'.

Inhoudelijk riep hij de grafici op de rol van 'offensieve verleiders' op te zoeken. Hij lichtte dat toe door te stellen dat mensen die geen verstand hebben van 'ons vak' dingen bedenken die de grafische wereld veranderen. Natuurlijk is dat al vele jaren gaande, maar het weer even 'scherp' te horen, is de toegevoegde waarde van iemand als Bakas. Multicopy heeft een prachtdeal met Bakas, hij schrijft blogposts op de site van het concern. Hij noemde dat 'wederzijdse prostitutie', want kennelijk profiteert ook hij van de samenwerking.

Bakas: 'Onze hersenen worden lui, omdat we niet meer denken doordat we teveel impulsen binnen krijgen via social media. Bel elkaar weer op, maak een afspraak en kijk elkaar weer aan.

Bakas voorspelt dat we deels weer 'terug' gaan naar onze menselijke verhoudingen, elkaar weer aankijken, elkaar bezoeken en elkaar bellen. Toch liet hij de diverse digitale voorbeelden niet achterwege, waarmee we in de komende decennia zullen worden geconfronteerd. Teveel om op te noemen. Hij sloot af met een oproep de menselijke balans te herstellen.

Netwerken

Het netwerken staat centraal, hard- en software spelen geen rol van betekenis, zeker nu de operationele sign hal is 'afgeschaft'. De standjes waren compact, geen uitzonderlijke posities voor de grotere spelers. Prima uitgangspunten om op gelijkwaardig niveaus relaties te ontvangen. Wel de nodige mutaties in de samenstelling van de standhouders. 'Oude' spelers verdwijnen, zij maken plaats voor nieuwe spelers die hun netwerkgeluk willen testen. Hier en daar wel een wanklank over het al dan niet als gewone gast toegelaten te mogen worden tot de beurs. Misschien het enige minpuntje, laat ook mensen toe die tijdens vorige edities wel een stand hadden, maar nu gewoon als gast hadden willen komen. Hopelijk mag Printmedianieuws volgend jaar weer verslag doen.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Weekendopinie: Geslaagde Graficus Vakdag 2016 Het succes van de derde editie van de Graficus Vakdag was vooral te danken aan de gezellige en ontspannen sfeer, zonder dat er echt sprake was van een baanbrekend 'smart'...
  2. Vakdag Print & Sign ‘bomvol’ met bezoekers EVENEMENT - Exacte cijfers zullen door de uitgever van PRINTmatters zondermeer vol trots deze week nog  worden gepresenteerd, maar vast staat wel al dat de 2019 editie meer bezoekers trok...
  3. Succesvolle Vakdag Print & Sign: ‘Vooral netwerken’ EVENEMENT – Met ongeveer 2000 bezoekers is de jaarlijkse Vakdag Print & Sign gisteren succesvol verlopen. ‘Het gaat vooral om netwerken’, aldus menig standhouder. Met een Komori-pers voor Marne Drukkers....
  4. Vakdag Print & Sign 2020: ‘Vertrouwen in groei’ EVENEMENT - De 7e editie voelde als vertrouwd. Zelfs de indeling van de hal was vrijwel identiek aan vorig jaar. De dynamiek van de branche was in de compacte maar...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

7 februari 2018 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: print, Sign, vakdag

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • PrintPraat op Clubhouse: woensdag om 13.00 uur 21 april 2021
  • Drupa virtueel gestart 21 april 2021
  • Uniek kijkje in wereldwijd web2print aanbod met INKISH marathon 20 april 2021
  • Canon Insights Webinar over sterke rol print 20 april 2021
  • Mede-oprichter Charles Geschke van Adobe overleden 19 april 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – voorjaarsprogramma 2021

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 nu op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • virtual.drupa: omdat het kon, maar moest het ook?
  • Innoveren en excelleren in de grafimedia industrie (1)
  • Flyeralarm: “Online maakte ons speelveld groter.”
  • Ook prijsverhogingen bij Kodak en hubergroup
  • Ingreep Mediahuis bij NDC kost 100 banen

Reacties

  • Henk Gianotten op KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing