• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Callas software viert 30 jaar – nu onderdeel van Durst

TOELEVERANCIERS - Het Berlijnse callas software bestaat 30 jaar en markeert dat jubileum in een nieuwe fase van de bedrijfsontwikkeling. Sinds voorjaar 2025 maakt het bedrijf deel uit van de Durst Group.

• Leestijd ca. 4 minuten

De overname is opvallend: een fabrikant van industriële digitale druksystemen kiest ervoor om een gespecialiseerde softwareontwikkelaar in PDF-technologieën volledig in te lijven. Wat betekent dit voor de markt, en hoe ziet de toekomst eruit voor callas?

Drie decennia PDF-expertise

Callas software, opgericht in 1995 door onder meer Olaf Drümmer, heeft zich in de afgelopen dertig jaar ontwikkeld tot een van de meest toonaangevende spelers op het gebied van PDF-analyse, validatie en correctie. In de grafische sector is het bedrijf vooral bekend door pdfToolbox, de toolkit die bij veel prepressbedrijven en drukkerijen als onmisbaar wordt gezien voor kwaliteitscontrole en automatisering van correcties. Andere bekende producten zijn pdfaPilot (gericht op langdurige archivering volgens de PDF/A-standaard) en pdfChip (het genereren van printklare PDF’s uit HTML en SVG).

Een belangrijk deel van het succes van callas ligt in de OEM-strategie. De technologie van callas is ‘onder de motorkap’ aanwezig in tal van andere workflow- en prepressoplossingen, zonder dat gebruikers zich daar altijd bewust van zijn. Dat maakt het bedrijf zowel klein en wendbaar in omvang, als groot in marktbereik: tientallen softwareleveranciers integreren callas-technologie in hun systemen.

CEO Dietrich von Seggern over de geschiedenis

Dietrich von Seggern, CEO

Dietrich von Seggern, CEO van Callas Software, zei: "Experts die al lang in de prepress werken, herinneren zich misschien nog dat klanten vroeger ‘open bestanden’ naar drukkerijen stuurden. Toen kwam PDF en loste het probleem van ontbrekende bronnen zoals afbeeldingen of lettertypen op. Al snel werd echter duidelijk dat niet elk PDF-bestand afdrukbaar was. Dit leidde tot het idee van een op PDF gebaseerde specificatie die de vereisten voor afdrukken definieert en in 2001 door ISO werd gepubliceerd als PDF/X. Voortbouwend op deze specificatie ontwikkelde de Ghent Workgroup PDF/X-Plus, dat aanvullende vereisten aan de standaard toevoegt."

Er is zelfs een vierde niveau mogelijk, waardoor bedrijven hun eigen vereisten kunnen toevoegen aan de PDF/X-Plus-specificaties van de Ghent Workgroup.

Deze normen zijn bedoeld om een soepele uitwisseling tussen de maker van het PDF-bestand en de drukkerij mogelijk te maken. De drukkerij moet nog steeds controleren of de geleverde bestanden klaar zijn voor productie.

Seggern: "Hier komen preflight-oplossingen om de hoek kijken. De term ‘preflight’ komt uit de luchtvaart, waar het verwijst naar de inspectie van vliegtuigen voor het opstijgen. In de drukkerijbranche betekent het dat PDF-bestanden zo vroeg mogelijk, idealiter onmiddellijk na ontvangst, worden gecontroleerd op kwaliteit en volledigheid. Dit voorkomt fouten die onnodige kosten zouden veroorzaken als ze later in de productie zouden worden ontdekt."

De stap naar Durst met de slogan 'Any Brand, Any Printer'

In april 2025 maakte Durst bekend callas software volledig te hebben overgenomen. Daarmee werd een nieuwe dimensie toegevoegd aan de strategie van de Zuid-Tiroolse fabrikant, die traditioneel bekendstaat om high-end digitale druksystemen voor verpakkingen, labels, textiel en grootformaat. Durst is de afgelopen jaren nadrukkelijk bezig geweest met de ontwikkeling van een eigen softwaredivisie, die moet zorgen voor een meer open, flexibele en machineonafhankelijke workflow.

De overname van callas is in dat kader een logische stap. Durst krijgt hiermee toegang tot bewezen PDF-technologie en een netwerk van OEM-partners. Tegelijkertijd kan callas rekenen op financiële slagkracht en schaalgrootte om door te groeien. Belangrijk detail: beide partijen benadrukken dat callas autonoom vanuit Berlijn blijft opereren. Bestaande contracten met OEM-partners blijven geldig en de ontwikkeling van producten loopt door zoals voorheen. Voor de markt moet dit het signaal afgeven dat de onafhankelijkheid en neutraliteit van callas behouden blijven.

De positionering van callas past binnen de Durst 'Smart Factory' strategie

Nieuwe accenten: OEM en portals

Naast de overname zijn er inhoudelijke ontwikkelingen die het jubileumjaar extra glans geven. Callas versterkte in 2025 zijn focus op OEM met de benoeming van een aparte OEM-directeur en de lancering van een speciale website gericht op partners. Ook de introductie van pdfToolbox Portal laat zien dat het bedrijf inzet op nieuwe gebruiksmodellen. Deze webgebaseerde front-end maakt het mogelijk om preflight, correcties en orderbegeleiding direct via een browser te integreren in bestaande workflows of als white-label service in te zetten.

pdfCamp 2025 in London

Daarnaast organiseert callas al jaren het pdfCamp in Berlijn, waar ontwikkelaars, gebruikers en partners elkaar ontmoeten. Vanaf 2024 werd dit concept uitgebreid naar internationale edities, waaronder Londen. Daarmee laat het bedrijf zien dat het de community rondom PDF-technologie verder wil laten groeien en internationaliseren.

Vooruitblik: kansen en risico’s

De overname door Durst wordt in de branche overwegend positief ontvangen. De strategische logica is helder: hardwarefabrikanten hebben steeds meer behoefte aan geïntegreerde software-oplossingen, en callas beschikt over robuuste en beproefde technologie. Voor Durst biedt dit de mogelijkheid om een sterkere positie in de softwarelaag van de printworkflow te veroveren. Voor callas betekent het toegang tot kapitaal en schaalvoordelen.

Toch zijn er ook aandachtspunten. Voor OEM-partners blijft de vraag hoe lang de onafhankelijkheid van callas écht gewaarborgd blijft. Zolang Durst de beloofde autonomie respecteert, lijkt er weinig reden tot zorg. Maar zodra de integratie te ver doorschiet richting Durst-specifieke workflows, zou dit spanningen kunnen opleveren. Het is precies deze balans – onafhankelijk blijven, maar profiteren van de kracht van een grotere groep – die de komende jaren bepalend zal zijn voor de reputatie en het succes van callas.

Conclusie

Het 30-jarig jubileum van callas software markeert niet alleen een indrukwekkende staat van dienst, maar ook een belangrijke wending in de toekomst van het bedrijf. Door de overname door Durst wordt de positie van callas versterkt, maar staat tegelijkertijd de belofte van onafhankelijkheid centraal. Voor de grafische industrie is dit een signaal dat software steeds crucialer wordt in de strategie van hardwareleveranciers. Callas blijft daarbij, ook na drie decennia, een speler van formaat.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Durst presenteert ‘Open Software Initiative’ TOELEVERANCIERS - Durst is vooral bekend rondom indrukwekkende hardware op het gebied van groot-formaat printen. Daarnaast ook actief in textiel printen, labels, keramiek printen en golfkarton. Wat wil Durst met...
  2. GMG color management in Durst workflow TOELEVERANCIERS - Durst Group integreert GMG color management in hun workflowsoftware. De GWG integratie zal worden gepresenteerd tijdens de komende Printing United in Orlando....
  3. Christoph Gamper van Durst over creatieve innovatie TOELEVERANCIERS - Afgelopen week sprak onze internationale partner INKISH.TV met Christoph Gamper, de CEO van Durst in Italië. Bij aankomst op het hoofdkantoor in Brixon spat de creativiteit je bijna...
  4. HP en Durst digitale partners bij Koenig & Bauer TOELEVERANCIERS - Vorige week werd duidelijk dat Koenig & Bauer maatregelen gaat nemen om de 'Digital & Web' divisie beter te laten presteren. Verandering van het management moet de resultaten...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

9 oktober 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: 30 jaar, Any Brand, Any Printer, Callas, Dietrich von Seggern, Durst, overname, pdfToolbox, Smart Factory

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Callas software viert 30 jaar – nu onderdeel van Durst
  • Probo introduceert neonprint voor resellers
  • C The Future Festival: Haarlem print weer – in 3D
  • Themabeurzen weer volop in ‘groeimodus’
  • Hoe AI ontwerpers helpt focussen op creativiteit

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.