• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Duurzame inzetbaarheid in 4 delen: Behoud personeel

create-your-future

SOCIAAL - Hoe zorg je dat medewerkers gemotiveerd en betrokken blijven, zodat ze niet uitstromen maar juist duurzaam inzetbaar blijven? Deel 3 uit een serie van 4.

• Leestijd ca. 2 minuten
• Download (PDF) de complete infographic over ‘Motivatie en betrokkenheid’

Behoud gaat verder dan het aanbieden van een goed salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden. Het draait om motivatie, betrokkenheid en een werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd en gehoord voelen. Uit de meest recente cijfers van het TNO/NEA-onderzoek, verwerkt in de infographic Motivatie & Betrokkenheid, blijkt dat er in onze sector nog veel winst te behalen is.

Behoud begint bij motivatie

Een groot deel van de medewerkers in de grafimediabranche ervaart dat hun motivatie onder druk staat. Zo geeft ruim een kwart (27%) aan onvoldoende invloed te hebben op de eigen werktijden.

Ook inhoudelijk is er ruimte voor verbetering: 13% vindt het werk niet interessant genoeg, tegenover 8% landelijk. Bovendien zegt 27% ontevreden te zijn over het eigen werk. Deze cijfers laten zien dat autonomie en inhoudelijke uitdaging belangrijke aandachtspunten zijn om medewerkers gemotiveerd te houden.

Betrokkenheid als fundament

Betrokkenheid blijkt een doorslaggevende factor voor behoud. Toch voelt bijna een derde (29%) van de medewerkers zich onvoldoende ondersteund in hun ontwikkeling: zij zijn ontevreden over de leermogelijkheden binnen de huidige baan, terwijl dit landelijk slechts 15% is. Het gevolg is dat veel mensen actief om zich heen kijken: 27% ondernam het afgelopen jaar stappen om ander werk te vinden. Dit onderstreept hoe belangrijk het is om medewerkers perspectief en groeikansen te bieden om ze te behouden.

Cultuur en werkklimaat

Ook de werkcultuur en omstandigheden spelen een grote rol. Drie op de tien medewerkers (30%) zijn ontevreden over de arbeidsomstandigheden, tegenover 23% landelijk. Daarnaast maakt 16% zich zorgen over het behoud van de eigen baan. Zulke zorgen en onvrede kunnen leiden tot uitval of vertrek, terwijl juist een veilige, gezonde en toekomstbestendige werkomgeving cruciaal is om medewerkers te behouden.

Aan de slag met behoud

Het programma Create Your Future biedt bedrijven in de grafimediabranche praktische mogelijkheden om motivatie en betrokkenheid te versterken. Denk aan:

  • Trainingen en workshops gericht op communicatie en samenwerking
  • Ondersteunen van de ontwikkeling van medewerkers
  • Teambuilding

Bedrijven die investeren in behoud profiteren dubbel: medewerkers blijven langer inzetbaar en gemotiveerd, terwijl het verloop daalt en de organisatie aantrekkelijker wordt als werkgever.

Subsidie beschikbaar

Tot en met het einde van dit jaar kunnen bedrijven gebruikmaken van de MDIEU-subsidieregeling voor activiteiten rondom duurzame inzetbaarheid. KVGO-leden ontvangen tot 75% subsidie, niet-leden tot 35% (zolang het budget toereikend is en projecten uiterlijk 31 december 2025 zijn afgerond).

Bekijk de complete infographic over Behoud, Motivatie & Betrokkenheid en ontdek waar jouw organisatie kan groeien. Meer informatie: info@createyourfuture.nl of bel 06-21513213.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Duurzame inzetbaarheid in vier delen  SOCIAAL – Goed leiderschap is meer dan het aansturen van processen en het halen van deadlines. Het bepaalt in hoge mate hoe medewerkers hun werk ervaren, hoeveel autonomie zij voelen...
  2. Duurzame inzetbaarheid in vier delen SOCIAAL - In de grafimediabranche verandert er veel en snel. Juist daarom is het belangrijk om te investeren in de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Niet alleen om genoeg capaciteit te...
  3. ‘Create Your Future’ met duurzame inzetbaarheid EVENEMENT - Hoe blijven medewerkers fit, gemotiveerd en vakbekwaam en hoe blijf je als bedrijf gezond? Dat is een uitdaging waar veel bedrijven voor staan. KVGO nodigt werkgevers, directies en...
  4. ‘Duurzame inzetbaarheid in grafimediabranche’ PARTNER BIJDRAGE - Een grootschalige analyse van arbeidsomstandigheden in de grafimediabranche laat zien dat er werk aan de winkel is op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Zeker nu de sector...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

10 oktober 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: algemeen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Dutch Graphic Group viert 25 jaar grafische groei
  • Duurzame inzetbaarheid in 4 delen: Behoud personeel
  • Callas software viert 30 jaar – nu onderdeel van Durst
  • Probo introduceert neonprint voor resellers
  • C The Future Festival: Haarlem print weer – in 3D

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.