• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Roma-staat bouwt aan identiteit met drukwerk

PRINTMEDIA - Bij Royal Joh. Enschedé in Haarlem vond op 9 oktober een bijzonder moment plaats: vertegenwoordigers van Roma-stammen kwamen daar samen om hun eigen staat uit te roepen. Het gaat om de Soevereine Non-Territoriale Roma Staat, een natie zonder grondgebied, maar met internationale ambities. Drukwerk speelt daarin een centrale rol – letterlijk én symbolisch.

De locatie van de proclamatie is zorgvuldig gekozen. Joh. Enschedé, wereldwijd bekend om de productie van waardepapieren zoals bankbiljetten en paspoorten, is partner in het uitrollen van tastbare uitingen van de nieuwe staat. Zo kunnen eigen bankbiljetten, paspoorten en registratiedocumenten ontwikkeld worden.

“Deze plek staat voor legitimiteit, vertrouwen en waarde,” zegt initiatiefnemer Aleksandar Gavrilovic. “Diezelfde waarde willen wij tot uitdrukking brengen in de ontwikkeling van onze eigen cryptovaluta, fysieke betaalmiddelen en registratiesystemen.”

Tastbare identiteit

De Roma, een volk zonder vaste woonplaats maar met een gedeelde cultuur en taal, zien drukwerk als een element in hun streven naar erkenning. Waar hun digitale infrastructuur zich richt op wereldwijde registratie en dienstverlening, biedt het fysieke drukwerk een tastbaar bewijs van bestaan.
Eén van de eerste ontwerpen toont de kunstenaar Pablo Picasso – een symbolisch figuur die, volgens de initiatiefnemers, de thema’s van het Roma-volk vaak heeft verbeeldt. Hoewel de biljetten nog geen wettig betaalmiddel zijn, hebben ze wel culturele waarde. Ze fungeren als erfgoed en als drager van een gedeelde identiteit.

Van persen naar diplomatie

De oprichting van de Roma-staat gaat samen met de lancering van drie organen: een eigen ambassade, een administratie-agentschap (RIAA) en de non-territoriale staat zelf. Vanuit het RIAA worden geprinte proclamatiebrieven verstuurd naar koningshuizen, wereldleiders en internationale organisaties – als aankondiging van het bestaan en de ambities van deze staat.
De Roma stellen nadrukkelijk dat hun staat niet bedoeld is als afscheiding, maar als een vorm van verbinding. Hoewel digitaal van aard, is de nieuwe staat stevig geworteld in de gedeelde cultuur van het Roma-volk. Drukwerk maakt die identiteit zichtbaar en tastbaar – letterlijk zwart op wit.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Bernd Zipper: “Online drukwerk staat op keerpunt.” OPINIE - Online drukwerk staat op een keerpunt: vertrouwen is de voorwaarde voor toekomstige groei. Lange tijd leek de groei van online drukkerijen maar één kant op te gaan, maar...
  2. Nettl bouwt aan crossmediaal netwerk in Benelux BEDRIJVEN - Nettl is van oorsprong een marketing netwerk in het printmedia segment, opgericht in 2014 in het Verenigd Koninkrijk. Met inmiddels 155 partners heeft de organisatie ook haar eerste...
  3. Canon: identiteit voormalig océ zoekplaatje Canon viel in het professionele printsegment op door sterk dalende cijfers in het tweede kwartaal van 2015. De omzet daalde volgens onderzoeker IDC van 134 miljoen dollar naar bijna 97...
  4. Bankbiljetten drukken voor Rwanda en Congo Koninklijke Joh. Enschedé drukt voor een groot aantal landen in het buitenland. Op pad met minister Ploumen hoopt het bedrijf uit Haarlem nu ook op orders uit Congo en Rwanda....

Jolanda van Drie

Bedrijfsjournalist, freelance redacteur voor Blokboek en Printmedianieuws en communicatie- en marketingmanager bij IT bedrijf Prindustry (Haarlem).

27 oktober 2025 door Jolanda van Drie Reageer

Categorie: persberichten Tags: Royal Joh. Enschedé

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • KVGO verhuist naar Breukelen in Grafisch Huis
  • Roma-staat bouwt aan identiteit met drukwerk
  • GrootsGedrukt.nl-Goudriaan; vol ijverige aandacht
  • Duurzame inzetbaarheid deel 4: Leren en Ontwikkelen
  • PEFC lanceert platform over duurzaam papiergebruik

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.