• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Bernd Zipper: “Online drukwerk staat op keerpunt.”

OPINIE - Online drukwerk staat op een keerpunt: vertrouwen is de voorwaarde voor toekomstige groei. Lange tijd leek de groei van online drukkerijen maar één kant op te gaan, maar de crises van de afgelopen jaren hebben hun sporen nagelaten. Bernd Zipper, organisator van het Online Print Symposium geeft zijn mening over de toekomst van online print.

Judith Grajewski

• Leestijd ca. 6 minuten
• Met kleine redactionele aanpassingen overgenomen vanaf de website van Bernd Zipper, auteur is Judith Grajewski
• Kosteloos aangeboden door Bernd Zipper

Is de 'gouden eeuw van online drukwerk' dan voorbij, zoals Bernd Zipper zich afvroeg op het Online Print Symposium 2025? Eén ding is zeker: De markt verandert van koers. Online drukwerk staat op een keerpunt - en dit vereist meer dan alleen de juiste productietechnologie. Als je in de toekomst succesvol wilt blijven, moet je vertrouwen creëren en rekening houden met de belangrijkste trends in de samenleving.

Kleine bedrijven met een omzet tot vier miljoen euro kunnen bijvoorbeeld groeien in de niche, zoals Zipper beschreef in zijn presentatie tijdens het Online Print Symposium. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de boeken-trend, personalisatie of direct-mail. Middelgrote bedrijven boven de vier miljoen euro hebben het echter steeds moeilijker en stagneren qua groei. "Dat is een probleem, want dit zijn de MKB-bedrijven die eigenlijk altijd zoveel bewegen en de motor zijn van de hele branche. Maar we zien dat deze bedrijven het ongelooflijk moeilijk hebben om te voldoen aan alle eisen die op hen afkomen," zegt Zipper.

Om stagnatie weer om te zetten in groei, moeten bedrijven 'hun huiswerk doen en leren hoe ze nieuwe klanten op de juiste manier kunnen benaderen en werven'. Klinkt eenvoudig, maar vereist dat bedrijven hun aanpak in veel opzichten herzien. Bernd Zipper legde precies uit wat hij daarmee bedoelde aan de hand van acht trends die volgens hem in de toekomst een fundamentele invloed zullen hebben op de activiteiten van onlinedrukkerijen.

Beginsituatie: Onzekerheid leidt tot terughoudendheid

De huidige crises veranderen de markt steeds meer: klanten zijn onzeker. Onzekerheid leidt echter tot terughoudendheid; terughoudendheid op het gebied van uitgaven en investeringen. Dit is precies waarom bedrijven in het algemeen en onlinedrukkerijen in het bijzonder worden opgeroepen om antwoorden te geven. "Als we in de toekomst met deze situatie willen omgaan, als we omzet willen blijven genereren, dan moeten we klanten iets geven dat ze in tijden van onzekerheid nodig hebben en dat we in het verleden misschien te veel hebben verwaarloosd: Vertrouwen," zegt Zipper.

Vertrouwen verslaat onzekerheid - en hoe sociale media kunnen helpen

Vertrouwen ontstaat onder andere wanneer klanten het gevoel hebben dat ze goed worden verzorgd door hun dienstverleners - in veel opzichten, want het gaat om meer dan alleen het eerste contact. Social commerce was dan ook een belangrijke trend die steeds terugkwam in de presentatie van Zipper. Wat vroeger werd gezien als een speeltuin voor schoonheidsproducten is nu een serieus verkoopkanaal, zelfs in de B2B-sector. "Social commerce is actieve verkoop," zegt Zipper. "Of we het nu leuk vinden of niet, mensen brengen steeds meer tijd door op hun mobiele telefoon. Alleen al in 2024 brengen we ongeveer 60% van onze tijd door op onze mobiele telefoons of online in het algemeen. Het is dus niet meer dan logisch dat we [ook als bedrijf] deze mediakanalen gebruiken."

Dit werd ook onderstreept door de cijfers die hij liet zien: "Volgens ElectroIQ zal de omzet in de social commerce sector dit jaar naar verwachting 2,1 biljoen US dollar bedragen. Het verwachte groeipercentage voor West-Europa is 34%."

Zipper schetste een social commerce ecosysteem en legde uit hoe drukkerijen zich kunnen vestigen als 'third party commerce enablers' in de structuur tussen platformgebruikers, content creators, influencers en resellers en kleinere merken.

Platformen zoals Etsy of TikTok laten ook op indrukwekkende wijze zien hoe producten kunnen worden 'geëmotionaliseerd', gepersonaliseerd en direct verkocht - klanten kopen tegenwoordig immers niet meer alleen een product, maar een verhaal, een merk, een houding.

Print on Demand ontmoet Creator Business ontmoet Etsy

Dit is ook de focus van twee andere trends die Zipper apart belichtte in zijn presentatie: Print on Demand en de Creator Business. De markt voor print on demand groeit - met 27,7% per jaar tussen 2024 en 2032, volgens Zion Market Research. Aanbieders zoals Gelato, Printify en Printful hebben nieuwe standaarden gezet op het gebied van flexibiliteit en personalisatie. Vooral de vervlechting van de creator economy en online drukwerk is spannend. Steeds meer influencers en content creators gebruiken printproducten - zoals gepersonaliseerde boeken of merchandise - als integraal onderdeel van hun bedrijfsmodel. "Print leeft - maar anders. Het gaat niet langer alleen om grote oplages, maar om individuele, hoogwaardige producten met een verhaal erachter."

Dit is ook te zien op de Etsy marktplaats, waar veel gebeurt op het gebied van gepersonaliseerd drukwerk. "Etsy is een spannend platform met 96 miljoen kopers en maar liefst 8 miljoen verkopers en een verwijzingsnetwerk dat in de loop der jaren is gegroeid. Elke seconde zijn er negen zoekopdrachten op Etsy die draaien om gepersonaliseerde printproducten. Natuurlijk gaat veel hiervan over cadeaus. Toch is er iets in ontwikkeling - maar zonder ons als online drukkers."

Kunstmatige intelligentie, soevereiniteit in design en API-business

Een ander belangrijk onderwerp is kunstmatige intelligentie (AI). De industrie-expert maakte nogmaals duidelijk dat AI geen kortetermijnhype is, maar een technologische revolutie met ontwrichtend potentieel. Europese bedrijven moeten nu hun eigen initiatieven ontwikkelen om te voorkomen dat ze achterop raken bij Amerikaanse of Chinese bedrijven - en hij zinspeelde onder andere op het Online Print Initiative dat zich momenteel ook bezighoudt met het onderwerp AI. "De mechanismen zijn er - we hebben ook in Europa een sterke AI-ontwikkeling nodig!", was zijn oproep. "Wie AI verstandig gebruikt, kan zijn productiviteit verhogen en nieuwe bedrijfsmodellen openen."

Kunstmatige intelligentie speelt ook een belangrijke rol in spannende ontwikkelingen binnen de online printindustrie: Printess, bijvoorbeeld, presenteerde net op tijd voor de OPS-lancering Printess MAKE, een AI-gebaseerde uitbreiding voor haar editor, die klanten creatieve vrijheid geeft op het gebied van ontwerp en er tegelijkertijd voor zorgt dat drukklare gegevens worden gegenereerd.
Of de Mass Customization Crew, die met Crispy Mountain en Portavice is uitgebreid met twee nieuwe leden en klanten nu nog uitgebreider kan ondersteunen bij de succesvolle implementatie van op mass customization gebaseerde bedrijfsmodellen. Het sleutelwoord waaronder hij deze trend samenvatte: API-business.

Klanten winnen echter ook aan vertrouwen als ze er zeker van kunnen zijn dat een dienstverlener op een verantwoorde manier met hulpbronnen omgaat. Dit is precies waar de verantwoord printen trend om de hoek komt kijken, met onderwerpen als mass customization, 'echt groen printen' en nieuwe AI-printservices die hieraan bijdragen.

Online printen op een kruispunt - maar de tekenen wijzen op groei

Bernd Zipper raadt aanbieders van online printservices aan om al deze trends in overweging te nemen - en niet alleen misschien! Want al deze trends dienen het doel om vertrouwen op te bouwen en zo de basis te leggen voor toekomstige groei.

Uitdagingen en kansen: De lessen van Zipper

Zijn bevindingen aan het einde van de presentatie: "Online print zal blijven groeien, AI is een tool om nauwer met klanten te communiceren en customer centricity is actieve klantenservice. Als we dit actief nastreven en onze klantrelaties onderhouden, dan kunnen we nieuwe 'klantbellen' openen en succesvol deelnemen aan dit social commerce-spel. Maar alleen als we wendbaar, flexibel en veerkrachtig zijn. En het belangrijkste: wat heeft de klant nodig? De klant heeft niet per se de laagste prijs nodig. Ze hebben de beste service nodig en ze moeten ons weer kunnen vertrouwen. Online drukwerk is een nieuwe kans om drukwerk weer relevant te maken voor de klant. Daar moeten we aan werken! Met relevante diensten, persoonlijke diensten en vertrouwen."

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Bernd Zipper: ‘Online print succesvol businessmodel’ EVENEMENT - Een driedelige serie met de highlights van het Online Print Symposium in München op 3 en 4 april 2019. Deel 1: Overview huidige online print markt....
  2. Bernd Zipper bij INKISH: niet zomaar online print BRANCHE - Het aantal online trainingen, seminars en interview groeit met de dag. Soms diepgaande technische kennis, soms algemeen beschouwend. Het Deense bedrijf INKISH was al eerder bekend van de...
  3. Benelux Online Print Event, Powered by Four Pees! PARTNER BIJDRAGE - Onder de titel: 'Back to (e-)business' organiseert VIGC haar jaarlijkse Benelux Online Print Event, beter bekend onder #BOPE. Na de coronaperikelen vindt de komende editie op 8...
  4. Zipcon Online Price Index in Q3 vrijwel onveranderd FINANCIEEL - De verkoopprijzen voor het standaard online winkelmaandje in de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) zijn in het laatste kwartaal van 2023 ongewijzigd gebleven ten opzichte van het...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

28 april 2025 door de redactie Reageer

Categorie: opinie Tags: AI, bernd zipper, ElectroIQ, Etsy, Gelato, OPI, OPS2025, TikTok, Zion

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Verzending rouwbrieven nu met tracking via Bpost 13 mei 2025
  • Bol.com brengt leesplezier naar scholen met opblaasbioscoop 13 mei 2025
  • Gemeente Den Haag maakt print toegankelijk en duurzaam met Prindustry Brandportal 12 mei 2025
  • Nieuwe bedrijfsfilm Probo 12 mei 2025
  • Bloomon verrast bij laadstations met bloemen én bedrukte boodschap 12 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Impact van importheffingen in 2025 op Cimpress
  • Zo maakt de Gemeente Den Haag print toegankelijk en duurzaam!
  • Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Breaking uit België: Joos neemt Matthys over
  • Fespa Global Print Expo 2025 in Messe Berlin open

Reacties

  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hylke van der Meer op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Henk Gianotten op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.