
TOELEVERANCIERS - Drie jaar geleden lanceerde Heidelberg een cloudgebaseerd klantenportaal. Met zo een 15 applicaties worden tal van processtappen online gemonitord op het gebied van preventief onderhoud, workflows en productie gegevens per opdracht.
• Leestijd ca. 3 minuten
Met onder andere de Maintenance Manager, de Inventory Management-app en Print Shop Analytics worden 24/7 realtime gegevens verzameld. Heidelberg is daardoor in staat per klant, per land, per werelddeel en per machine analyses te maken van 'bewegingen' in de installed base van het bedrijf.
Kosteloos proberen bij gebruik Prinect
De software vereist de aanwezigheid van Prinect Workflow versie 2021.10. (PDF) Gebruikers van die software kunnen de premium versie software kosteloos testen. De onderliggende kosten voor het verder gebruik van de portal kon de redactie niet terugvinden, maar zal waarschijnlijk deel uitmaken van de verschillende onderhoudscontracten die Heidelberg aanbiedt. Ook is een gratis versie beschikbaar. Onderstaande tabel laat de verschillende functies zien.

3000 bedrijven, 7000 personen
Hoe de spreiding van de 3000 huidige bedrijven eruit ziet, is niet publiekelijk bekend gemaakt. Ook niet is bekend op welke wijze al deze gegevens al dan niet publiekelijk gebruikt kunnen/mogen worden voor bijvoorbeeld het maken/publiceren van whitepapers. Deze afspraken zullen naar alle waarschijnlijkheid individueel worden gemaakt.
Heidelberg in het persbericht: 'In de drukkerijbranche worden systeemintegratie en procesautomatisering in steeds grotere mate doorslaggevende concurrentiefactoren'.
Wat krijgen de klanten terug?
Gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie. Bijvoorbeeld op het gebied van onderhoud en bestellingen doen van consumables, is het portaal volgens Heidelberg een flinke stap vooruit. Met een klik op het scherm kunnen onderhoudsplanningen, reserve onderdelen en consumables worden geregeld, zodat stilstand tot een minimum wordt beperkt.
Heidelberg zegt hierin pionier te zijn

Dr. David Schmedding, Chief Technology & Sales Officer bij Heidelberg zegt: "Het HEIDELBERG Customer Portal is een mijlpaal in de digitalisering van klantrelaties en tegelijkertijd een strategisch hulpmiddel voor het optimaliseren van processen en het beheersen van complexe workflows in drukkerijen. Onze Prinect Workflow vormt hiervoor de ruggengraat. Kortom, het Customer Portal maakt het werk van onze klanten gewoonweg gemakkelijker."
Klant referenties
Dit wordt bevestigd door klanten zoals Mark Mills, president van Spectrum Packaging Corporation in de Amerikaanse stad Orlando. Mills: "De nieuwe Speedmaster XL 106-7+L met Prinect verdrievoudigde de perssnelheid, verkortte de insteltijden en verbeterde de kleurconsistentie voor elke opdracht. Met ondersteuning van het Heidelberg Performance Team en analyses uit het Customer Portal blijven we de efficiëntie nog verder verbeteren en de resultaten week na week verfijnen."
Marco Rassfeld, hoofd Prepress & CtP bij pilotgebruiker Meinders & Elstermann GmbH & Co. KG, die ook verantwoordelijk is voor alle kwesties met betrekking tot workflowintegratie bij het bedrijf, bevestigt de praktische voordelen. Rassfeld: "De Data Capture-app spreekt voor zich en maakt het leven een stuk gemakkelijker dan het vorige proces. Het bespaart tijd, heeft toegang tot een gecentraliseerde gegevensbron en zorgt ervoor dat alle beschikbare productieslots volledig kunnen worden benut. De uitrol verliep vrijwel vlekkeloos en Heidelberg bood te allen tijde snelle en professionele ondersteuning."

De nieuwe Data Capture-app voor het end-to-end vastleggen van productiegegevens en het in realtime analyseren daarvan. Deze applicatie draagt planning- en opdrachtgegevens rechtstreeks over naar de werkstations van de uiteindelijke productie afdeling. Data Capture ondersteunt het volgen van opdrachten en statussen en levert bedrijfsgegevens voor rapportage en werkelijke kostenberekeningen. Op deze manier helpt de nieuwe app-functie de transparantie te verbeteren en de controle in de productieafdelingen van drukkerijen te optimaliseren.
Klanten van Heidelberg realiseren zich dat zij dus volledige openheid van zaken geven aan Heidelberg.
Meer plannen voor de nabije toekomst
Uit het persbericht: 'De huidige automatiseringsfuncties van het klantenportaal, dat tot nu toe grotendeels op basis van Prinect is geïmplementeerd, zijn slechts een tussenstap. Heidelberg zal het portaal systematisch verbeteren en verdere digitale oplossingen integreren die het automatiseringsniveau verhogen om een volledig autonome printproductie te realiseren. Op deze manier wil het bedrijf een schaalbare infrastructuur creëren die drukkerijen wereldwijd kunnen gebruiken om hun productieactiviteiten op een intelligente, autonome, flexibele en betrouwbare manier te sturen'.


Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.