• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Heidelberg verzamelt data van zo een 3000 bedrijven

TOELEVERANCIERS - Drie jaar geleden lanceerde Heidelberg een cloudgebaseerd klantenportaal. Met zo een 15 applicaties worden tal van processtappen online gemonitord op het gebied van preventief onderhoud, workflows en productie gegevens per opdracht.

• Leestijd ca. 3 minuten

Met onder andere de Maintenance Manager, de Inventory Management-app en Print Shop Analytics worden 24/7 realtime gegevens verzameld. Heidelberg is daardoor in staat per klant, per land, per werelddeel en per machine analyses te maken van 'bewegingen' in de installed base van het bedrijf.

Kosteloos proberen bij gebruik Prinect

De software vereist de aanwezigheid van Prinect Workflow versie 2021.10. (PDF) Gebruikers van die software kunnen de premium versie software kosteloos testen. De onderliggende kosten voor het verder gebruik van de portal kon de redactie niet terugvinden, maar zal waarschijnlijk deel uitmaken van de verschillende onderhoudscontracten die Heidelberg aanbiedt. Ook is een gratis versie beschikbaar. Onderstaande tabel laat de verschillende functies zien.

Klik voor vergrote weergave

3000 bedrijven, 7000 personen

Hoe de spreiding van de 3000 huidige bedrijven eruit ziet, is niet publiekelijk bekend gemaakt. Ook niet is bekend op welke wijze al deze gegevens al dan niet publiekelijk gebruikt kunnen/mogen worden voor bijvoorbeeld het maken/publiceren van whitepapers. Deze afspraken zullen naar alle waarschijnlijkheid individueel worden gemaakt.

Heidelberg in het persbericht: 'In de drukkerijbranche worden systeemintegratie en procesautomatisering in steeds grotere mate doorslaggevende concurrentiefactoren'.

Wat krijgen de klanten terug?

Gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie. Bijvoorbeeld op het gebied van onderhoud en bestellingen doen van consumables, is het portaal volgens Heidelberg een flinke stap vooruit. Met een klik op het scherm kunnen onderhoudsplanningen, reserve onderdelen en consumables worden geregeld, zodat stilstand tot een minimum wordt beperkt.

Heidelberg zegt hierin pionier te zijn

Dr. David Schmedding

Dr. David Schmedding, Chief Technology & Sales Officer bij Heidelberg zegt: "Het HEIDELBERG Customer Portal is een mijlpaal in de digitalisering van klantrelaties en tegelijkertijd een strategisch hulpmiddel voor het optimaliseren van processen en het beheersen van complexe workflows in drukkerijen. Onze Prinect Workflow vormt hiervoor de ruggengraat. Kortom, het Customer Portal maakt het werk van onze klanten gewoonweg gemakkelijker."

Klant referenties

Dit wordt bevestigd door klanten zoals Mark Mills, president van Spectrum Packaging Corporation in de Amerikaanse stad Orlando. Mills: "De nieuwe Speedmaster XL 106-7+L met Prinect verdrievoudigde de perssnelheid, verkortte de insteltijden en verbeterde de kleurconsistentie voor elke opdracht. Met ondersteuning van het Heidelberg Performance Team en analyses uit het Customer Portal blijven we de efficiëntie nog verder verbeteren en de resultaten week na week verfijnen."

Marco Rassfeld, hoofd Prepress & CtP bij pilotgebruiker Meinders & Elstermann GmbH & Co. KG, die ook verantwoordelijk is voor alle kwesties met betrekking tot workflowintegratie bij het bedrijf, bevestigt de praktische voordelen. Rassfeld: "De Data Capture-app spreekt voor zich en maakt het leven een stuk gemakkelijker dan het vorige proces. Het bespaart tijd, heeft toegang tot een gecentraliseerde gegevensbron en zorgt ervoor dat alle beschikbare productieslots volledig kunnen worden benut. De uitrol verliep vrijwel vlekkeloos en Heidelberg bood te allen tijde snelle en professionele ondersteuning."

Overzicht van een aantal apps

De nieuwe Data Capture-app voor het end-to-end vastleggen van productiegegevens en het in realtime analyseren daarvan. Deze applicatie draagt planning- en opdrachtgegevens rechtstreeks over naar de werkstations van de uiteindelijke productie afdeling. Data Capture ondersteunt het volgen van opdrachten en statussen en levert bedrijfsgegevens voor rapportage en werkelijke kostenberekeningen. Op deze manier helpt de nieuwe app-functie de transparantie te verbeteren en de controle in de productieafdelingen van drukkerijen te optimaliseren.

Klanten van Heidelberg realiseren zich dat zij dus volledige openheid van zaken geven aan Heidelberg.

Meer plannen voor de nabije toekomst

Uit het persbericht: 'De huidige automatiseringsfuncties van het klantenportaal, dat tot nu toe grotendeels op basis van Prinect is geïmplementeerd, zijn slechts een tussenstap. Heidelberg zal het portaal systematisch verbeteren en verdere digitale oplossingen integreren die het automatiseringsniveau verhogen om een volledig autonome printproductie te realiseren. Op deze manier wil het bedrijf een schaalbare infrastructuur creëren die drukkerijen wereldwijd kunnen gebruiken om hun productieactiviteiten op een intelligente, autonome, flexibele en betrouwbare manier te sturen'.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Heidelberg stapt met Neo7even in multichannel publishing: wat zijn de kansen? Persfabrikanten KBA en Heidelberg zoeken noodgedwongen verbreding van hun markt op. KBA doet dat vooral in de verpakking en Heidelberg recent in de multimediale wereld. Gisteren was KBA bij printmedianieuws...
  2. Big Data biedt veel kansen voor databaseprinting bedrijven De term 'big data' wordt zowel vanuit ICT als vanuit marketing niet meteen verbonden met print. Die kansen zijn er echter wel degelijk. Binnen een oerwoud aan Zettabytes (1 miljard...
  3. Persenbouwer Heidelberg na vijf jaar weer winstgevend Met een omzet van 2.4 miljard euro wist Heidelberg het afgelopen boekjaar eindelijk weer eens winst te maken, na vijf achtereenvolgende jaren van verlies. De grootste persenbouwer ter wereld perste...
  4. Heidelberg komt met nieuwe rastertechnologie PRODUCTIE INNOVATIE - Onder de naam 'MultiDot' brengt Heidelberg een nieuwe technologie op de markt, die de afdrukkwaliteit moet verbeteren en de kosten (inkt, water, tijd en energie) moet verlagen....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

28 november 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: Data Capture-app, Heidelberg, Inventory Management, Maintenance Manager, Print Shop Analytics

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Heidelberg verzamelt data van zo een 3000 bedrijven
  • Actuele status e-mailauthenticatie: steeds strenger
  • Afgelopen maandag tweede cao ronde ‘moeizaam’
  • Heeft Google goud in handen met Nano Banana Pro?
  • Domino’s roll2roll digital printscience; Engels vernuft

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.