
FINANCIEEL - Geen van de toeleveranciers in het 'traditionele offset segment' ziet de financiële resultaten lijden onder geo-politieke spanningen en/of de opmars van digitaal in de diverse toepassingen waar offset het voor het zeggen had. Hybride omgevingen lijken de sleutel tot de juiste balans.
• Leestijd ca. 3 minuten

Heidelberg laat weten dat de cijfers over het eerste half jaar van 2025 de omzet met bijna 7,7% steeg naar 985 miljoen euro. CEO Jürgen Otto zei er - misschien wat overdreven - bij dat Heidelberg zich daarmee 'beter staande houdt' in vergelijking tot de concurrentie. Hij noemde de markt 'uitdagend', om daarmee specifieke uitspraken over geo-politieke situaties te ontwijken.
Vorig jaar was de binnenkomende stroom aan order - na drupa - nog zo een 1,27 miljard euro, in het afgelopen half jaar werd 1,12 miljard euro genoteerd. Dat resultaat werd omschreven als 'stabiel'.
Jürgen Otto zei dat dit eerste half jaar vooral LabelExpo een strek signaal had afgegeven'. Bij die uitspraak maakte hij kort een kanttekening dat 'sommige orders waren uitgesteld' door de complexiteit van de Amerikaanse tariefregelingen.
De EBITDA (winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en afboekingen) verdubbelde in het eerste half jaar ten opzichte van 2024 en steeg derhalve van 31 miljoen euro naar 63 miljoen euro. Dit was volgens Otto mede te danken aan strikte kostendiscipline en 'andere toekomstgerichte maatregelen'.
De aangepaste EBITDA in alle segmenten – Print & Packaging Equipment, Digital Solutions & Lifecycle en Technology Solutions – is verbeterd.
Het netto halfjaarresultaat na belastingen was break-even, vergeleken met een verlies van € 35 miljoen in het voorgaande jaar.
Otto: "Onze strategie werkt en werpt zijn vruchten af."
Gallus 'motor' voor Heidelberg tijdens LabelExpo in Barcelona

In het segment Print & Packaging Equipment steeg de halfjaaromzet tot € 463 miljoen (vorig jaar: € 395 miljoen). In de verslagperiode behaalde het segment Digital Solutions & Lifecycle een omzet van € 493 miljoen (vorig jaar: € 491 miljoen).
Een order van een klant in China (zie foto hieronder) voor tien Jetfire 50 (B3 formaat) digitale druksystemen en verschillende digitale Gallus-etikettenmachines was bijzonder bemoedigend. Op de Labelexpo-beurs werden ook nog meer orders geplaatst voor het digitale etikettendruksysteem Gallus One. De omzet na zes maanden in het segment Technology Solutions bedroeg € 29 miljoen (vorig jaar: € 29 miljoen). De aangepaste EBITDA verbeterde in alle segmenten.
Het ooit bijna afgedankte Gallus doet het nu juist goed binnen de cijfers van Heidelberg.

Beurswaarde
In de afgelopen twee jaar is het herstel van Heidelberg ook op de beurs duidelijk zichtbaar. Op 12 november 2013 stond de koers van een aandeel Heidelberg nog op €1,27, november 2024 noteerde € 0,99, maart dit jaar staat de koers inmiddels op ruim €1,90. Kijk je wat verder terug, dan 'piekte' de koers op 3 januari 2021 op € 2,94. Maar nog verder terug had Heidelberg nog betere cijfers met de de echte topkoers op 1 mei 2000, toen de waarde € 44,28 was. Daarbij opgemerkt dat de beurswaarde van een bedrijf doorgaans is omgeven door talloze irrationele 'gevoelswaardes', die zeker geen recht doen aan de werkelijk actuele situatie.

De actuele beurswaarde op de publicatiedatum van dit artikel bedraagt € 617,9 miljoen euro. Koenig & Bauer staat op €219,8 miljoen euro en Komori staat tussenbeide met een waarde van € 506,6 miljoen euro. Ter vergelijking (en die cijfers zijn flink verwarrend, vanwege het doorgaans veel bredere pallet aan activiteiten) een aantal cijfers in het digitale segment: Fujifilm € 26,3 miljard, HP € 23,6 miljard, Konica Minolta €2,1 miljard, Xerox € 380 miljoen, Kyocera € 18,3 miljard, Kodak € 808 miljoen en Agfa € 180 miljoen euro.
Op de goede weg voor geheel 2025
Tijdens de presentatie van de halfjaar cijfers zei Otto: 'De positieve ontwikkelingen in onze kernsegmenten bevestigen dat we op de goede weg zijn. De aanzienlijke verbetering van onze winstgevendheid is bijzonder bemoedigend – een duidelijk teken dat onze maatregelen effectief zijn."
In digitaal is te verwachten dat de samenwerking met Canon (met twee JetFire producten) terug te zien zal zijn in de jaarcijfers voor 2025.
Voor geheel 2025 zien de prognoses er volgens het bedrijf gezond uit. De totale stijging van de omzet ten opzichte van 2024 wordt geprognotiseerd op € 2,35 miljard (was in 2024 € 2,28 miljard). De EBITDA-marge zou daarbij stijgen van 7,1% naar 8%. Daarbij wederom refererend naar de kostenbesparende maatregelen.


Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.