
OPINIE - Met nog maar een maandje te gaan in het doorgaans drukke vierde kwartaal van het jaar, staat 2026 bijna op de stoep. De periode van relatieve rust met een paar extra vrije dagen is sneller voorbij dan je denkt. Vrijdag 2 januari kan je je nog net die extra vrije dag veroorloven, maar op 5 januari staan de tellers weer op nul en begint het 'gewone leven weer'.
• Leestijd ca. 4 minuten
Er zijn genoeg uitdagingen die ook in 2026 hun aandacht zouden moeten krijgen, maar vaak door de dagelijkse drukte terzijde worden gelegd. Kan je daar wat aan doen? Het is natuurlijk 'keuzes maken'. Laat je je leiden/lijden door de waan van de operationele dag en maak je in 2026 echt ruimte voor strategisch denken en doen? Aan onderwerpen geen gebrek.
Personeel: opleiden en behouden

Eén van de uitdagingen begint meteen met de aandacht voor de medewerkers binnen je bedrijf. Binnen een branche met doorgaans kleine tot middelgrote bedrijven is het behoud van gekwalificeerde medewerkers een aandachtspunt, waaraan ondernemers toch frequent voorbij gaan. Werknemers anno 2025 zijn grilliger in hun gedrag, vooral de jongeren. Ze zijn op zoek naar uitdagingen en willen voldoende impulsen voelen dat ze ook uitgedaagd worden. Wat ga je daaraan doen in 2026?
Echte aandacht voor personeel schiet er vaak bij in. Signalen worden niet gezien.
Workflows en automatisering

Heb je nu eindelijk eens werk gemaakt van het in kaart brengen van je workflows en je automatisering? Is die 'blue-print' er nu eindelijk? Nee, niet alleen om een prachtig 'schemaatje' te laten zien, maar meteen in te spelen op nieuwe (zij)instromer die gewoon wil weten hoe de processen in elkaar zitten. Komt wel zo professioneel over als je als werkgever kunt laten zien hoe jouw processen in elkaar zitten in plaats van alleen maar een rondleiding langs wat machines. Gewoon doen dus!
Maak nou eens werk van het overzicht in processen!
Cyberveiligheid

Als je dan toch bezig met met schema's, maak dan ook inzichtelijk hoe je netwerk 'bewapend' is tegen aanvallen van buitenaf. Want cyberaanvallen treffen niet alleen de 'ver van mijn bed' bedrijven, maar ook het MKB wordt steeds vaker slachtoffer van aanvallen, omdat de prooi relatief makkelijk is door de geringe bescherming tegen die aanvallen. Weet je wel of je bedrijf met alles al dan niet 24/7 online bereikbaar is. Is dat noodzakelijk? Kan dat anders? Neem dus die tijd om een noodplan te maken op basis van een gedegen en vooral actueel overzicht van je netwerk. Dus niet alleen maar wat computers, maar ook alle productie apparatuur die steeds vaker online staat ter inzage van je toeleveranciers. Maak er werk van!
Moet alles echt wel 24/7 open staan? Maak een (nood)plan en oefen!
Administratieve processen

Onlosmakelijk verbonden met de productieworkflows zijn de administratieve processen. De hedendaagse macro-economische ontwikkelingen laten zien dat kostprijzen in een hoog tempo wijzigen. Er hoeft ergens ter wereld maar een onzekerheid te zijn en het kan zomaar invloed hebben op je inkoop, met doorwerking op je toegevoegde waarde en dus de winstgevendheid van je onderneming. Monitor je deze bewegingen goed genoeg? Weet je je kostprijs per producteenheid, per klantengroep en voor je gehele onderneming? Zijn je processen up-to-date? Niet alleen de software, maar ook je data? Want hoe uitgebreid je MIS/ERP systeem ook mag zijn, je kunt alleen sturen op de juiste gegevens, niet op correcties achteraf.
Zorg voortdurend voor actuele data!
Duurzaamheid

Duurzaamheid wordt vaak gezien als een opgelegde verplichting vanuit de overheid. Primair is dat ook nog wel waar, maar het biedt ook tal van onderscheidende 'marketing krachten' voor je bedrijf, waarin je net het onderscheid kunt maken om een opdrachtgever aan je te binden. Geef duurzaamheid een prominente plek in al je uitingen, ook online.
Duurzaamheid biedt naast 'gedoe' vooral ook kansen.
Marketing

Neem een voorbeeld aan de (groter(re)) online print-service-providers die denken in toepassingen. Laat voorbeelden zien waaraan behoefte is aan de hand van marktbewegingen. Weet wat die bewegingen zijn. Vergeet die apparatuur specificaties, waarbij het gaat om snelheden, formaten, soorten toner of inkten. Denk in applicaties, die jij voor je klanten kunt produceren. Ben je onderscheidend genoeg in after-press toepassingen? Kan je just-in-time leveren, heb je je logistiek op orde? Allemaal onderscheidende aspecten die vaak door jezelf worden vergeten en dus te weinig aan opdrachtgevers worden getoond.
Bedrijven doorgaan terughoudend met gerichte marketing, processen vaak 'oubollig' gericht op traditionele verkoop.
Kunstmatige intelligentie

Eén van de meest turbulente ontwikkelingen op extreem hoge snelheid is kunstmatige intelligentie. Die kwam pas an het licht toen ChatGPT als 'antwoorden machine' het daglicht te zien kreeg bij het grotere publiek. 'Leuk tooltje' hebben velen gedacht, waarbij de antwoorden in aanvang regelmatig misleidend waren. Misleidend genoeg om ChatGPT terzijde te leggen? Zeker niet. Met een betaalde versie is ChatGPT een ware assistent geworden, waar niemand meer omheen kan. Maar er is meer. Het aantal AI gereedschappen in zovele aspecten van onze branche is nog nauwelijks te overzien. Nieuwe namen van jonge ontwikkelaars stapelen zich op. Neem echter de tijd om die ontwikkelingen tot je te nemen. En realiseer je dan dat het een 'learning by doing' traject zal worden. Geef je medewerkers tijd om 'dingen te ontdekken'. Bevraag leveranciers wat zij nu al aan AI inbouwen in hun hard- en/of software. Denk 'out-of-the-box'.
Conclusies
Is het lijstje nu compleet? Nee, zeker niet, bovenstaande voorbeelden zijn slechts het bewijs dat er zoveel gelijktijdige bewegingen gaan zijn (en eigenlijk altijd al gaande waren), die aandacht nodig hebben naast de gewone dagelijkse drukte. Doe er vooral wat mee en laat 2026 beginnen met op zijn minst de ambities om plannen ook daadwerkelijk vorm te geven en niet onder te laten sneeuwen in de waan van de dag. Succes!


Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.