• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Auteursrecht rondom beelden in geding met AI

KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE - Het auteursrecht rondom beelden stamt uit een ver verleden en was vooral een bescherming voor fotografen. Onder invloed van AI is het maken van beelden niet langer een monopolie voor professionals. Zijn AI gegenereerde beelden vrij van auteursrecht?

• Leestijd ca. 3 minuten

AI beeld gemaakt in Midourney

Zelfs bestaande beelden kunnen me AI zodanig worden bewerkt dat vrijwel elke rechter in een auteursrechten zaak (en die zijn er talloos) zal zeggen dat het AI bewerkte beeld een nieuwe unieke creatie is. In dit artikel een verkenning van de juridische realiteit, de creatieve criteria en de mogelijke impact op de print- en mediabranche.

Prompt engineering: het nieuwe auteursrecht?

De opkomst van generatieve AI heeft een nieuwe creatieve discipline voortgebracht: prompt engineering. Waar prompts aanvankelijk niet meer waren dan korte instructies, zien we nu in professionele omgevingen zeer gedetailleerde taalconstructies ontstaan die de creatieve output van AI-systemen sterk bepalen. Dat roept een relevante vraag op: kunnen complexe prompts op den duur onder het auteursrecht vallen?

De Europese jurisprudentie stelt dat functionele, generieke of puur feitelijke instructies niet beschermd zijn. Maar een creatieve tekst vol keuzes — zoals een uitgebreide, verhalende beeldprompt — kan mogelijk wel als auteursrechtelijk werk worden beschouwd.

Recent AI beeld ter illustratie van joint-venture UPM en Sappi

In de professionele creatieve sector worden prompts steeds waardevoller. Ontwerpers, fotografen en merken gebruiken AI voor:

  • campagnebeelden
  • schetsen
  • storyboards
  • productvisualisaties
  • illustraties
  • merkrichtlijnen

Hierbij ontstaan prompts die zoveel creatieve sturing bevatten, dat ze vergelijkbaar zijn met scenario’s, moodboards of briefingdocumenten.

Technisch vs. creatief: waar ligt de grens?

De 'grenzen' van het auteursrecht

Wat betekent dit voor de print- en mediabranche?

Voor ontwerpers, drukkers, merken en uitgevers ontstaat een nieuw spanningsveld. De impact:

  • Creatieve waarde verschuift naar de voorkant van het proces: AI democratiseert beeldmaken, maar niet het kunnen formuleren van een krachtige creatieve prompt. Dit maakt taalvaardigheid en conceptontwikkeling belangrijker dan ooit.
  • Promptbibliotheken worden waardevol IP
  • Bedrijven die complexe workflows hebben, kunnen hun prompts gaan beschouwen als interne strategische assets, concurrentievoordeel en onderdelen van merkrichtlijnen
  • Nieuwe rol voor ontwerpers en art directors. Prompt engineering wordt een nieuwe creatieve discipline naast conceptontwikkeling, typografie, fotografie regie en kleurmanagement. Voor printbedrijven betekent dit dat klanten steeds vaker AI-ready concepten zullen aanleveren.
  • Juridisch risico groeit. Er ontstaan vragen zoals: van wie is de prompt, hoe documenteren we eigenaarschap, wat als een bureau dezelfde prompt voor meerdere klanten gebruikt en hoe bewijs je dat een prompt origineel is?
  • Uitgevers krijgen te maken met nieuwe vormen van redactionele input. Binnen redacties en bij freelancers kunnen prompts zelf onderdeel worden van het creatieve proces.

Is formele auteursrechtelijke bescherming waarschijnlijk?

De verwachtingen:

  • Korte prompts: nee
  • Middelcomplexe prompts: afhankelijk van context
  • Uitgebreide, creatieve prompts: ja, binnen 1–5 jaar via jurisprudentie

De wet hoeft hiervoor niet te veranderen; bestaande auteursrechtprincipes zijn breed genoeg om creatieve prompts te omvatten.

De complexiteit en creatieve waarde van prompts groeit mee met de ontwikkeling van generatieve AI. Wat begon als een technische opdrachtregel is uitgegroeid tot een creatieve expressievorm met duidelijke commerciële waarde. Het is dan ook goed denkbaar dat complexe prompts in de toekomst auteursrechtelijk worden beschermd, vooral wanneer ze narratief, expressief en duidelijk menselijk-creatief van aard zijn.

Voor de print- en mediabranche opent dit een nieuw domein: 'Prompt-Intellectual Property' als creatieve valuta. Bedrijven zullen hun workflows, contracten en IP-strategieën daarop moeten afstemmen. Het auteursrecht staat daarbij niet in de weg — het moet alleen opnieuw worden toegepast op een nieuwe vorm van creatie.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Auteursrecht en beeldgebruik: het blijft oppassen BRANCHE - Charlotte Meindersma schreef voor Drukwerkdeal een leerzame column over auteursrechten. De inhoud is vooral interessant voor bedrijven die veel contact hebben met creatieve bureaus, ontwerpers, maar ook met...
  2. Kort nieuws o.a. Primefire, auteursrecht, recycling KORT NIEUWS - Nadat de rechter uitspraak had gedaan in de JA/JA sticker kwestie, volgde deze week ook een interessante uitspraak over het auteursrecht bij het gebruik van stockfoto's. De...
  3. Weekendopinie: beelden Haarlems Dagblad mooier Het zal de gemiddelde lezer nauwelijks zijn opgevallen, maar vanaf begin deze week krijgen de lezers een krant die gedrukt wordt bij Rodi Media in plaats van Drukkerij Noord Holland...
  4. Moderne termen rondom Kalenderwedstrijd snel verdwenen Eind 2014 werd de nog bijna enige 'papieren wedstrijd' binnen de grafische branche nog volop voorzien van termen als 'connectiemogelijkheden met social media’ en ‘multimedia en communicatie’. Daarvan is in...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

8 december 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: kunstmatige intelligentie Tags: auteursrecht, jurisprudentie, prompt engineering, prompts

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Paris Packaging Week zet in op duurzame verpakkingen
  • Auteursrecht rondom beelden in geding met AI
  • UPM en Sappi samen in nieuwe joint venture
  • Picnic haalt in december ook kerstkaarten op
  • Boekje in oplage 8,4 miljoen door Van der Most

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.