• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Moderne termen rondom Kalenderwedstrijd snel verdwenen

Eind 2014 werd de nog bijna enige 'papieren wedstrijd' binnen de grafische branche nog volop voorzien van termen als 'connectiemogelijkheden met social media’ en ‘multimedia en communicatie’. Daarvan is in het laatste persbericht niets overgebleven.

kalnderwedstrijdHet blijft worstelen met een stukje 'vergane glorie'. Want zo kan je een papieren kalender wel noemen. Jammer is het wel, want het kan niet ontkend worden dat er in de vele jaren dat de Kalenderwedstrijd heeft bestaan, er zeer fraaie stukjes 'kunst' zijn gemaakt, die menig kantoorruimte en zelfs woonkamers hebben 'opgeleukt'. Juryvoorzitter Jean-Pierre Berth vatte de 2015 editie kernachtig samen: ‘Het aantal inzendingen zit nog niet in de lift, het creatieve niveau duidelijk wel’. Het lijkt erop alsof dat eerste ook niet meer echt verwacht wordt.

Daarnaast moet drukkend en printend Nederland ook nog eens wachten tot de Grafische Vakbeurs & Vakbeurs Sign in Gorinchem in maart om te vernemen welke kalender door het publiek is gekozen tot winnaar. Een moment waarop niemand zich nog met kalenders bezig houdt. Begin december zou qua timing heel wat logischer zijn.

Print Pakt gebruikt zelfs het woordje traditioneel in haar oproep eind vorig jaar: 'Het is december dus kom maar op met die traditionele wand- en/of bureaukalenders en agenda’s.'

Innoveren

Het valt ook niet mee om met kalenders iets crossmediaals te doen. Een QR code per maand (met een link naar digitale inhoud op smartphone of tablet) is al snel wat saai en spreek ook niet meer echt tot de verbeelding. Of een koppeling van een maand met je eigen agenda in je smartphone. Maar ja, wie maakt eerst een 'foto' van de getoonde kalendermaand om vervolgens een afspraak in je eigen digitale agenda te plannen? Of zou het een idee zijn om een digitale 'laag' per maand te hebben, met daarop bijvoorbeeld de weersverwachtingen voor de huidige dag? Dat zou heel wat techniek vereisen, maar onmogelijk is het niet. Of een kalender van een veel 'digitaal papier', welke per maand een nieuw beeld en calendarium laat zien. Het lijkt er maar niet van te komen, wellicht veroorzaakt omdat de wedstrijd vooral een speeltje is van drukkerijen. De crossmediale fantasieën zouden vooral meer uit de ICT hoek moeten komen. Maar de werving resulteerde ook voor 2015 nauwelijks in nieuwe externe deelnemersgroepen. En dat is jammer.

 

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Kalenderwedstrijd 2015 vernieuwend van start De 2015 editie van de kalenderwedstrijd is fors gemoderniseerd. Termen als 'Connectiemogelijkheden met social media' en 'multimedia en communicatie' weerspreken de ambities van de jury. Of de Stichting Kalenderwedstrijd nieuwe...
  2. Kalenderfeestje grafische branche: voor wie maken we wat? 75 kalenders werden bij de 32e editie van de Kalenderwedstrijd aan een deskundige vakjury voorgelegd om de 'mooiste' grafische kalender van 2014 te kiezen. Wat is het bereik van dit...
  3. Publieksprijs Kalenderwedstrijd: ‘Techniek is sexy’ Elk jaar wordt er gestreden om de de prijs van de beste en de mooiste kalenders van Nederland en Belgie in een groot aantal categorieen. De publieksprijs ging naar Machinefabriek...
  4. Studenten verrassing bij Kalenderwedstrijd Dat de agenda van Ando en de kalender van Zwaan Printmedia als grote winnaars van de Kalenderwedstrijd uit de bus kwamen was volgens sommigen te verwachten. Verrassingen waren er desalniettemin...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

22 januari 2015 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: 2015, kalenderwedstrijd

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Kodak neemt CTP-activiteiten over van ECRM 22 april 2021
  • Aanmelden voor FESPA Amsterdam 2021 vanaf nu mogelijk 22 april 2021
  • Mimaki SUJV-160 inkjetprinter met Fujifilm inkten voor printen op leer 22 april 2021
  • PrintPraat op Clubhouse: woensdag om 13.00 uur 21 april 2021
  • Drupa virtueel gestart 21 april 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – voorjaarsprogramma 2021

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 nu op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Nieuwe iMac onverwacht tijdens ‘Spring Loaded’
  • virtual.drupa: omdat het kon, maar moest het ook?
  • Innoveren en excelleren in de grafimedia industrie (1)
  • Flyeralarm: “Online maakte ons speelveld groter.”
  • Ook prijsverhogingen bij Kodak en hubergroup

Reacties

  • Henk Gianotten op KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing