• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Moderne termen rondom Kalenderwedstrijd snel verdwenen

Eind 2014 werd de nog bijna enige 'papieren wedstrijd' binnen de grafische branche nog volop voorzien van termen als 'connectiemogelijkheden met social media’ en ‘multimedia en communicatie’. Daarvan is in het laatste persbericht niets overgebleven.

kalnderwedstrijdHet blijft worstelen met een stukje 'vergane glorie'. Want zo kan je een papieren kalender wel noemen. Jammer is het wel, want het kan niet ontkend worden dat er in de vele jaren dat de Kalenderwedstrijd heeft bestaan, er zeer fraaie stukjes 'kunst' zijn gemaakt, die menig kantoorruimte en zelfs woonkamers hebben 'opgeleukt'. Juryvoorzitter Jean-Pierre Berth vatte de 2015 editie kernachtig samen: ‘Het aantal inzendingen zit nog niet in de lift, het creatieve niveau duidelijk wel’. Het lijkt erop alsof dat eerste ook niet meer echt verwacht wordt.

Daarnaast moet drukkend en printend Nederland ook nog eens wachten tot de Grafische Vakbeurs & Vakbeurs Sign in Gorinchem in maart om te vernemen welke kalender door het publiek is gekozen tot winnaar. Een moment waarop niemand zich nog met kalenders bezig houdt. Begin december zou qua timing heel wat logischer zijn.

Print Pakt gebruikt zelfs het woordje traditioneel in haar oproep eind vorig jaar: 'Het is december dus kom maar op met die traditionele wand- en/of bureaukalenders en agenda’s.'

Innoveren

Het valt ook niet mee om met kalenders iets crossmediaals te doen. Een QR code per maand (met een link naar digitale inhoud op smartphone of tablet) is al snel wat saai en spreek ook niet meer echt tot de verbeelding. Of een koppeling van een maand met je eigen agenda in je smartphone. Maar ja, wie maakt eerst een 'foto' van de getoonde kalendermaand om vervolgens een afspraak in je eigen digitale agenda te plannen? Of zou het een idee zijn om een digitale 'laag' per maand te hebben, met daarop bijvoorbeeld de weersverwachtingen voor de huidige dag? Dat zou heel wat techniek vereisen, maar onmogelijk is het niet. Of een kalender van een veel 'digitaal papier', welke per maand een nieuw beeld en calendarium laat zien. Het lijkt er maar niet van te komen, wellicht veroorzaakt omdat de wedstrijd vooral een speeltje is van drukkerijen. De crossmediale fantasieën zouden vooral meer uit de ICT hoek moeten komen. Maar de werving resulteerde ook voor 2015 nauwelijks in nieuwe externe deelnemersgroepen. En dat is jammer.

 

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Kalenderwedstrijd 2015 vernieuwend van start De 2015 editie van de kalenderwedstrijd is fors gemoderniseerd. Termen als 'Connectiemogelijkheden met social media' en 'multimedia en communicatie' weerspreken de ambities van de jury. Of de Stichting Kalenderwedstrijd nieuwe...
  2. Kalenderfeestje grafische branche: voor wie maken we wat? 75 kalenders werden bij de 32e editie van de Kalenderwedstrijd aan een deskundige vakjury voorgelegd om de 'mooiste' grafische kalender van 2014 te kiezen. Wat is het bereik van dit...
  3. Publieksprijs Kalenderwedstrijd: ‘Techniek is sexy’ Elk jaar wordt er gestreden om de de prijs van de beste en de mooiste kalenders van Nederland en Belgie in een groot aantal categorieen. De publieksprijs ging naar Machinefabriek...
  4. Kalenderwedstrijd zoekt verborgen schatten en jong talent Ook in 2015 weer een kalenderwedstrijd, zo blijkt uit onderstaand persbericht. Met als noviteit extra aandacht voor ‘commerciële kalenders en agenda’s’....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

22 januari 2015 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: 2015, kalenderwedstrijd

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Igepa Belux kondigt samenwerking aan met KOMORI en MBO groep 20 maart 2023
  • Tickets voor Ecoprint beschikbaar 20 maart 2023
  • European Carton Excellence Award open voor inzendingen 20 maart 2023
  • JWEI grootformaat snijplotter voor Lithografen in Haarlem 20 maart 2023
  • Prindustry kijkt goed terug op Sign & Print Expo 17 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs
  • #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Geostick: witte raaf in zelfklevende roll2roll labeldruk
  • Roularta Media Group in 2022 14 procent meer omzet

Reacties

  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.