• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

MBO, HBO in spagaat onder invloed AI?

OPINIE - Genoeg berichten in de media over enerzijds kansen voor MBO'ers, en anderzijds de HBO'ers die moeilijker aan het werk komen. Wat gaat AI doen aan de structuur van beide onderwijsniveaus en wat zijn kansen en bedreigingen binnen de printmedia branche?

• Leestijd ca. 4 minuten

Het behoeft geen toelichting dat de branche al vele jaren veel moeite moet doen om medewerkers met een behoorlijke MBO opleiding te kunnen verleiden tot een loopbaan binnen de branche. De 'Week van de Grafimedia' helpt hier zeker bij, vooral voor bedrijven waar het traditionele vakmanschap plaats heeft gemaakt voor modern digitaal gedreven procesbeheer.

Die bedrijven weten doorgaans goed dat zij de nieuwe instroom geheel zelf moeten opleiden. De redactie publiceerde al eerder dat werkgevers er goed aan doen om de workflows duidelijk in een processchema in kaart te brengen zodat de functies en de daarbij horende taken duidelijk inzichtelijk worden gemaakt om daarmee rollen binnen het bedrijf te kunnen overzien.

MBO en ook HBO opleidingen zijn de afgelopen 5 decennia behoorlijk veranderd. 50 jaar gelden was MBO4 de norm, drie jaar overwegend theorie en een stagejaar. Ook HBO opleidingen waren gericht op leren. Tegenwoordig komen daar onderwerpen bij (ten koste van vakinhoudelijke uren) als 'kunnen samenwerken en creatief denken', 'leren te ondernemen', veel meer aandacht voor 'maatschappijleer' in vergelijking tot 50 jaar geleden (toen een uurtje per week) en nog veel meer verschillen. Al die - overigens anno 2025 belangrijke onderwerpen - gaan natuurlijk ten koste van de vakinhoudelijke vakken. Inmiddels wordt daar niet meer zo over geklaagd in vergelijking tot zo een 15-20 jaar geleden. Werkgevers weten best wel dat zij de jonge instromers zelf moeten opleiden, vaak met ondersteuning van GOC en ook toeleveranciers voor systeem specifieke opleidingen.

'Aantal zogenaamde 'instapvacatures' neemt af'. Intelligence Group becijferde in opdracht van het FD dat het aandeel vacatures voor starters in één jaar tijd daalde van 14,4% naar 9,2%.

Meningen van experts resulteren gemiddeld in een wisselend beeld

Ton Wilthagen (foto: LinkedIn profiel)

Dat AI de wereld gaat veranderen lezen we vrijwel dagelijks in de media. Grote verschil met de beginperiode van automatisering en digitalisering van de maatschappij in zijn algemeenheid is de snelheid en de grilligheid waarom AI zich ontwikkelt. De meningen over de invloed van AI op de arbeidsmarkt voor zowel MBO'ers als HBO'ers lopen nogal uiteen. Anderzijds moet niet worden vergeten dat economische instabiliteit, vooral door geo-politieke omstandigheden, ook een flinke weerslag heeft op de wijze waarop de arbeidsmarkt zich ontwikkelt. Dat laatste zegt ook Hoogleraar arbeidsmarkt Ton Wilthagen tegenover NPO in een recent artikel.

Frank Verduijn UWV (beeld verantwoording: screenshot uit NPO Radio 1 uitzending)

Frank Verduijn van het UWV merkt in hetzelfde artikel op dat AI vooral invloed heeft op taken, of bundelingen van taken, niet zozeer op een totale functie. De laatste verandert dus vooraf door veranderingen in taken. Ton Wilthagen nuanceert door te stellen dat AI 'geen armen en benen heeft', veel taken in de 'maak maatschappij' zullen niet door ChatGPT worden overgenomen. In het NPO Radio 1 interview wordt echter voorbij gegaan aan de onwtikkeling van AI gestuurde robots die wel degelijk routinetaken kan overnemen binnen de maakindustrie, maar ook in de zorg (waar tekorten overigens enorm zijn op zowel MBO als HBO niveau).

Er is niet één recept of methode die de inzet van AI in processen met een zeer grote kans op succes kan waarmaken. Meer dan ooit komt het leren van deze nieuwe vaardigheden aan op een grote 'learning by doing' mentaliteit, waar je als werkgevers en werknemers vooral ook fouten in mag maken. Stem dat dan ook goed met elkaar af.

Charlotte van Asseldonk (fotograaf: Suzan Alberts)

Volgens leiderschapsexpert Charlotte van Asseldonk moeten bedrijven leren om 'loopbaanlijnen' opnieuw in te richten. Die vaardigheden kan niemand opzoeken in een boekje of zelfs vragen aan AI.

Het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van Universiteit Maastricht publiceerde eind vorige maand een rapport (PDF) waarin staat dat de werkgelegenheid in Nederland de komende jaren minder snel zal groeien.

ROA rapport: 'Jongeren met een mbo-4-diploma of met een master hebben gemiddeld betere arbeidsmarktperspectieven. Voor veel hbo-gediplomeerden, met name in de richting economie en maatschappij, is de vraag kleiner dan het aanbod'.

Onderzoeker Jessie Bakens: "Zorg, onderwijs en techniek blijven krapte houden en bieden betere kansen voor hbo’ers. In de agrarische sector krimpen traditionele banen, maar ontstaan nieuwe functies rond klimaatadaptatie, waterbeheer en verduurzaming."

Ondertussen groeit het maatschappelijk draagvlak voor het mbo. Het ministerie van OCW stelt dat uitval mbo→hbo nu 'minder een probleem' is, omdat 'de arbeidsmarkt schreeuwt om mbo’ers en over het algemeen komen zij goed aan het werk'.

Overzicht van publicaties over MBO/HBO verschuivingen in de arbeidsmarkt

Overzicht van feiten en meningen in de recente media over de arbeidsmarkt voor MBO'ers en HBO'ers.
(klik voor vergrote weergave)

De printmediabranche

Vooruitblik 2028 op MBO en HBO niveau binnen printmediabedrijven
(Klik op beeld voor vergrote weergave)

De printmediabranche blijft sterk MBO-gedreven. De werkgelegenheid binnen print blijft traditioneel leunen op MBO-functies: operators, drukkers, nabewerkers, prepress-specialisten, logistiek en voorraadbeheer. Het landelijk signaal dat veel HBO-richtingen — vooral economie, commercie, communicatie en bredere “business”-opleidingen — overaanbod laten zien, raakt de printmediabranche indirect.

Vooral de grotere online print-service-prviders nemen hbo’ers aan voor marketing, sales, planning, projectmanagement, automatisering en data/IT.

De generieke HBO’er heeft het lastiger, maar de technisch-digitale HBO’er wordt juist schaarser. De vraag naar workflow-engineers, data-specialisten, software-integrators en e-commerce professionals zal echter toenemen. AI krijgt wel meer grip o: prepress-controles, kleurprofieloptimalisatie, repetitieve dtp-werkzaamheden, order intake en klantcommunicatie. Dit drukt vooral op juniorfuncties in de brede hbo-categorie.

De blijvende krapte aan technisch mbo-talent vormt een structureel risico voor de printmediabranche. Grafische opleidingen leveren relatief veel creatief en mediagericht talent af, terwijl bedrijven vooral technisch geschoolde operators, mechanisch ingestelde medewerkers en procesbeheersers zoeken.

Voor productie ligt dat anders. Machines worden weliswaar slimmer en beter voorspelbaar, maar operators blijven nodig om processen te sturen, storingen op te lossen, materiaalgedrag te beoordelen en eindkwaliteit te waarborgen. De landelijke trend – mbo blijft een ‘zekere keuze’ op de arbeidsmarkt – wordt hierdoor binnen printmedia zelfs versterkt.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Neemt invloed vakbonden af door krimp in leden? OPINIE - Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferde dat de gezamenlijk vakbonden in ons land nog 'slechts' 1,44 miljoenen leden hadden gebaseerd op de tellingen in maart 2023....
  2. Drupa Global Insights: invloed van internet op print De Drupa organisatie ziet geld in het publiceren van rapporten. Al in februari dit jaar startte de organisatie met het initiatief 'Drupa Global Insights'. Voor een kleine 250 euro is...
  3. Grafische MBO opleidingen in Top-10 vakcolleges PERSBERICHTEN - Techniek en zorg op MBO niveau bieden de meeste kans op een baan. Dat staat in de MBO keuzegids, die vandaag is verschenen. De verschillende MBO instituten krijgen...
  4. Aluminiumprijs flinke invloed op kosten drukplaten FINANCIEEL - Bedrijven met hoofdzakelijk producties op offset hebben te maken met maar liefst drie gelijktijdige verhogingen in de prijzen van consumables. De prijs van ruw aluminium is in een...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

1 december 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: Charlotte van Asseldonk, Frank Verduijn, HBO, MBO, ROA, Ton Wilthagen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • MBO, HBO in spagaat onder invloed AI?
  • HP verrast gezinnen met voedselpakket en -boekje!
  • Heidelberg verzamelt data van zo een 3000 bedrijven
  • Actuele status e-mailauthenticatie: steeds strenger
  • Afgelopen maandag tweede cao ronde ‘moeizaam’

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.