• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Druk op grafische industrie houdt aan’, zegt ING

Hoe kijkt een relatieve buitenstaander aan tegen de grafische bedrijfstak? ‘De dynamiek van de branche is de laatste jaren niet veel veranderd’, schrijft ING in een visie op deze bedrijfstak voor het jaar 2014. En de overcapaciteit blijft ‘fors’. Zijn er dan helemaal geen lichtpuntjes?

ing logo‘Visie op sectoren in 2014’ heet het rapport van ING Economisch Bureau. Onderverdeeld in elf sectoren komt de hele Nederlandse economie aan de beurt. Een van die sectoren is de Industrie, en daar valt de Grafimedia onder. In algemene zin kan worden geconcludeerd dat vooral sectoren waar de export flink groeit ,er sprake is van een lichte groei. En daar valt de grafische industrie niet onder, zo blijkt. En dus vallen de cijfers wat tegen. ‘Productievolumes dalen gedurende het jaar 2013, maar de jaarproductie groeit nog licht t.o.v. 2012. Voor 2014 wordt een beperkte productiestijging verwacht.’ Een belangrijke waarneming is ook dat het probleem niet zit in de productieomvang maar in marge-ontwikkeling, aldus ING. Dat blijkt ook uit het feit dan er nog steeds overcapaciteit is. ‘Overcapaciteit leidt tot een afname van het aantal bedrijven, het aantal zzp-ers blijft vrij constant.’

Stabiele prijzen

papierrollenWat zegt ING verder over de ontwikkeling in de grafische bedrijfstak? ‘De dynamiek in de branche is de laatste jaren niet veel veranderd. Digitalisering gaat door en kostenbewuste klanten willen een lage prijs voor drukwerk. Ondertussen stijgen onder meer personeelskosten en kunnen verkoopprijzen niet of nauwelijks verhoogd worden. In 2013 lijkt de trend van dalende verkoopprijzen doorbroken en ontwikkelen deze zich stabieler. Dit geldt ook voor papierprijzen.’ Dat is bijna het enige lichtpuntje: prijzen stabiliseren en ook de papierprijs stijgt niet meer.

Lichte groei in 2014

Digitalisering fokke en sukkeEr is nog een lichtpuntje, schrijft ING. ‘Voor 2013 wordt een groei van 1% verwacht, voor 2014 +0,5%.’ Maar daar blijft het dan ook bij. ‘De grafische industrie blijft onder druk door de digitalisering en kostenfocus bij klanten. Het productieniveau is de afgelopen kwartalen gedaald, na een opleving in de tweede helft van 2012. De productie schommelt eigenlijk al over een langere periode, waarbij de jaarproductie steeds relatief constant blijft.’ Voor de bedrijven is schaalgrootte belangrijk om te overleven, aldus ING. ‘Schaalgrootte vereiste voor het reguliere drukwerk, backoffices samenvoegen. Daarnaast klant specifieke oplossingen en flexibiliteit als belangrijkste succesfactoren.’

 

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Wat vindt de Rabobank van de ‘Grafische Industrie’? Alle bedrijfstakken in Nederland worden door de Rabobank zo nu en dan voorzien van ‘cijfers en trends’. Dit keer was de ‘Grafische Industrie’ aan de beurt: wat zegt de bank...
  2. De visie van ABN-AMRO op grafische industrie, uitgeverijen en communicatiebureaus Banken en grote accountancy kantoren publiceren jaarlijk hun visie op vele branches in onze samenleving. Daarmee willen ze bewijzen dat ze goed 'thuis' zijn in hetgeen in het bedrijfsleven gebeurt....
  3. Bank houdt niet van grafische sector Op uitzonderingen na is de bereidwilligheid van banken om 'mee te denken' in de grafische sector nihil. Hetzelfde geldt voor de ondernemers die de banken een 'mager vijfje' geven....
  4. Waar letten opdrachtgevers van de grafische industrie op? Printmedianieuws sprak de laatste weken met vier verschillende opdrachtgevers van de grafische industrie: twee uitgevers, de Rijksoverheid en de grootste grafische inkoper van ons land. Wat vonden zij belangrijk? Hoe...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

18 december 2013 door Erik van Erp 2 Reacties

Categorie: branche Tags: ing

Trackbacks

  1. Profiteren online drukkerijen van crisis? schreef:
    13 oktober 2014 om 15:07

    […] is er voor de grafische sector nog niet alleen maar positief nieuws te melden. Voorheen konden verliezen nog opgevangen worden met orders uit het buitenland, maar door […]

    Log in om te reageren
  2. Automatisering in grafische industrie is essentieel schreef:
    13 oktober 2014 om 15:48

    […] automatisering in de industrie zet zich voort en de kostbewuste klanten wil een lage prijs voor het drukwerk. Doordat de kwaliteit van het […]

    Log in om te reageren

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Groeiende twijfels over stormachtige AI ontwikkelingen 31 maart 2023
  • GVB gunt reclame op trams en veerponten aan JCDecaux 31 maart 2023
  • Vertrouwen in Duitse printmediabranche nam in maart weer toe 31 maart 2023
  • Webwinkel Vakdagen: Van Prins Constantijn tot Bever 30 maart 2023
  • Pantone maakt alle voorgaande ‘stalenboeken’ overbodig 30 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Ordermanager van A tot Z
  • Allround storingsmonteur
  • BBL opleiding procesoperator, creative in art, design and books!
  • Procesoperator, creative in art, design and books
  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Hoe zal het beprinten van tubes zich ontwikkelen?
  • Duitse Online Print Symposium vierde 10e verjaardag
  • KVGO roept werkgevers op om over inflatie te praten
  • Duitse Online Print Symposium vierde 10e verjaardag
  • De Top 10 grootste papierproducenten wereldwijd

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.