• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Druk op grafische industrie houdt aan’, zegt ING

Hoe kijkt een relatieve buitenstaander aan tegen de grafische bedrijfstak? ‘De dynamiek van de branche is de laatste jaren niet veel veranderd’, schrijft ING in een visie op deze bedrijfstak voor het jaar 2014. En de overcapaciteit blijft ‘fors’. Zijn er dan helemaal geen lichtpuntjes?

ing logo‘Visie op sectoren in 2014’ heet het rapport van ING Economisch Bureau. Onderverdeeld in elf sectoren komt de hele Nederlandse economie aan de beurt. Een van die sectoren is de Industrie, en daar valt de Grafimedia onder. In algemene zin kan worden geconcludeerd dat vooral sectoren waar de export flink groeit ,er sprake is van een lichte groei. En daar valt de grafische industrie niet onder, zo blijkt. En dus vallen de cijfers wat tegen. ‘Productievolumes dalen gedurende het jaar 2013, maar de jaarproductie groeit nog licht t.o.v. 2012. Voor 2014 wordt een beperkte productiestijging verwacht.’ Een belangrijke waarneming is ook dat het probleem niet zit in de productieomvang maar in marge-ontwikkeling, aldus ING. Dat blijkt ook uit het feit dan er nog steeds overcapaciteit is. ‘Overcapaciteit leidt tot een afname van het aantal bedrijven, het aantal zzp-ers blijft vrij constant.’

Stabiele prijzen

papierrollenWat zegt ING verder over de ontwikkeling in de grafische bedrijfstak? ‘De dynamiek in de branche is de laatste jaren niet veel veranderd. Digitalisering gaat door en kostenbewuste klanten willen een lage prijs voor drukwerk. Ondertussen stijgen onder meer personeelskosten en kunnen verkoopprijzen niet of nauwelijks verhoogd worden. In 2013 lijkt de trend van dalende verkoopprijzen doorbroken en ontwikkelen deze zich stabieler. Dit geldt ook voor papierprijzen.’ Dat is bijna het enige lichtpuntje: prijzen stabiliseren en ook de papierprijs stijgt niet meer.

Lichte groei in 2014

Digitalisering fokke en sukkeEr is nog een lichtpuntje, schrijft ING. ‘Voor 2013 wordt een groei van 1% verwacht, voor 2014 +0,5%.’ Maar daar blijft het dan ook bij. ‘De grafische industrie blijft onder druk door de digitalisering en kostenfocus bij klanten. Het productieniveau is de afgelopen kwartalen gedaald, na een opleving in de tweede helft van 2012. De productie schommelt eigenlijk al over een langere periode, waarbij de jaarproductie steeds relatief constant blijft.’ Voor de bedrijven is schaalgrootte belangrijk om te overleven, aldus ING. ‘Schaalgrootte vereiste voor het reguliere drukwerk, backoffices samenvoegen. Daarnaast klant specifieke oplossingen en flexibiliteit als belangrijkste succesfactoren.’

 

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. De visie van ABN-AMRO op grafische industrie, uitgeverijen en communicatiebureaus Banken en grote accountancy kantoren publiceren jaarlijk hun visie op vele branches in onze samenleving. Daarmee willen ze bewijzen dat ze goed 'thuis' zijn in hetgeen in het bedrijfsleven gebeurt....
  2. Bank houdt niet van grafische sector Op uitzonderingen na is de bereidwilligheid van banken om 'mee te denken' in de grafische sector nihil. Hetzelfde geldt voor de ondernemers die de banken een 'mager vijfje' geven....
  3. Wat vindt de Rabobank van de ‘Grafische Industrie’? Alle bedrijfstakken in Nederland worden door de Rabobank zo nu en dan voorzien van ‘cijfers en trends’. Dit keer was de ‘Grafische Industrie’ aan de beurt: wat zegt de bank...
  4. FNV en CNV dreigen met acties in grafische industrie BRANCHE - In een brief van 6 juli jl. aan de KVGO hebben CNV en FNV de werkgevers een ultimatum gesteld. Als de werkgevers niet voor vrijdag ochtend (13 juli) op hun eisen ingaan,...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

18 december 2013 door Erik van Erp 2 Reacties

Categorie: branche Tags: ing

Trackbacks

  1. Profiteren online drukkerijen van crisis? schreef:
    13 oktober 2014 om 15:07

    […] is er voor de grafische sector nog niet alleen maar positief nieuws te melden. Voorheen konden verliezen nog opgevangen worden met orders uit het buitenland, maar door […]

    Log in om te reageren
  2. Automatisering in grafische industrie is essentieel schreef:
    13 oktober 2014 om 15:48

    […] automatisering in de industrie zet zich voort en de kostbewuste klanten wil een lage prijs voor het drukwerk. Doordat de kwaliteit van het […]

    Log in om te reageren

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Leuke klus met weinig effect: verkiezingsborden 24 februari 2021
  • Europese proef met papieren Coca-Cola fles 24 februari 2021
  • Tweede leven voedselverpakkingen 23 februari 2021
  • Trends op het gebied van AI en machine learning 23 februari 2021
  • Verpakking van suikerbietenpapier 22 februari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • DTP- en productiemedewerk(st)er
  • Supportmedewerker met ICT/automatiseringskennis (Junior)
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Strijd tegen JAJA stickers verloren zaak?
  • Inkjet afwerking – slot
  • Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Leveranciers in afwerking en hun ‘inkjet’ klanten
  • Niels Postma opent grenzen

Reacties

  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op Multicopy op 18 van beste zakelijke dienstverleners

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing