Afgelopen week was ‘print’ veel in het nieuws: met een campagne van het KVGO om het gebruik van drukwerk te stimuleren (‘Print Pakt’), maar ook met de aankondiging dat De Telefoongids nog wel een jaar of vijf in print zal verschijnen. Printmedianieuws kijkt terug op de week, met een knipoog.
Erik van Erp begint. ‘Het KVGO zegt dat print niet dood is, en begint een campagne onder de titel ‘Print Pakt’. Dat werd bekend gemaakt op de Ledenraad van het KVGO. Kosten 80.000 euro. Goed idee? Geen enkele drukker klapte na afloop van de presentatie. Is print dan toch dood?
Peter Luit vervolgt. ‘Print is niet dood. Zelfs een bedrijf als Thijsen Media Group, die eind vorig jaar nog aan het infuus lag van de crediteuren, is als een phoenix uit de as herrezen en heeft nieuwe geldschieters gevonden. Print is dus nog niet dood.’
Comfortabele CAO
Erik: ‘Wie wel bijna dood is, is de Comfortabele CAO, zo bleek vorige week. Wat vier jaar geleden begon als een project voor de hele communicatie industrie is verworden tot een doodlopend project met nog een hele reeks onopgeloste vraagstukken voor de grafische bedrijfstak. Wat vind jij?’
Peter: ‘Je kent mijn standpunt over de werkgeversorganisatie aan de Startbaan: zoals het nu is georganiseerd, is het niet meer van deze tijd. Ze moeten een voorbeeld nemen aan het vkgo of het CMBO. En een inspirerende voorzitter kiezen. Verder zeg ik er niets meer over. Heb je nog leuk nieuws?”
Crossmedia Summit
Erik: ‘Jazeker. Het congres Retail Crossmedia Summit maakte mij enthousiast. Dat baseer ik op het feit dat bedrijven als PostNL en De Telefoon Gids (DTG) goed lieten zien hoe oude denkpatronen kunnen worden omgebogen naar moderne producten en diensten met dito businessmodellen. Van die ervaringen zou ook onze branche veel kunnen leren, veel meer dan van een campagne ‘print pakt’ of ‘hoe krijg ik mijn winkel vol’. Gaan we deze week nog leuke dingen beleven?’
Peter: ‘Veel aandacht voor dagbladen en krantenpersen: de Limburgse dagbladen worden overgenomen door de Belgische uitgever Concentra, de zaterdagse bijlage van De Volkskrant (Sir Edmund) gaat naar een nog kleiner format (‘Berlinertabloid’, gedrukt op de waterloze krantenpersen van De Persgroep) en Rodi Media dat Dijkman Print nieuw leven heeft ingeblazen (ook waterloze offset). Genoeg te doen dus.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.