• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Kranten op zaterdag: hogere oplage en meer advertenties

Weekeindkranten (zaterdag & zondag) worden steeds belangrijker, schrijft mediadeskundige Piet Bakker. Niet alleen is het aandeel advertenties veel hoger, maar ook de oplage ligt boven die van de door de weekse kranten.

weekendkranten_2013-1024x614

jlabhuAfgelopen zaterdag bracht De Volkskrant een nieuwe bijlage uit voor de krant van het weekeinde: Sir Edmund, gedrukt op het halve Berlinerformaat, ook wel Berlinertabloid genaamd. De oplage van deze bijlage ligt ongeveer 34 procent hoger dan die van de krant in de rest van de week, zo blijkt uit de grafiek links van J.lab, een website van de Hogeschool Utrecht. En die hogere oplage op zaterdag komt niet alleen voor bij de Volkskrant: ook De Telegraaf (plus 22 procent) en vooral NRC Handelsblad (plus 66 procent) kennen dit fenomeen. Dat komt allang niet meer door alleen een hogere losse verkoop, ook de introductie van het weekeind abonnement heeft bijgedragen aan deze ontwikkeling. Kranten op door de weekse dagen worden steeds minder belangrijk. En wat geldt voor de oplage ontwikkeling, geldt ook voor het aantal advertenties. Op deze manier wordt de door de weekse krant een schip van bijleggen. Het FD voorspelde al dat over een jaar of vijf er alleen op zaterdag nog een papieren krant zou verschijnen. In de USA zijn al veel dagbladen voor de vijf dagen door de week overgestapt op een twee- of driedaags ritme.

Minder uitgevers

Een leuk grafiekje is ook de ontwikkeling van het aantal uitgevers in Nederland. Na de overname van de Limburgse kranten (MGL) door het Belgische Concentra zijn er nog tien uitgevers van dagbladen in ons land.

dagbladen

 

Telegraaf

De snelste daler van de dagbladen in oplage is De Telegraaf. JlabHU rekende uit wat er gebeurt met de oplage als de huidige negatieve trend zich voortzet.

telegraaf

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Digitale oplage compenseert daling papieren krant Het lijkt een omslagpunt: voor het eerst groeit de digitale oplage van sommige dagbladen sneller dan de daling van de papieren oplage....
  2. Papieren krant daalt snel in oplage Dat de oplage van de meeste dagbladen aan het dalen is, kan moeilijk nieuws worden genoemd. Maar de laatste tijd versnelt de oplagedaling van de gedrukte papieren krant en stijgt...
  3. Kranten minder afhankelijk van advertenties Krantendeskundige Piet Bakker tekende onlangs een 'kentering' op in het krantenlandschap. Ondanks dalende oplage- en inkomstencijfers blijken kranten zich steeds beter te kunnen ontdoen van de (te grote) afhankelijkheid van...
  4. Nieuw magazine Volkskrant vervangt vier katernen op zaterdag Onder de naam ‘Sir Edmund’ verschijnt vanaf zaterdag een nieuw magazine bij de Volkskrant. Met een bijzonder formaat: Berlinertabloid, gedrukt op de waterloze offsetpersen van De Persgroep in Lokeren. Het...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

28 februari 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: branche Tags: NRC Handelsblad, telegraaf, Volkskrant

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Igepa Belux kondigt samenwerking aan met KOMORI en MBO groep 20 maart 2023
  • Tickets voor Ecoprint beschikbaar 20 maart 2023
  • European Carton Excellence Award open voor inzendingen 20 maart 2023
  • JWEI grootformaat snijplotter voor Lithografen in Haarlem 20 maart 2023
  • Prindustry kijkt goed terug op Sign & Print Expo 17 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs
  • #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Geostick: witte raaf in zelfklevende roll2roll labeldruk
  • Roularta Media Group in 2022 14 procent meer omzet

Reacties

  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.