• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Grafici halen alles uit de kast voor een mooie kalender

De 32ste Kalenderwedstrijd gaat de grafische geschiedenis in als een opnieuw geslaagde editie. Vorige week werden in Dudok in Tilburg de prijzen uitgereikt. Ruim 100 belangstellenden waren daar getuige van en zagen 75 inzendingen. Er zaten weer veel ‘snoepies’ tussen, zegt correspondent Peter Zwetsloot.

KW 1

Alle prijswinnaars van de Kalenderwedstrijd 2014

De Stichting Kalenderwedstijd kan terugkijken op een ‘echte’ wedstrijd. Immers, er waren 75 inzendingen, amper minder dan in de voorgaande jaren. En over het kwaliteitsniveau mag de organisatie best tevreden zijn. Er zaten weer ‘snoepies’ tussen, liet één van de leden van de vakjuryleden zich enthousiast ontvallen. Dat is ook zo. Nog altijd haalt een aantal grafische bedrijven ‘alles uit de kast’ om zich met een kalender of agenda te onderscheiden. Kosten noch moeite worden gespaard. In een aantal gevallen beginnen deze grafimediaondernemers over enkele weken alweer met de conceptontwikkeling voor de jaargang 2015. Die inspanningen mogen beloond worden, verdienen een podium. Dat is precies waar de Kalenderwedstijd voor staat en die wordt daarin gesteund door Koninklijke KVGO en Febelgra. Ook die organisaties delen prijzen uit, waarbij er scherp op wordt gelet dat de winnende uitvoering een voorbeeldfunctie heeft voor andere grafimedia bedrijven. De inzending dient een perfecte presentatie van het eigen bedrijf te zijn en het toepassen van grafisch technische vernieuwingen en/of materialen wegen zwaar mee in de beoordeling.

Grafisch feestje

Dat verklaart waarom de Kalenderwedstrijd tot nu toe vooral als een ‘feestje voor de grafische branche’ wordt geprofileerd. Collega Peter Luit deed daarvan eerder verslag. Toch verdient de Kalenderwedstrijd meer. Als de commerciële kalenders en agenda’s zich in de strijd gaan mengen, wordt het beslist interessanter. De toelatingscriteria zijn aangepast, alleen ontbreekt het nog aan inzendingen uit die hoek. Daar ligt nog werk voor de stichting. Wat wel goed is opgepakt, op initiatief van Wim Broekman, is de studentencategorie. Dit jaar waren er studenteninzendingen van het Art & Design College Utrecht, Grafisch Lyceum Utrecht, Mediacollege Amsterdam en CIBAP vakschool voor verbeelding Zwolle. De ingestuurde kalenderconcepten gaven de wedstrijd zichtbaar verjonging. Tot ‘overall winnaar’ in deze categorie werd ‘Threehundredsixtyfive’ van Marleen Annema van CIBAP aangewezen. Zij ging met de Van Speijk Innovatie prijs en de daaraan verbonden stimuleringspremie van € 2.500,00 naar huis om haar concept verder te laten uitwerken tot een marktrijp product. Dat belooft een mooie uitdaging te worden.

Publieksprijs

KW 2

De winnaars in de studentencategorie

Ook de publieksprijs die eerder tijdens de Vakbeurs voor de Creatieve Industrie werd gekozen werd in Tilburg overhandigd aan vertegenwoordigers van de Maastrichter Machinefabriek Bosserveld. Opvallend is wel dat de keuze van het publiek doorgaans afwijkt van de vakjury, zo ook dit keer. Het publiek gaf duidelijk de voorkeur aan een sexy kalender. De vakjury heeft kennelijk meer oog voor andere aspecten. Dat houdt het spannend, natuurlijk. De publieksprijs werd uitgereikt door Alieke Ingeman, die verantwoordelijk wordt voor de organisatie van de Grafische Vakbeurs in maart 2015 in Gorinchem. Mogelijk wordt daar de publieksprijs 2015 weer gekozen. Want dat er volgend jaar opnieuw een Kalenderwedstijd zal worden gehouden, ligt voor de hand. Er is voldoende draagvlak voor en de wedstrijd behoort, om in de woorden van voorzitter van de Stichting Kalenderwedstrijd Ruud Koerts te spreken, tot ons grafisch erfgoed. ‘Dat is een groot goed, dat moet je koesteren’, zei hij. Ware woorden, waarbij een vleugje verjonging en verbreding geen kwaad kan. Integendeel zelfs.

KW 3

(vlnr) Spraken Jörgen Rietveld, Alieke Ingeman, Peter Zwetsloot en Jeroen van Druenen na afloop over ‘Het succes van of nooit meer Hardenberg?’

De beelden van de Prijsuitreiking Kalenderwedstrijd 2014 staan op http://www.danto.nl/kalenderwedstrijd2014/ en zijn gemaakt door Wilfried Scholtes | Beeldveld

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. ‘Wordt er nog gelachen in de branche?’ Anders dan bijvoorbeeld bij de uitgevers worden er in de grafische bedrijfstak weinig leuke evenementen georganiseerd: de Kalenderwedstrijd is een uitzondering....
  2. Publieksprijs Kalenderwedstrijd: ‘Techniek is sexy’ Elk jaar wordt er gestreden om de de prijs van de beste en de mooiste kalenders van Nederland en Belgie in een groot aantal categorieen. De publieksprijs ging naar Machinefabriek...
  3. Prijzenregen bij Kalenderwedstrijd Drukkerijen Rob Stolk en Wihabo kwamen als winnaars uit de bus bij de prijsuitreiking van de Kalenderwedstrijd. Nieuw element waren de uitvoerbare concepten van de studenten die na afloop ineens...
  4. Mooie halfjaarcijfers van printmedianieuws: ‘Het gaat goed’ Zes maanden geleden ging ‘printmedianieuws.nl’ van start. Met dagelijks nieuws en een wekelijkse nieuwsbrief over de wereld van de gedrukte media. Als (bijna!) beursgenoteerd bedrijf moeten we van toezichthouder AFM...

Peter Zwetsloot

25 maart 2014 door Peter Zwetsloot Reageer

Categorie: branche

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Igepa Belux kondigt samenwerking aan met KOMORI en MBO groep 20 maart 2023
  • Tickets voor Ecoprint beschikbaar 20 maart 2023
  • European Carton Excellence Award open voor inzendingen 20 maart 2023
  • JWEI grootformaat snijplotter voor Lithografen in Haarlem 20 maart 2023
  • Prindustry kijkt goed terug op Sign & Print Expo 17 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs
  • #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Geostick: witte raaf in zelfklevende roll2roll labeldruk
  • Roularta Media Group in 2022 14 procent meer omzet

Reacties

  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.