• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Grafici halen alles uit de kast voor een mooie kalender

De 32ste Kalenderwedstrijd gaat de grafische geschiedenis in als een opnieuw geslaagde editie. Vorige week werden in Dudok in Tilburg de prijzen uitgereikt. Ruim 100 belangstellenden waren daar getuige van en zagen 75 inzendingen. Er zaten weer veel ‘snoepies’ tussen, zegt correspondent Peter Zwetsloot.

KW 1

Alle prijswinnaars van de Kalenderwedstrijd 2014

De Stichting Kalenderwedstijd kan terugkijken op een ‘echte’ wedstrijd. Immers, er waren 75 inzendingen, amper minder dan in de voorgaande jaren. En over het kwaliteitsniveau mag de organisatie best tevreden zijn. Er zaten weer ‘snoepies’ tussen, liet één van de leden van de vakjuryleden zich enthousiast ontvallen. Dat is ook zo. Nog altijd haalt een aantal grafische bedrijven ‘alles uit de kast’ om zich met een kalender of agenda te onderscheiden. Kosten noch moeite worden gespaard. In een aantal gevallen beginnen deze grafimediaondernemers over enkele weken alweer met de conceptontwikkeling voor de jaargang 2015. Die inspanningen mogen beloond worden, verdienen een podium. Dat is precies waar de Kalenderwedstijd voor staat en die wordt daarin gesteund door Koninklijke KVGO en Febelgra. Ook die organisaties delen prijzen uit, waarbij er scherp op wordt gelet dat de winnende uitvoering een voorbeeldfunctie heeft voor andere grafimedia bedrijven. De inzending dient een perfecte presentatie van het eigen bedrijf te zijn en het toepassen van grafisch technische vernieuwingen en/of materialen wegen zwaar mee in de beoordeling.

Grafisch feestje

Dat verklaart waarom de Kalenderwedstrijd tot nu toe vooral als een ‘feestje voor de grafische branche’ wordt geprofileerd. Collega Peter Luit deed daarvan eerder verslag. Toch verdient de Kalenderwedstrijd meer. Als de commerciële kalenders en agenda’s zich in de strijd gaan mengen, wordt het beslist interessanter. De toelatingscriteria zijn aangepast, alleen ontbreekt het nog aan inzendingen uit die hoek. Daar ligt nog werk voor de stichting. Wat wel goed is opgepakt, op initiatief van Wim Broekman, is de studentencategorie. Dit jaar waren er studenteninzendingen van het Art & Design College Utrecht, Grafisch Lyceum Utrecht, Mediacollege Amsterdam en CIBAP vakschool voor verbeelding Zwolle. De ingestuurde kalenderconcepten gaven de wedstrijd zichtbaar verjonging. Tot ‘overall winnaar’ in deze categorie werd ‘Threehundredsixtyfive’ van Marleen Annema van CIBAP aangewezen. Zij ging met de Van Speijk Innovatie prijs en de daaraan verbonden stimuleringspremie van € 2.500,00 naar huis om haar concept verder te laten uitwerken tot een marktrijp product. Dat belooft een mooie uitdaging te worden.

Publieksprijs

KW 2

De winnaars in de studentencategorie

Ook de publieksprijs die eerder tijdens de Vakbeurs voor de Creatieve Industrie werd gekozen werd in Tilburg overhandigd aan vertegenwoordigers van de Maastrichter Machinefabriek Bosserveld. Opvallend is wel dat de keuze van het publiek doorgaans afwijkt van de vakjury, zo ook dit keer. Het publiek gaf duidelijk de voorkeur aan een sexy kalender. De vakjury heeft kennelijk meer oog voor andere aspecten. Dat houdt het spannend, natuurlijk. De publieksprijs werd uitgereikt door Alieke Ingeman, die verantwoordelijk wordt voor de organisatie van de Grafische Vakbeurs in maart 2015 in Gorinchem. Mogelijk wordt daar de publieksprijs 2015 weer gekozen. Want dat er volgend jaar opnieuw een Kalenderwedstijd zal worden gehouden, ligt voor de hand. Er is voldoende draagvlak voor en de wedstrijd behoort, om in de woorden van voorzitter van de Stichting Kalenderwedstrijd Ruud Koerts te spreken, tot ons grafisch erfgoed. ‘Dat is een groot goed, dat moet je koesteren’, zei hij. Ware woorden, waarbij een vleugje verjonging en verbreding geen kwaad kan. Integendeel zelfs.

KW 3

(vlnr) Spraken Jörgen Rietveld, Alieke Ingeman, Peter Zwetsloot en Jeroen van Druenen na afloop over ‘Het succes van of nooit meer Hardenberg?’

De beelden van de Prijsuitreiking Kalenderwedstrijd 2014 staan op http://www.danto.nl/kalenderwedstrijd2014/ en zijn gemaakt door Wilfried Scholtes | Beeldveld

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. ‘Wordt er nog gelachen in de branche?’ Anders dan bijvoorbeeld bij de uitgevers worden er in de grafische bedrijfstak weinig leuke evenementen georganiseerd: de Kalenderwedstrijd is een uitzondering....
  2. Publieksprijs Kalenderwedstrijd: ‘Techniek is sexy’ Elk jaar wordt er gestreden om de de prijs van de beste en de mooiste kalenders van Nederland en Belgie in een groot aantal categorieen. De publieksprijs ging naar Machinefabriek...
  3. Prijzenregen bij Kalenderwedstrijd Drukkerijen Rob Stolk en Wihabo kwamen als winnaars uit de bus bij de prijsuitreiking van de Kalenderwedstrijd. Nieuw element waren de uitvoerbare concepten van de studenten die na afloop ineens...
  4. Mooie halfjaarcijfers van printmedianieuws: ‘Het gaat goed’ Zes maanden geleden ging ‘printmedianieuws.nl’ van start. Met dagelijks nieuws en een wekelijkse nieuwsbrief over de wereld van de gedrukte media. Als (bijna!) beursgenoteerd bedrijf moeten we van toezichthouder AFM...

Peter Zwetsloot

25 maart 2014 door Peter Zwetsloot Reageer

Categorie: branche

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Overname RTL Nederland door DPG Media voldoet grotendeels aan voorwaarden ACM 16 mei 2025
  • Postzegel van €1,21 naar €1,31 15 mei 2025
  • Labelexpo Europe 2025 van 16 tot 19 september in Barcelona 15 mei 2025
  • K, Interpack en Drupa breiden uit naar Saoedi-Arabië 14 mei 2025
  • Verzending rouwbrieven nu met tracking via Bpost 13 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • KVGO’s algemene vergadering ‘Step into the future’
  • Adobe kondigt Adobe PDF Print Engine versie 7 aan
  • Impact van importheffingen in 2025 op Cimpress
  • Zo maakt de Gemeente Den Haag print toegankelijk en duurzaam!

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.