• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Mooie halfjaarcijfers van printmedianieuws: ‘Het gaat goed’

premiumpremiumZes maanden geleden ging ‘printmedianieuws.nl’ van start. Met dagelijks nieuws en een wekelijkse nieuwsbrief over de wereld van de gedrukte media. Als (bijna!) beursgenoteerd bedrijf moeten we van toezichthouder AFM elk halfjaar verantwoording afleggen. Bij deze. En dit keer gratis.

GWWaarom begonnen Erik van Erp en Peter Luit in september 2013 aan een spannend avontuur met een nieuwe website voor de grafische industrie en wijde omgeving? Het antwoord is heel eenvoudig. ‘Het is erg leuk om te schrijven over alle ontwikkelingen in de wereld van de gedrukte media.’ En beide mannen deden dat vele jaren voor het Grafisch Weekblad, als freelancers. Van Erp vooral over grotere grafische bedrijven en uitgevers, Luit vooral over technologische ontwikkelingen aan de voorkant van het productieproces. Maar eind 2012 hield Grafisch Weekblad/GW op te bestaan: uitgever RAI noemde het blad niet meer van strategische betekenis en trok de stekker er uit. Een paar maanden later ging uitgeverij Compres failliet, met bladen als het gelijknamige Compres, Print Buyer en Pers. Wat nu, dachten beide mannen? Even is overwogen de stap te zetten naar vakblad Graficus, maar daar is uiteindelijk toch van afgezien.

Nieuws

‘We willen ons vooral richten op het nieuws en de achtergronden van het nieuws.’ Dat kan met een website veel sneller en beter dan met een gedrukte uitgave. En bovendien was het voor de (niet meer zo jonge) startende ondernemers Van Erp en Luit financieel onmogelijk de stap naar print te zetten. ‘Kost helaas veel te veel geld.’ Een website dus. En alleen voor zakelijke lezers, dus B2B. De website 'printmedianieuws.nl' was premiumpremiumpremium logogeboren. ‘We richten ons op het hogere segment: managers van drukkerijen, opdrachtgevers van de grafische industrie en de toeleveranciers.’ De mannen schatten de doelgroep voor hun website op ongeveer 500 personen. Geen technische verhalen. Geen persberichten zomaar plaatsen, maar alleen (deels) overnemen als er extra waarde aan zo’n bericht kan worden toegevoegd. Dat noemen wij ‘premium content’, en daar moet dan ook voor betaald worden, was ons idee. Dus een website met (dagelijks) nieuws en de achtergronden van het nieuws, en met een wekelijkse nieuwsbrief. De hoofdlijnen van het nieuws zijn gratis, ook die van de nieuwsbrief, en voor de achtergronden moet worden betaald. En we maken zelf nieuws door thema’s per maand te verzinnen, zoals de grafische top 10, de internetdrukkers, de verpakkers, en vanaf deze maand de ‘opdrachtgevers van de grafische industrie’. En niet te vergeten: zo nu en dan komen er vrouwelijke managers aan het woord.

Van start

90_euro.jpe(mediaclass-base-page-main.d2c518cc99acd7f6b176d3cced63a653791dedb3)In de zomer 2013 hebben we de site opgezet en zijn we gaan oefenen met het plaatsen van berichten en foto’s. En zijn we adverteerders gaan werven. Maar wat hadden we die te bieden? Alleen maar een idee. Maar het ging heel voorspoedig. Op onze bruine ogen hadden we in ‘no time’ 12 vaste adverteerders (méér willen we niet), die voor het veel te lage bedrag van 400 euro exclusief btw een jaar lang op onze site en de nieuwsbrief mogen staan. Inmiddels weten we dat 400 euro eigenlijk veel te weinig is, maar dat maken we op 1 oktober 2014 goed met een ander aanbod. Uiteindelijk zijn we op 1 september 2013 van start gegaan, nog zonder een ‘betaalmuur’. Een jaarabonnement kost 90 euro excl. btw per jaar, een schijntje voor een bedrijf, dachten we. Vanaf 1 oktober gingen we echt van start met een ‘betaalmuur’.

Stand van zaken

Eigenlijk gaat het heel goed. Om te beginnen het aantal bezoekers. Die vielen in het begin een beetje tegen (200 per dag), maar rond de feestdagen hebben we de website twee weken gratis opengesteld: op sommige dagen meer dan 2000 bezoekers! Daarna viel het aantal terug naar afmongeveer 400 bezoekers per dag, met pieken tot boven de 1000 bij veel nieuws of na een nieuwsbrief. Bezoekers zijn geen unieke bezoekers, maar ongeveer de helft van die getallen is dat wel. Ongeveer 220 personen lezen onze wekelijkse nieuwsbrief. Alleen het aantal betalende abonnees loopt achter: we hadden gerekend op 100 abonnees na een half jaar: het zijn er 40, maar de laatste tijd komen er elke week een of twee bij. Over een half jaar melden wij ons weer met een ‘trading up date’. Dat moet van toezichthouder AFM. We zijn tenslotte (bijna!) beursgenoteerd.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Printmedianieuws.nl live op 2 september Op 2 september gaat een nieuwe website de lucht in: printmedianieuws.nl, met dagelijks nieuws en de achtergronden van het nieuws over de wereld van de gedrukte media en daaraan verbonden...
  2. Succesvolle gratis periode voor printmedianieuws.nl De afgelopen twee weken waren de artikelen van printmedianieuws gratis vanwege ons eenjarige bestaan. Met als doel aan de lezers een indruk te geven hetgeen wij dagelijks aan het nieuws...
  3. Printmedianieuws bestaat een jaar Vorig jaar startten Erik van Erp en Peter Luit met het on-line nieuwsplatform printmedianieuws.nl. We zijn een jaar verder en maken de balans op. Om dat te vieren, zetten we...
  4. Naam verandert naar ‘printmedianieuws.nl’ Printmediatafel.nl verdwijnt nog deze week als 'test' merknaam voor relevant nieuws uit de printmediabranche, een initiatief waar Erik van Erp en Peter Luit onlangs mee startten. 'Printmedianieuws' wordt door een...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

3 maart 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: persberichten Tags: AFM, Graficus

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Overname RTL Nederland door DPG Media voldoet grotendeels aan voorwaarden ACM 16 mei 2025
  • Postzegel van €1,21 naar €1,31 15 mei 2025
  • Labelexpo Europe 2025 van 16 tot 19 september in Barcelona 15 mei 2025
  • K, Interpack en Drupa breiden uit naar Saoedi-Arabië 14 mei 2025
  • Verzending rouwbrieven nu met tracking via Bpost 13 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • KVGO’s algemene vergadering ‘Step into the future’
  • Adobe kondigt Adobe PDF Print Engine versie 7 aan
  • Impact van importheffingen in 2025 op Cimpress
  • Zo maakt de Gemeente Den Haag print toegankelijk en duurzaam!

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.