• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Mooie halfjaarcijfers van printmedianieuws: ‘Het gaat goed’

premiumpremiumZes maanden geleden ging ‘printmedianieuws.nl’ van start. Met dagelijks nieuws en een wekelijkse nieuwsbrief over de wereld van de gedrukte media. Als (bijna!) beursgenoteerd bedrijf moeten we van toezichthouder AFM elk halfjaar verantwoording afleggen. Bij deze. En dit keer gratis.

GWWaarom begonnen Erik van Erp en Peter Luit in september 2013 aan een spannend avontuur met een nieuwe website voor de grafische industrie en wijde omgeving? Het antwoord is heel eenvoudig. ‘Het is erg leuk om te schrijven over alle ontwikkelingen in de wereld van de gedrukte media.’ En beide mannen deden dat vele jaren voor het Grafisch Weekblad, als freelancers. Van Erp vooral over grotere grafische bedrijven en uitgevers, Luit vooral over technologische ontwikkelingen aan de voorkant van het productieproces. Maar eind 2012 hield Grafisch Weekblad/GW op te bestaan: uitgever RAI noemde het blad niet meer van strategische betekenis en trok de stekker er uit. Een paar maanden later ging uitgeverij Compres failliet, met bladen als het gelijknamige Compres, Print Buyer en Pers. Wat nu, dachten beide mannen? Even is overwogen de stap te zetten naar vakblad Graficus, maar daar is uiteindelijk toch van afgezien.

Nieuws

‘We willen ons vooral richten op het nieuws en de achtergronden van het nieuws.’ Dat kan met een website veel sneller en beter dan met een gedrukte uitgave. En bovendien was het voor de (niet meer zo jonge) startende ondernemers Van Erp en Luit financieel onmogelijk de stap naar print te zetten. ‘Kost helaas veel te veel geld.’ Een website dus. En alleen voor zakelijke lezers, dus B2B. De website 'printmedianieuws.nl' was premiumpremiumpremium logogeboren. ‘We richten ons op het hogere segment: managers van drukkerijen, opdrachtgevers van de grafische industrie en de toeleveranciers.’ De mannen schatten de doelgroep voor hun website op ongeveer 500 personen. Geen technische verhalen. Geen persberichten zomaar plaatsen, maar alleen (deels) overnemen als er extra waarde aan zo’n bericht kan worden toegevoegd. Dat noemen wij ‘premium content’, en daar moet dan ook voor betaald worden, was ons idee. Dus een website met (dagelijks) nieuws en de achtergronden van het nieuws, en met een wekelijkse nieuwsbrief. De hoofdlijnen van het nieuws zijn gratis, ook die van de nieuwsbrief, en voor de achtergronden moet worden betaald. En we maken zelf nieuws door thema’s per maand te verzinnen, zoals de grafische top 10, de internetdrukkers, de verpakkers, en vanaf deze maand de ‘opdrachtgevers van de grafische industrie’. En niet te vergeten: zo nu en dan komen er vrouwelijke managers aan het woord.

Van start

90_euro.jpe(mediaclass-base-page-main.d2c518cc99acd7f6b176d3cced63a653791dedb3)In de zomer 2013 hebben we de site opgezet en zijn we gaan oefenen met het plaatsen van berichten en foto’s. En zijn we adverteerders gaan werven. Maar wat hadden we die te bieden? Alleen maar een idee. Maar het ging heel voorspoedig. Op onze bruine ogen hadden we in ‘no time’ 12 vaste adverteerders (méér willen we niet), die voor het veel te lage bedrag van 400 euro exclusief btw een jaar lang op onze site en de nieuwsbrief mogen staan. Inmiddels weten we dat 400 euro eigenlijk veel te weinig is, maar dat maken we op 1 oktober 2014 goed met een ander aanbod. Uiteindelijk zijn we op 1 september 2013 van start gegaan, nog zonder een ‘betaalmuur’. Een jaarabonnement kost 90 euro excl. btw per jaar, een schijntje voor een bedrijf, dachten we. Vanaf 1 oktober gingen we echt van start met een ‘betaalmuur’.

Stand van zaken

Eigenlijk gaat het heel goed. Om te beginnen het aantal bezoekers. Die vielen in het begin een beetje tegen (200 per dag), maar rond de feestdagen hebben we de website twee weken gratis opengesteld: op sommige dagen meer dan 2000 bezoekers! Daarna viel het aantal terug naar afmongeveer 400 bezoekers per dag, met pieken tot boven de 1000 bij veel nieuws of na een nieuwsbrief. Bezoekers zijn geen unieke bezoekers, maar ongeveer de helft van die getallen is dat wel. Ongeveer 220 personen lezen onze wekelijkse nieuwsbrief. Alleen het aantal betalende abonnees loopt achter: we hadden gerekend op 100 abonnees na een half jaar: het zijn er 40, maar de laatste tijd komen er elke week een of twee bij. Over een half jaar melden wij ons weer met een ‘trading up date’. Dat moet van toezichthouder AFM. We zijn tenslotte (bijna!) beursgenoteerd.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Printmedianieuws.nl live op 2 september Op 2 september gaat een nieuwe website de lucht in: printmedianieuws.nl, met dagelijks nieuws en de achtergronden van het nieuws over de wereld van de gedrukte media en daaraan verbonden...
  2. Succesvolle gratis periode voor printmedianieuws.nl De afgelopen twee weken waren de artikelen van printmedianieuws gratis vanwege ons eenjarige bestaan. Met als doel aan de lezers een indruk te geven hetgeen wij dagelijks aan het nieuws...
  3. Printmedianieuws bestaat een jaar Vorig jaar startten Erik van Erp en Peter Luit met het on-line nieuwsplatform printmedianieuws.nl. We zijn een jaar verder en maken de balans op. Om dat te vieren, zetten we...
  4. Weekendopinie: Printmedianieuws 2 jaar naast Graficus Wat vinden wij in onze eigen opinie van onszelf? Toch kunnen we die vraag beter aan u stellen, onze trouwe abonnees, onze partners, de nieuwsbrieflezers en de toevallige bezoekers op...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

3 maart 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: persberichten Tags: AFM, Graficus

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Kodak neemt CTP-activiteiten over van ECRM 22 april 2021
  • Aanmelden voor FESPA Amsterdam 2021 vanaf nu mogelijk 22 april 2021
  • Mimaki SUJV-160 inkjetprinter met Fujifilm inkten voor printen op leer 22 april 2021
  • PrintPraat op Clubhouse: woensdag om 13.00 uur 21 april 2021
  • Drupa virtueel gestart 21 april 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – voorjaarsprogramma 2021

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 nu op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Nieuwe iMac onverwacht tijdens ‘Spring Loaded’
  • virtual.drupa: omdat het kon, maar moest het ook?
  • Innoveren en excelleren in de grafimedia industrie (1)
  • Flyeralarm: “Online maakte ons speelveld groter.”
  • Ook prijsverhogingen bij Kodak en hubergroup

Reacties

  • Henk Gianotten op KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing