• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Oplage tijdschriften daalt 7 procent naar 15.7 miljoen exemplaren

Het is nauwelijks nog nieuws dat de gezamenlijke oplage van de Nederlandse tijdschriften elk kwartaal daalt, dit keer met zeven procent naar 15.7 miljoen exemplaren. Wel nieuws is dat er nog steeds titels zijn die flink groeien: Happinez, Vogue, Cosmopolitan en Autovisie.

Volgens het vakblad Adformatie daalt de oplage bij de grootste uitgever van ons land harder dan het gemiddelde: bij Sanoma daalde de oplage met meer dan tien procent, vooral Viva en Nieuwe Revu gingen hard naar beneden. Nog meer info uit Adformatie:  

Stijgers


happinezUitgevers die het in vergelijking met het marktgemiddelde goed doen, zijn G+J Uitgevers (-4 procent), Reed Business (-3,6 procent), WPG Uitgevers (de titels van Weekbladpers, Happinez en Voetbal International samen) daalt met slechts 2,7 procent. De titels van Reshift Digital (doorstart van de HUB-titels) dalen met een half procent. De oplage van de titels van Hearst Magazines stijgt zelfs: +1,1 procent. Zo ook Mood for Magazines (Linda +0,6 procent). De relatief kleine uitgever ZPress Young (jeugdtitels als Hitkrant en Meiden Magazine) weet zelfs met 5,2 procent te groeien.

Titels die het moeilijk hebben


Onder de sterkste dalers op titelniveau, bevinden zich onder meer Gooisch als lifestyle (van Peter Contant). Dat ziet de oplage met ruim een vijfde inzakken en gaat van 45 naar 36 duizend. In dezelfde orde van grootte zit Tips & Trucs van IDG, dat van 43 naar 33 duizend stuks teruggaat (-23 procent). Viva (Sanoma) duikt van 54 naar 42 duizend (-23 procent). En ook Nieuwe Revu gaat hard naar beneden, van 30 naar 20 duizend exemplaren (-34 procent). Audaxtitel Glossy daalt van 40 naar 25 duizend stuks (-37 procent).

Succesnummers


VogueOnder de sterkste stijgers bevinden zich Happinez dat een sprong maakt van 138 naar 154 duizend (+12 procent). Vogue, de relatief nieuwe titel uit de stal van G+J Uitgevers gaat van 47 naar 53 duizend stuks (+15 procent). Cosmopolitan stijgt van 61 naar 72 duizend exemplaren (+19 procent). Cosmopolitan verhuisde per 1 januari 2013 van Sanoma naar Hearst Magazines en is vanaf het tweede kwartaal 2013 aan het groeien. Autovisie (TMG) is gegroeid van 52 naar 66 duizend exemplaren. Media Totaal, een titel van Reshift Digital groeit stormachtig: van 5 naar 19 duizend (+281 procent). Die sprong in oplage werd al vanaf het eerste kwartaal van 2013 gemaakt.

Opvoedbladen down


Vrouwenbladen is met 2,1 miljoen één van de grootste categorieën in het tijdschriftenschap. Die categorie daalt ietsje harder dan het marktgemiddelde: -8,5 procent. De categorie RTV-bladen (2,9 miljoen stuks) daalt met 9,4 procent. De relatief kleine categorie van de Computerbladen (255 duizend stuks) gaat fors onderuit: -14,5 procent. Maar de opvoedbladen hebben het het allerzwaarst. Die categorie gaat terug van 155 duizend naar 121 duizend exemplaren. Dat is bijna 22 procent in de min.

 

 

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Daling oplage tijdschriften gaat steeds sneller Slecht nieuws voor drukkers van tijdschriften, als we de cijfers van Piet Bakker mogen geloven. De daling van de oplage van bijna alle tijdschriften gaat steeds sneller. Bakker is lector...
  2. Gedrukte oplage Charlie Hebdo naar vijf miljoen exemplaren Het loopt storm voor de nieuwe editie van het satirische magazine Charlie Hebdo. De oplage is verhoogd naar vijf miljoen exemplaren. Mensen staan in de rij voor een exemplaar, zegt...
  3. Gedrukte oplage Charlie Hebdo naar zeven miljoen exemplaren Printmedianieuws maakt elke maandag een selectie van de belangrijkste persberichten van de afgelopen week uit de grafische bedrijfstak. Het Engelse weekblad The Economist verscheen in Singapore zonder pagina 22: de...
  4. Papieren krant daalt snel in oplage Dat de oplage van de meeste dagbladen aan het dalen is, kan moeilijk nieuws worden genoemd. Maar de laatste tijd versnelt de oplagedaling van de gedrukte papieren krant en stijgt...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

26 maart 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: opdrachtgevers Tags: Sanoma, Weekbladpers Media

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.