• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Oplage tijdschriften daalt 7 procent naar 15.7 miljoen exemplaren

Het is nauwelijks nog nieuws dat de gezamenlijke oplage van de Nederlandse tijdschriften elk kwartaal daalt, dit keer met zeven procent naar 15.7 miljoen exemplaren. Wel nieuws is dat er nog steeds titels zijn die flink groeien: Happinez, Vogue, Cosmopolitan en Autovisie.

Volgens het vakblad Adformatie daalt de oplage bij de grootste uitgever van ons land harder dan het gemiddelde: bij Sanoma daalde de oplage met meer dan tien procent, vooral Viva en Nieuwe Revu gingen hard naar beneden. Nog meer info uit Adformatie:  

Stijgers


happinezUitgevers die het in vergelijking met het marktgemiddelde goed doen, zijn G+J Uitgevers (-4 procent), Reed Business (-3,6 procent), WPG Uitgevers (de titels van Weekbladpers, Happinez en Voetbal International samen) daalt met slechts 2,7 procent. De titels van Reshift Digital (doorstart van de HUB-titels) dalen met een half procent. De oplage van de titels van Hearst Magazines stijgt zelfs: +1,1 procent. Zo ook Mood for Magazines (Linda +0,6 procent). De relatief kleine uitgever ZPress Young (jeugdtitels als Hitkrant en Meiden Magazine) weet zelfs met 5,2 procent te groeien.

Titels die het moeilijk hebben


Onder de sterkste dalers op titelniveau, bevinden zich onder meer Gooisch als lifestyle (van Peter Contant). Dat ziet de oplage met ruim een vijfde inzakken en gaat van 45 naar 36 duizend. In dezelfde orde van grootte zit Tips & Trucs van IDG, dat van 43 naar 33 duizend stuks teruggaat (-23 procent). Viva (Sanoma) duikt van 54 naar 42 duizend (-23 procent). En ook Nieuwe Revu gaat hard naar beneden, van 30 naar 20 duizend exemplaren (-34 procent). Audaxtitel Glossy daalt van 40 naar 25 duizend stuks (-37 procent).

Succesnummers


VogueOnder de sterkste stijgers bevinden zich Happinez dat een sprong maakt van 138 naar 154 duizend (+12 procent). Vogue, de relatief nieuwe titel uit de stal van G+J Uitgevers gaat van 47 naar 53 duizend stuks (+15 procent). Cosmopolitan stijgt van 61 naar 72 duizend exemplaren (+19 procent). Cosmopolitan verhuisde per 1 januari 2013 van Sanoma naar Hearst Magazines en is vanaf het tweede kwartaal 2013 aan het groeien. Autovisie (TMG) is gegroeid van 52 naar 66 duizend exemplaren. Media Totaal, een titel van Reshift Digital groeit stormachtig: van 5 naar 19 duizend (+281 procent). Die sprong in oplage werd al vanaf het eerste kwartaal van 2013 gemaakt.

Opvoedbladen down


Vrouwenbladen is met 2,1 miljoen één van de grootste categorieën in het tijdschriftenschap. Die categorie daalt ietsje harder dan het marktgemiddelde: -8,5 procent. De categorie RTV-bladen (2,9 miljoen stuks) daalt met 9,4 procent. De relatief kleine categorie van de Computerbladen (255 duizend stuks) gaat fors onderuit: -14,5 procent. Maar de opvoedbladen hebben het het allerzwaarst. Die categorie gaat terug van 155 duizend naar 121 duizend exemplaren. Dat is bijna 22 procent in de min.

 

 

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Daling oplage tijdschriften gaat steeds sneller Slecht nieuws voor drukkers van tijdschriften, als we de cijfers van Piet Bakker mogen geloven. De daling van de oplage van bijna alle tijdschriften gaat steeds sneller. Bakker is lector...
  2. Gedrukte oplage Charlie Hebdo naar vijf miljoen exemplaren Het loopt storm voor de nieuwe editie van het satirische magazine Charlie Hebdo. De oplage is verhoogd naar vijf miljoen exemplaren. Mensen staan in de rij voor een exemplaar, zegt...
  3. Gedrukte oplage Charlie Hebdo naar zeven miljoen exemplaren Printmedianieuws maakt elke maandag een selectie van de belangrijkste persberichten van de afgelopen week uit de grafische bedrijfstak. Het Engelse weekblad The Economist verscheen in Singapore zonder pagina 22: de...
  4. Papieren krant daalt snel in oplage Dat de oplage van de meeste dagbladen aan het dalen is, kan moeilijk nieuws worden genoemd. Maar de laatste tijd versnelt de oplagedaling van de gedrukte papieren krant en stijgt...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

26 maart 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: opdrachtgevers Tags: Sanoma, Weekbladpers Media

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

VIGC – #BOPE 2022, zoo Antwerpen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 juni aanstaande 20 mei 2022
  • Kamer van Koophandel: hogere energiekosten worden vaak niet doorberekend 20 mei 2022
  • MAKE IT ’22 Benelux trok maar liefst 300 bezoekers 20 mei 2022
  • Fujifilm met zes nieuwe printers op Fespa 20 mei 2022
  • Afbreekbare waterdichte papiercoating 19 mei 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Commercieel medewerker binnendienst (junior)
  • Account / trafficmanager
  • Eindcontroleur
  • DTP-er/sign medewerker (16-32 uur)
  • Verkoper binnendienst
  • Teamleider Klant Contact Centrum

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Xeikon’s TITON print flexibele pouchverpakkingen
  • Omgaan met tegengestelde bewegingen in de branche
  • Drugs gebruikt? Bewijs het maar
  • Xeikon’s IDERA laat in huisshow’22 zien wat hij kan
  • Jaar- en kwartaalcijfers high-end printerfabrikanten

Reacties

  • Peter Luit op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Wouter van As op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Peter Luit op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op The making of the Máxima 50 jaar postzegel

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.