• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Print-to-web met Peekster: leuk idee of niet haalbaar?

Web-to-print is voor grafici een duidelijk omlijnd begrip, maar Print-to-web doet menig wenkbrauw fronsen. Zo ook bij Peekster, een leuk idee, maar of de app elk stukje drukwerk kan herleiden naar een digitale editie, is nog maar zeer de vraag. Een snelle analyse voor de paasdagen.

Het is een soort Shazam voor drukwerk. Shazam is een bekende app voor het analyseren en dus herkennen van muziek. Peekster zou hetzelfde moeten doen voor de herkenning van tekst. En daar zit meteen de beperking. Ik pakte mijn regionale dagblad om een artikel op de voorpagina te scannen. Ik koos een landelijk artikel, en nam de titel als basis voor herkenning. Na enige seconden maakte de app mij wijs dat het origineel niet gevonden kon worden.

peeksterAfhankelijk

Wat verder zoeken op de website van Peekster bracht het antwoord. Titels van bladen kunnen meedoen, maar individuele artikelen niet, waarmee de achterliggende herkenning dus afhankelijk wordt van het aanbod.

Print-to-web kent verschillende varianten van herkenning van content op papier. De meest bekende is de QR code, opgevolgd door de technologie van Layar, welke ook afhankelijkheden kent van de content.

Peekster werkt met OCR (Optical Character Recognition) en neemt dus bijvoorbeeld de headline van een artikel over, converteert deze naar tekst en zoekt dan in de index van de kranten of tijdschriften die 'meedoen' binnen de app.

Delen

Vervolgens verschijnt de digitale versie die je via diverse social media kanalen kunt delen binnen je netwerk. Verdiend wordt er aan premiumvoorzieningen, en uiteindelijk moeten (extra achtergrond) artikelen in de app ook gekocht kunnen worden. Peekster heeft inmiddels overeenkomsten met The Guardian, The Independent, The Times en de London Evening Standard. In ons land kent de app voorlopig dus nog weinig bruikbare toepassingen. Een korte demo:

 

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Direct bestellen vanuit print PRODUCTIE INNOVATIE - Net-A-Porter is een grote E-commerce organisatie voor exclusieve mode en accessoires. Hoe ontwikkelden zij een print-to-webshop beleving?...
  2. Direct-To-Shape haalbaar in in-line productie VERPAKKINGSMEDIA - Etiketten- en verpakkingsdrukwerk is van oudsher een tweedimensionaal proces, waarbij vellen of een folie door een pers gingen, om vervolgens te worden omgezet in driedimensionale objecten. Maar nu...
  3. ‘Verslaafd aan drukinkt’: Plan Everest niet haalbaar OPINIE - Gekscherend werd de Vaalserberg in Limburg van een paar honderd meter hoogte meer realistisch genoemd als 'doel' in vergelijking tot de Mount Everest met zijn indrukwekkende hoogte van...
  4. Digitale losse artikelen verkopen niet makkelijker dan print Het aantal platformen welke zich een positie vergaart tussen uitgevers en de lezende consument blijft groeien. Sanoma, Wegener en NRC kozen onlangs voor Myjour, een nieuw online platform voor de...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

20 april 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: peekster

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Postmarkt in beweging: twee visies op toekomst postbezorging 1 juli 2025
  • Wihabo naar Den Bosch verhuisd 30 juni 2025
  • Nationaal Industriealarm op 1 juli 27 juni 2025
  • Fujifilm onthult nieuwe Jet Press 1160CF 27 juni 2025
  • Jacques Michiels Europese ‘gastheer’ bij Print Island 27 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • DPG Media met RTL-NL: ‘crossmedia ten voeten uit’
  • Landa: rechtbank bescherming tegen schuldeisers
  • Crown Van Gelder wil windturbine bouwen
  • PPWR verpakkingswet zorgvuldig in de EU-stijgers
  • De Nederlandse papier- en kartonindustrie: 2024

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.