• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Print-to-web met Peekster: leuk idee of niet haalbaar?

Web-to-print is voor grafici een duidelijk omlijnd begrip, maar Print-to-web doet menig wenkbrauw fronsen. Zo ook bij Peekster, een leuk idee, maar of de app elk stukje drukwerk kan herleiden naar een digitale editie, is nog maar zeer de vraag. Een snelle analyse voor de paasdagen.

Het is een soort Shazam voor drukwerk. Shazam is een bekende app voor het analyseren en dus herkennen van muziek. Peekster zou hetzelfde moeten doen voor de herkenning van tekst. En daar zit meteen de beperking. Ik pakte mijn regionale dagblad om een artikel op de voorpagina te scannen. Ik koos een landelijk artikel, en nam de titel als basis voor herkenning. Na enige seconden maakte de app mij wijs dat het origineel niet gevonden kon worden.

peeksterAfhankelijk

Wat verder zoeken op de website van Peekster bracht het antwoord. Titels van bladen kunnen meedoen, maar individuele artikelen niet, waarmee de achterliggende herkenning dus afhankelijk wordt van het aanbod.

Print-to-web kent verschillende varianten van herkenning van content op papier. De meest bekende is de QR code, opgevolgd door de technologie van Layar, welke ook afhankelijkheden kent van de content.

Peekster werkt met OCR (Optical Character Recognition) en neemt dus bijvoorbeeld de headline van een artikel over, converteert deze naar tekst en zoekt dan in de index van de kranten of tijdschriften die 'meedoen' binnen de app.

Delen

Vervolgens verschijnt de digitale versie die je via diverse social media kanalen kunt delen binnen je netwerk. Verdiend wordt er aan premiumvoorzieningen, en uiteindelijk moeten (extra achtergrond) artikelen in de app ook gekocht kunnen worden. Peekster heeft inmiddels overeenkomsten met The Guardian, The Independent, The Times en de London Evening Standard. In ons land kent de app voorlopig dus nog weinig bruikbare toepassingen. Een korte demo:

 

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Direct bestellen vanuit print PRODUCTIE INNOVATIE - Net-A-Porter is een grote E-commerce organisatie voor exclusieve mode en accessoires. Hoe ontwikkelden zij een print-to-webshop beleving?...
  2. Direct-To-Shape haalbaar in in-line productie VERPAKKINGSMEDIA - Etiketten- en verpakkingsdrukwerk is van oudsher een tweedimensionaal proces, waarbij vellen of een folie door een pers gingen, om vervolgens te worden omgezet in driedimensionale objecten. Maar nu...
  3. ‘Verslaafd aan drukinkt’: Plan Everest niet haalbaar OPINIE - Gekscherend werd de Vaalserberg in Limburg van een paar honderd meter hoogte meer realistisch genoemd als 'doel' in vergelijking tot de Mount Everest met zijn indrukwekkende hoogte van...
  4. Digitale losse artikelen verkopen niet makkelijker dan print Het aantal platformen welke zich een positie vergaart tussen uitgevers en de lezende consument blijft groeien. Sanoma, Wegener en NRC kozen onlangs voor Myjour, een nieuw online platform voor de...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

20 april 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: peekster

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Podcast: ‘De Nederlander die Miljoenen Verdiende met Drukwerk’ 9 juni 2023
  • Mariska Mooijekind Projectmedewerker Communicatie bij het KVGO 9 juni 2023
  • Eigen producten steeds vaker in ’the spotlight’ 9 juni 2023
  • Ook Febelgra trapt af met nieuwe campagne 9 juni 2023
  • Europese ‘aanrijdings- en schadeformulieren’ te koop in webshop bij Group Joost 8 juni 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Manager Technische Dienst
  • Grafisch prepress allrounder
  • Administratief Medewerker Finance
  • Machine Operator Digitale Nabewerking
  • Calculator/Verkoper Binnendienst
  • Vouwer(s)

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Energievoorziening: ga praten met je leveranciers
  • Fespa München ruim 4 hallen sign- en packagingprint
  • Klanten ontzet over einde Kodak Nexfinity en Ascend
  • KVGO activeert herstel met juiste vorm en inhoud
  • Grafisch dagboek uit Kirgizië: deel 3

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.