• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Print-to-web met Peekster: leuk idee of niet haalbaar?

Web-to-print is voor grafici een duidelijk omlijnd begrip, maar Print-to-web doet menig wenkbrauw fronsen. Zo ook bij Peekster, een leuk idee, maar of de app elk stukje drukwerk kan herleiden naar een digitale editie, is nog maar zeer de vraag. Een snelle analyse voor de paasdagen.

Het is een soort Shazam voor drukwerk. Shazam is een bekende app voor het analyseren en dus herkennen van muziek. Peekster zou hetzelfde moeten doen voor de herkenning van tekst. En daar zit meteen de beperking. Ik pakte mijn regionale dagblad om een artikel op de voorpagina te scannen. Ik koos een landelijk artikel, en nam de titel als basis voor herkenning. Na enige seconden maakte de app mij wijs dat het origineel niet gevonden kon worden.

peeksterAfhankelijk

Wat verder zoeken op de website van Peekster bracht het antwoord. Titels van bladen kunnen meedoen, maar individuele artikelen niet, waarmee de achterliggende herkenning dus afhankelijk wordt van het aanbod.

Print-to-web kent verschillende varianten van herkenning van content op papier. De meest bekende is de QR code, opgevolgd door de technologie van Layar, welke ook afhankelijkheden kent van de content.

Peekster werkt met OCR (Optical Character Recognition) en neemt dus bijvoorbeeld de headline van een artikel over, converteert deze naar tekst en zoekt dan in de index van de kranten of tijdschriften die 'meedoen' binnen de app.

Delen

Vervolgens verschijnt de digitale versie die je via diverse social media kanalen kunt delen binnen je netwerk. Verdiend wordt er aan premiumvoorzieningen, en uiteindelijk moeten (extra achtergrond) artikelen in de app ook gekocht kunnen worden. Peekster heeft inmiddels overeenkomsten met The Guardian, The Independent, The Times en de London Evening Standard. In ons land kent de app voorlopig dus nog weinig bruikbare toepassingen. Een korte demo:

 

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Direct bestellen vanuit print PRODUCTIE INNOVATIE - Net-A-Porter is een grote E-commerce organisatie voor exclusieve mode en accessoires. Hoe ontwikkelden zij een print-to-webshop beleving?...
  2. Direct-To-Shape haalbaar in in-line productie VERPAKKINGSMEDIA - Etiketten- en verpakkingsdrukwerk is van oudsher een tweedimensionaal proces, waarbij vellen of een folie door een pers gingen, om vervolgens te worden omgezet in driedimensionale objecten. Maar nu...
  3. Digitale losse artikelen verkopen niet makkelijker dan print Het aantal platformen welke zich een positie vergaart tussen uitgevers en de lezende consument blijft groeien. Sanoma, Wegener en NRC kozen onlangs voor Myjour, een nieuw online platform voor de...
  4. ‘Print is niet dood’, zegt KVGO voorzitter Cees Verweij. ‘Print pakt’ Op de goed bezochte Vakdag 2014 van maandblad Graficus op woensdag 5 februari sprak KVGO voorzitter Cees Verweij over de ‘toekomst van de grafische bedrijfstak’. Maar wat die toekomst dan...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

20 april 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: peekster

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Viscom gaat in mei ‘gewoon’ door 26 februari 2021
  • BVDM vindt prijsverhogingen papier zorgelijk 26 februari 2021
  • ADC Nederland investeert in Canon varioPRINT iX3200 25 februari 2021
  • Vijf livestreams van Diergaarde Blijdorp op reclamedisplays 25 februari 2021
  • Leuke klus met weinig effect: verkiezingsborden 24 februari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • DTP- en productiemedewerk(st)er
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Mooi initiatief van Stichting Laurens Janszoon Coster
  • Mediahuis zegt in jaarcijfers 2020 weinig over print
  • Strijd tegen JA/JA-stickers verloren zaak?
  • Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Leveranciers in afwerking en hun ‘inkjet’ klanten

Reacties

  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing