• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Heidelberg investeert in digitale toekomst

De grootste persenfabrikant ter wereld Heidelberg zoekt haar toekomst steeds meer in de digitale wereld, zo blijkt uit een persbericht. Maar dat is toch geen nieuws? Dat zei Heidelberg in december ook al, met bijna dezelfde tekst. ‘Digital’ moet naar 200 miljoen euro omzet.

heidelbergIn december 2013 liet Heidelberg weten de intentie te hebben om de digitale omzet van de persenbouwer te talen stijgen naar 200 miljoen euro. Dat vonden we bij printmedianieuws een goed idee, schreven we in december: ‘Heidelberg doet er goed aan alle digitale activiteiten te bundelen in een aparte business unit. Jason Oliver gaat de unit leiden, waar ook alle digital print activiteiten van Heidelberg toe gaan behoren, zo ook de verdere uitbouw van de samenwerking met Fujifilm voor de verdere ontwikkeling van inkjet technologie. Heidelberg verwacht een jaarlijkse omzet van ongeveer 200 miljoen euro te behalen, waartoe ook digital printing apparatuur van Ricoh zal behoren binnen de nieuwe business unit.’

Wispelturig

Dat Heidelberg iets wil met de digitale wereld, is dus geen nieuws. Maar tot nu toe was het beleid nogal wispelturig. De relatie van Heidelberg met prepress en print heeft door de loop der jaren merkwaardige trekjes gekend. Aanvankelijk gingen zij een vrijage aan met enerzijds Canon voor zwart/wit printen en Kodak voor fullcolor printen met de NexPress. In vele handelshuizen waren de verkoopafdelingen echter meer gericht op de verkoop van offset vellenpersen. Beide projecten mislukten vooral daardoor.

200 miljoen euro

ricohGisteren verstuurde Heidelberg een persbericht waarin ze de samenwerking aankondigden met enerzijds FujiFilm en anderzijds Ricoh. Dat persbericht kwam opvallend overeen met het persbericht uit december, waarin ze de overname van Neo7even aankondigden op het gebied van multichannel publishing. Ook daar werden de namen FujiFilm en Ricoh al genoemd in combinatie met de 200 miljoen euro omzetverwachting voor de nieuwe divisie 'digitaal'. Het laatst bekende cijfer over de omzet van Heidelberg is 2700 miljoen euro, dus het belang van digital ten opzichte van de core business is nog steeds erg bescheiden.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. ‘Persfabrikant Heidelberg klaar voor de toekomst’ Dat was zo’n beetje de strekking van het persbericht van de grootste persleverancier ter wereld, maar over het boekjaar 2014/2015 werd wel een verlies geleden van 72 miljoen euro....
  2. Heidelberg stapt met Neo7even in multichannel publishing: wat zijn de kansen? Persfabrikanten KBA en Heidelberg zoeken noodgedwongen verbreding van hun markt op. KBA doet dat vooral in de verpakking en Heidelberg recent in de multimediale wereld. Gisteren was KBA bij printmedianieuws...
  3. Heidelberg hoopt dit jaar op winst Heidelberg zit nog steeds in de rode cijfers, maar verwacht het lopende boekjaar met winst af te sluiten. De grootste persenbouwer ter wereld gaat samenwerken met het Japanse Fuji op...
  4. Heidelberg nog steeds in rode cijfers Heidelberg is de grootste fabrikant van drukpersen ter wereld en is bezig aan een ingrijpende reorganisatie. ‘Meer service en minder vellenpersen’, dat lijkt de toekomst. En digitaal natuurlijk....

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

9 april 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: Heidelberg

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Eerste groep deelnemers ‘Week van de Grafimedia’ bekend 23 mei 2025
  • Deense Filip Sørensen gekroond tot World Wrap Master 2025 22 mei 2025
  • Aantal gecertificeerde bossen groeit wereldwijd 22 mei 2025
  • Omzet Agfa bij Digital Printing Solutions in eerste kwartaal 3% lager 21 mei 2025
  • Printmedianieuws met voorspellingen voor het tweede kwartaal 20 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Stora Enso stoot ruim 12% van Zweedse bossen af
  • EU markt papier- en (golf)kartonnen verpakkingen
  • A&O fondsgrafimediabranche: voorspelling 2025-2
  • A&O fondsgrafimediabranche: voorspelling 2025-2
  • Printweek enquête: te afhankelijk van grote klanten

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.