• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Oplages gedrukte dagbladen weer lager, digitaal blijft groeien

Het is nauwelijks nog nieuws: de gedrukte oplages van dagbladen blijven dalen, ook in het eerste kwartaal van dit jaar. Die van de meeste tijdschriften ook. Maar de meeste dagbladen groeien wel in digitale vorm en die positieve ontwikkeling hebben tijdschriften niet.

telegraafVoor de grafische industrie maakt die ontwikkeling van de dalende oplages overigens geen verschil: er wordt gewoon minder gedrukt, zowel voor dagbladen als voor tijdschriften. Ook dit kwartaal was De Telegraaf weer een grote verliezer met een daling van 30.000 exemplaren naar 454.000 stuks. Begin dit jaar voorspelde het bedrijf nog dat de oplagedaling zou stoppen, mede door tal van acties, waaronder een speciaal WK abonnement. Inmiddels is wel bekend dat De Telegraaf naar het tabloidformaat gaat, ergens in het najaar 2014, als de drukpersen volledig zijn omgebouwd naar full colour.

Nrc.next

Een andere grote daler was nrc.next, waar de oplage daalde met bijna 30 procent naar 43.000 exemplaren. Wel nrc.nextis de digitale editie in opmars, met nu al 17.500 digitale abonnees. De hamvraag bij dit soort ontwikkelingen is natuurlijk wanneer de uitgever besluit de papieren editie te staken. Immers, het drukken (inclusief het papier) en het landelijk verspreiden van zo’n krant kost een lieve duit, terwijl de digitale editie dit soort kosten niet kent. Maar dat is vooralsnog niet aan de orde, zegt de uitgever.

Minder instroom

De ochtendkrant heeft een ander, groter probleem, namelijk de instroom van abonnees stagneert, zegt uitgever Nijenhuis van nrc.next tegen De Volkskrant. ‘Vroeger haalden we bij de nieuwe lichting studenten duizenden abonnees binnen. Nu zijn dat er honderden. Deze doelgroep leest simpelweg geen krant meer.’ Nuttige informatie voor de mogelijke kopers van NRC Media, het moederbedrijf van nrc.next, dat te koop staat.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Gedrukte oplages duikelen naar beneden Bijna alle dagbladen en tijdschriften dalen in de papieren oplages, maar dagbladen groeien digitaal nog wel. Grootste daler is Veronica Magazine met een min van 130.000 exemplaren....
  2. Gedrukte oplages kranten dalen, digitaal abonnement stijgt Vooral De Telegraaf kreeg een flinke klap in het eerste kwartaal van dit jaar met een daling van de oplage met maar liefst 40.000 exemplaren, waarmee de oplage voor het...
  3. Daling gedrukte oplage dagbladen zet versneld door Over het derde kwartaal van 2014 zijn de cijfers bekend: de gedrukte oplage van de Nederlandse dagbladen daalde in een jaar tijd met maar liefst zeven procent. Daar staat een...
  4. Spectaculaire stijging digitale abonnees bij dagbladen Het aantal digitale abonnees bij de Nederlandse dagbladen stijgt de laatste maanden spectaculair. De recente stijging komt vooral door het AD en enkele regionale dagbladen. De Volkskrant heeft de meeste...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

26 juni 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: algemeen, persberichten Tags: De Telegraaf, De Volkskrant, nrc.next

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.