• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Oplages gedrukte dagbladen weer lager, digitaal blijft groeien

Het is nauwelijks nog nieuws: de gedrukte oplages van dagbladen blijven dalen, ook in het eerste kwartaal van dit jaar. Die van de meeste tijdschriften ook. Maar de meeste dagbladen groeien wel in digitale vorm en die positieve ontwikkeling hebben tijdschriften niet.

telegraafVoor de grafische industrie maakt die ontwikkeling van de dalende oplages overigens geen verschil: er wordt gewoon minder gedrukt, zowel voor dagbladen als voor tijdschriften. Ook dit kwartaal was De Telegraaf weer een grote verliezer met een daling van 30.000 exemplaren naar 454.000 stuks. Begin dit jaar voorspelde het bedrijf nog dat de oplagedaling zou stoppen, mede door tal van acties, waaronder een speciaal WK abonnement. Inmiddels is wel bekend dat De Telegraaf naar het tabloidformaat gaat, ergens in het najaar 2014, als de drukpersen volledig zijn omgebouwd naar full colour.

Nrc.next

Een andere grote daler was nrc.next, waar de oplage daalde met bijna 30 procent naar 43.000 exemplaren. Wel nrc.nextis de digitale editie in opmars, met nu al 17.500 digitale abonnees. De hamvraag bij dit soort ontwikkelingen is natuurlijk wanneer de uitgever besluit de papieren editie te staken. Immers, het drukken (inclusief het papier) en het landelijk verspreiden van zo’n krant kost een lieve duit, terwijl de digitale editie dit soort kosten niet kent. Maar dat is vooralsnog niet aan de orde, zegt de uitgever.

Minder instroom

De ochtendkrant heeft een ander, groter probleem, namelijk de instroom van abonnees stagneert, zegt uitgever Nijenhuis van nrc.next tegen De Volkskrant. ‘Vroeger haalden we bij de nieuwe lichting studenten duizenden abonnees binnen. Nu zijn dat er honderden. Deze doelgroep leest simpelweg geen krant meer.’ Nuttige informatie voor de mogelijke kopers van NRC Media, het moederbedrijf van nrc.next, dat te koop staat.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Digitale oplage compenseert daling papieren krant Het lijkt een omslagpunt: voor het eerst groeit de digitale oplage van sommige dagbladen sneller dan de daling van de papieren oplage....
  2. Gedrukte oplages kranten dalen, digitaal abonnement stijgt Vooral De Telegraaf kreeg een flinke klap in het eerste kwartaal van dit jaar met een daling van de oplage met maar liefst 40.000 exemplaren, waarmee de oplage voor het...
  3. Gedrukte oplages duikelen naar beneden Bijna alle dagbladen en tijdschriften dalen in de papieren oplages, maar dagbladen groeien digitaal nog wel. Grootste daler is Veronica Magazine met een min van 130.000 exemplaren....
  4. Daling gedrukte oplage dagbladen zet versneld door Over het derde kwartaal van 2014 zijn de cijfers bekend: de gedrukte oplage van de Nederlandse dagbladen daalde in een jaar tijd met maar liefst zeven procent. Daar staat een...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

26 juni 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: algemeen, persberichten Tags: De Telegraaf, De Volkskrant, nrc.next

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Digital Marketing Estafette van CustomerTalk 18 januari 2021
  • Vier uitgevers richten advertentieplatform AdLocal op 18 januari 2021
  • Cijfers online nieuwsconsumptie 2020 in kaart gebracht 15 januari 2021
  • Opnames voor VIGC #BOPE21 in volle gang 15 januari 2021
  • HYBRID Software overgenomen door Global Graphics 15 januari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Supportmedewerker met ICT/automatiseringskennis (Junior)
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Deelnemen aan virtuele drupa 2021 voor 4900 euro?
  • Nieuwe serie ‘inkjet ontwikkelingen: wie, wat en hoe’
  • Maegis lanceert een revolutionair textielprintsysteem
  • Innovatieve samenwerking als strategische keuze
  • WhatTheyThink over Nederlandse grafische branche

Reacties

  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op Multicopy op 18 van beste zakelijke dienstverleners
  • Henk Gianotten op High-end printerfabrikanten 2020: Ricoh
  • Henk Gianotten op Discussie over kwaliteit ‘printjes’ van deze tijd? (2)

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing