• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Oplages gedrukte dagbladen weer lager, digitaal blijft groeien

Het is nauwelijks nog nieuws: de gedrukte oplages van dagbladen blijven dalen, ook in het eerste kwartaal van dit jaar. Die van de meeste tijdschriften ook. Maar de meeste dagbladen groeien wel in digitale vorm en die positieve ontwikkeling hebben tijdschriften niet.

telegraafVoor de grafische industrie maakt die ontwikkeling van de dalende oplages overigens geen verschil: er wordt gewoon minder gedrukt, zowel voor dagbladen als voor tijdschriften. Ook dit kwartaal was De Telegraaf weer een grote verliezer met een daling van 30.000 exemplaren naar 454.000 stuks. Begin dit jaar voorspelde het bedrijf nog dat de oplagedaling zou stoppen, mede door tal van acties, waaronder een speciaal WK abonnement. Inmiddels is wel bekend dat De Telegraaf naar het tabloidformaat gaat, ergens in het najaar 2014, als de drukpersen volledig zijn omgebouwd naar full colour.

Nrc.next

Een andere grote daler was nrc.next, waar de oplage daalde met bijna 30 procent naar 43.000 exemplaren. Wel nrc.nextis de digitale editie in opmars, met nu al 17.500 digitale abonnees. De hamvraag bij dit soort ontwikkelingen is natuurlijk wanneer de uitgever besluit de papieren editie te staken. Immers, het drukken (inclusief het papier) en het landelijk verspreiden van zo’n krant kost een lieve duit, terwijl de digitale editie dit soort kosten niet kent. Maar dat is vooralsnog niet aan de orde, zegt de uitgever.

Minder instroom

De ochtendkrant heeft een ander, groter probleem, namelijk de instroom van abonnees stagneert, zegt uitgever Nijenhuis van nrc.next tegen De Volkskrant. ‘Vroeger haalden we bij de nieuwe lichting studenten duizenden abonnees binnen. Nu zijn dat er honderden. Deze doelgroep leest simpelweg geen krant meer.’ Nuttige informatie voor de mogelijke kopers van NRC Media, het moederbedrijf van nrc.next, dat te koop staat.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Gedrukte oplages duikelen naar beneden Bijna alle dagbladen en tijdschriften dalen in de papieren oplages, maar dagbladen groeien digitaal nog wel. Grootste daler is Veronica Magazine met een min van 130.000 exemplaren....
  2. Gedrukte oplages kranten dalen, digitaal abonnement stijgt Vooral De Telegraaf kreeg een flinke klap in het eerste kwartaal van dit jaar met een daling van de oplage met maar liefst 40.000 exemplaren, waarmee de oplage voor het...
  3. Daling gedrukte oplage dagbladen zet versneld door Over het derde kwartaal van 2014 zijn de cijfers bekend: de gedrukte oplage van de Nederlandse dagbladen daalde in een jaar tijd met maar liefst zeven procent. Daar staat een...
  4. Spectaculaire stijging digitale abonnees bij dagbladen Het aantal digitale abonnees bij de Nederlandse dagbladen stijgt de laatste maanden spectaculair. De recente stijging komt vooral door het AD en enkele regionale dagbladen. De Volkskrant heeft de meeste...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

26 juni 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: algemeen, persberichten Tags: De Telegraaf, De Volkskrant, nrc.next

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Roland DG creëert ’50 Shades of Ginger’ kleurenindex 26 mei 2023
  • Food for thought: Elopak film over duurzaam kartonnen drankverpakkingen 26 mei 2023
  • De trends rondom smalbaan- en etikettendruk volgens print.de 25 mei 2023
  • Minder zeefdruk, meer robots en cobots op FESPA Global Print Expo 2023 25 mei 2023
  • AI dringt door in Adobe Photoshop 25 mei 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Grafisch prepress allrounder
  • Administratief Medewerker Finance
  • Machine Operator Digitale Nabewerking
  • Calculator/Verkoper Binnendienst
  • Vouwer(s)
  • Prepress Operator

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • AVG: de soep die te heet werd opgediend
  • Toenemende aandacht voor hybride toepassingen
  • Kyocera in textiel applicaties met nieuwe Forearth
  • KVGO ontwikkeling is afspiegeling van alle trends
  • De branche in 2022: talloze uitdagende cijfers

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.