• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

De krant lezen met een Google-bril

Onder de naam 'Guardian for Glass' introduceert de uitgever van de Engelse krant The Guardian hun eerste Google Glass app, een innovatieve bril. The Guardian ziet het als een experiment in de zoektocht naar het innovatief exploiteren van journalistiek. Wat zijn de ambities?

• TMG, Persgroep en Wegener maken nog geen haast met deze ontwikkelingen

guardian-glassThe Guardian ziet diverse ontwikkelingen om nieuwscontent dichterbij de consument te brengen. Niet alleen de Google Glass, maar ook mogelijke intellgentie 'watches' of zelfs technologie in kleding. The Guardian ziet 'draagbare technologie' als een revolutie om nieuws te verslaan. De uitgever zegt veel te willen leren van de wijze waarop consumenten nieuws willen consumeren.

Innovatie

Uit bovenstaande zou kunnen worden afgeleid dat The Guardian snel afscheid zou willen nemen van papier, maar dat is zeker niet het geval. Alan Rusbridger - editor in chief - zei: 'We willen ons nieuws brengen geheel losstaand van welke medium dan ook'. De digitale ambities zijn niet gering, de Guardan iPhone en Android app is onlangs geheel vernieuwd, met een enorm accent op vergaand personaliseren. De vorige versie werd maar liefst 1 miljoen keer (gratis) gedownload, met de mogelijkheden om binnen de app advertenties af te kopen of speciale katernen en archieven te raadplegen en zelf  kruiswoordpuzzels te maken. De krant is ook niet bang voor reacties, het publiek wordt zelfs aangemoedigd mede het nieuws te maken.

Leuk voor ouderen

Dat de vergrijzing de afname van print tegen zou gaan, is ook zo zeker nog niet. Een experimentje met Google Glass laat juist zien dat ouderen erg enthousiast te krijgen zijn voor nieuwe technologie, getuige het onderstaande filmpje. Natuurlijk is Google Glass voorlopig nog een product voor de 'early adapters', dat wordt ook door The Guardian onderkend, maar Rusbridger zegt in tegenstelling tot vroeger nu beter het consumentengedrag te volgen in media consumptie: 'Niet wij maar de consument bepaalt langs welke kanalen en op welk moment hij of zij onze content wil ontvangen'.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Google Play Books actief op Nederlandse markt Vorige week is Google in ons land actief geworden met de lang verwachte verkoop van e-books. Vooral het spel rondom BTW tarieven in vergelijking tot gedrukte boeken speelt een rol...
  2. Virtual Reality bij Persgroep: einde papieren krant? BEDRIJVEN - Met een flinke dosis humor zette Bas Vlugt van het Nederlands Medianieuws de 'richting' neer die de Persgroep lijkt uit te gaan na de overname van videoplatform Makers...
  3. ‘Papier laat zich het lekkerst lezen’ Wie dacht dat digitaal het gaat winnen van papier, heeft het mis. Volgens een artikel in Het Parool heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat ‘lezen van papier sneller, beter en effectiever...
  4. Wat doet BDU als Google Partner voor haar klanten? BEDRIJVEN - Klanten verwachten tegenwoordig meer van een drukkerij dan alleen het drukken van bijvoorbeeld folders, vakbladen of tijdschriften. Ook de vragen van de klanten van de BDU zijn structureel...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

26 juni 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: multimedia Tags: the guardian

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Postmarkt in beweging: twee visies op toekomst postbezorging 1 juli 2025
  • Wihabo naar Den Bosch verhuisd 30 juni 2025
  • Nationaal Industriealarm op 1 juli 27 juni 2025
  • Fujifilm onthult nieuwe Jet Press 1160CF 27 juni 2025
  • Jacques Michiels Europese ‘gastheer’ bij Print Island 27 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • DPG Media met RTL-NL: ‘crossmedia ten voeten uit’
  • Landa: rechtbank bescherming tegen schuldeisers
  • Crown Van Gelder wil windturbine bouwen
  • PPWR verpakkingswet zorgvuldig in de EU-stijgers
  • De Nederlandse papier- en kartonindustrie: 2024

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.