• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Papier laat zich het lekkerst lezen’

Wie dacht dat digitaal het gaat winnen van papier, heeft het mis. Volgens een artikel in Het Parool heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat ‘lezen van papier sneller, beter en effectiever gaat dan van een beeldscherm’. De hersenen zijn evolutionair gezien nog maar net gewend aan schrift op paper.

het paroolOok een keer goed nieuws voor papier, zo blijkt uit het artikel in Het Parool van zaterdag 18 januari, dat een aantal wetenschappelijke onderzoeken op een rijtje zet. Met als kern dat papier makkelijker leest dan het lezen van een scherm. Het eerste onderzoek is uit Noorwegen, waar 72 jonge mensen in twee groepen worden verdeeld: één groep las van papier, de andere van het scherm. ‘Duidelijk bleek dat de groep die van het scherm had gelezen, aanzienlijk minder van de teksten had begrepen dan de groep die van papier had gelezen’, aldus Het Parool. Als oorzaak noemt de krant enkele technische factoren: we worden afgeleid door de cursor, het bladeren door een boek gaat op de automatische piloot, papier is rustgevender en de computer leidt tot concentratieverlies. 

Evolutie

krant-lezenEen tweede onderzoek geeft aan waarom lezen van papier te prefereren is: de evolutie. Het gebruik van schrift is pas heel laat in de evolutie van de mens opgedoken, zo’n 3500 jaar voor Christus. Hierdoor is het lezen ‘nog niet echt geïntegreerd in ons lichaam’, aldus de krant. En om lezen toch mogelijk te maken heeft ons brein geleidelijk een nieuw circuit gecreëerd in de vorm van een landschap in dat deel van de hersenen dat we gebruiken voor gesproken taal. En dat deel van onze hersenen ziet schrift op papier als een landschap, en een beeldscherm (nog?) niet. De tekst op een beeldscherm brengt de hersenen een beetje in de war, waardoor online lezen tien tot dertig procent trager gaat dan het lezen van papier.

Liever papier

Managementbedrijf Smartlead onderzocht het verschil tussen de voorkeuren voor online lezen ten opzichte van lezen van papier. Ruim negentig procent van de ondervraagden zei liever papieren boeken te lezen dan elektronische. Voor tijdschriften was dat percentage nog 85. Bijna zeventig procent leest liever de papieren krant dan de digitale versie. Maar dat gold niet voor korte berichten: dan maakt papier of digitaal niet uit.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Geheugen meer gestimuleerd door papier dan door eReader Een Noors onderzoek heeft opzienbarende resultaten opgeleverd in de mate van het 'onthouden van feiten'. Lezen van papier blijkt feiten beter in het geheugen op te slaan in vergelijking tot...
  2. Bruna trekt markt naar zich toe in digitaal lezen Terwijl het Europees Hof van Justitie zich druk maakt over de BTW tarieven op de verkoop van e-books, kijken uitgevers toe hoe één van hun grotere wederverkopers de markt van...
  3. VIGC laat zich niet klein krijgen door corona EVENEMENT - Het VIGC team draaide deze week 'gewoon' een 'dubbele week' met in het begin van de week de tweedaagse hackaton en gisteren de online editie van het jaarlijkse...
  4. Het Nederlands mediagebruik en de rol van papier Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) publiceerde onlangs het rapport Media:Tijd in beeld. Ongeveer 3000 deelnemers van 13 jaar en ouder namen deel aan het onderzoek. Welke rol vervult papier...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

21 januari 2014 door Erik van Erp 1 Reactie

Categorie: mensen

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Fespa München met bijna 500 exposanten 27 maart 2023
  • Nezzo print & creatie viert 25-jarig jubileum 27 maart 2023
  • Nieuw bestuursteam voor VKGO 24 maart 2023
  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Allround storingsmonteur
  • BBL opleiding procesoperator, creative in art, design and books!
  • Procesoperator, creative in art, design and books
  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • ‘De Reclamestudio’ in het internettijdperk
  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.