• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • rubriek
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Laurel Brunner
    • Margreeth Colenbrander
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Papier laat zich het lekkerst lezen’

Wie dacht dat digitaal het gaat winnen van papier, heeft het mis. Volgens een artikel in Het Parool heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat ‘lezen van papier sneller, beter en effectiever gaat dan van een beeldscherm’. De hersenen zijn evolutionair gezien nog maar net gewend aan schrift op paper.

het paroolOok een keer goed nieuws voor papier, zo blijkt uit het artikel in Het Parool van zaterdag 18 januari, dat een aantal wetenschappelijke onderzoeken op een rijtje zet. Met als kern dat papier makkelijker leest dan het lezen van een scherm. Het eerste onderzoek is uit Noorwegen, waar 72 jonge mensen in twee groepen worden verdeeld: één groep las van papier, de andere van het scherm. ‘Duidelijk bleek dat de groep die van het scherm had gelezen, aanzienlijk minder van de teksten had begrepen dan de groep die van papier had gelezen’, aldus Het Parool. Als oorzaak noemt de krant enkele technische factoren: we worden afgeleid door de cursor, het bladeren door een boek gaat op de automatische piloot, papier is rustgevender en de computer leidt tot concentratieverlies. 

Evolutie

krant-lezenEen tweede onderzoek geeft aan waarom lezen van papier te prefereren is: de evolutie. Het gebruik van schrift is pas heel laat in de evolutie van de mens opgedoken, zo’n 3500 jaar voor Christus. Hierdoor is het lezen ‘nog niet echt geïntegreerd in ons lichaam’, aldus de krant. En om lezen toch mogelijk te maken heeft ons brein geleidelijk een nieuw circuit gecreëerd in de vorm van een landschap in dat deel van de hersenen dat we gebruiken voor gesproken taal. En dat deel van onze hersenen ziet schrift op papier als een landschap, en een beeldscherm (nog?) niet. De tekst op een beeldscherm brengt de hersenen een beetje in de war, waardoor online lezen tien tot dertig procent trager gaat dan het lezen van papier.

Liever papier

Managementbedrijf Smartlead onderzocht het verschil tussen de voorkeuren voor online lezen ten opzichte van lezen van papier. Ruim negentig procent van de ondervraagden zei liever papieren boeken te lezen dan elektronische. Voor tijdschriften was dat percentage nog 85. Bijna zeventig procent leest liever de papieren krant dan de digitale versie. Maar dat gold niet voor korte berichten: dan maakt papier of digitaal niet uit.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Geheugen meer gestimuleerd door papier dan door eReader Een Noors onderzoek heeft opzienbarende resultaten opgeleverd in de mate van het 'onthouden van feiten'. Lezen van papier blijkt feiten beter in het geheugen op te slaan in vergelijking tot...
  2. Bruna trekt markt naar zich toe in digitaal lezen Terwijl het Europees Hof van Justitie zich druk maakt over de BTW tarieven op de verkoop van e-books, kijken uitgevers toe hoe één van hun grotere wederverkopers de markt van...
  3. Het Nederlands mediagebruik en de rol van papier Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) publiceerde onlangs het rapport Media:Tijd in beeld. Ongeveer 3000 deelnemers van 13 jaar en ouder namen deel aan het onderzoek. Welke rol vervult papier...
  4. Dagbladen te laat voor WK-verlies Oranje Door het late tijdstip van het verlies van Oranje op het WK Voetbal kunnen niet alle abonnees van de meeste dagbladen die uitslag vandaag in de krant lezen. De Volkskrant...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

21 januari 2014 door Erik van Erp 1 Reactie

Onderwerp: mensen

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

onze premium partners

“sign-print-expo-2019”
Registratie voor bezoekers is geopend, gebruik code 71943007
“hubergroup” “kabel” “paper2day”

onze partners

“agfa” goc
gws multicopy
printcom multipress “vigc” drukwerkdeal
partners” height= prindustry reclameland dienstencentrum
controlmedia

elke dag kennis en visie op uw netvlies, zo een kennisbron laat je toch niet aan je voorbij gaan?

“actie”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geef door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • In één keer apps ontwikkelen voor Mac OS X en iOS 21 februari 2019
  • Omzet papier- en grafische industrie 13,5 procent hoger! 21 februari 2019
  • Kennisprogramma eerste beursdag Sign & Print Expo: Creativiteit als basis voor innovatie 20 februari 2019
  • Xeikon Café Europe 2019 20 februari 2019
  • Drukkerijen anno 2019: hoe worden ze beoordeeld? 20 februari 2019

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

onze media relaties

“blokboek” “brievenbusreclame”
“cmbo” “kvgo”
“vkgo” “papier-karton”
“gsob” “inct”
“grafisch “jumpline”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Slapend dienstverband wakker geschud?
  • Kennisprogramma eerste beursdag Sign & Print Expo
  • Adformatie zegt: ‘Print is helemaal terug’
  • TetraPak Denton stapt in RotaJET voor verpakkingen
  • Telegraaf en AD online vaker groter dan in print

Reacties

  • Henk Gianotten op Feiten en fabels maken samen de CO2 marketing
  • Peter Luit op Parenco beleefde een spannende geschiedenis
  • Henk Gianotten op Ga in 2019 vooral maken wat klanten vragen
  • Henk Gianotten op Aarnink: ‘Print.com moet een ‘love brand’ worden’
  • Henk Gianotten op Parenco beleefde een spannende geschiedenis

Contact

BTW: NL091381307B02
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing