• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Geheugen meer gestimuleerd door papier dan door eReader

Een Noors onderzoek heeft opzienbarende resultaten opgeleverd in de mate van het 'onthouden van feiten'. Lezen van papier blijkt feiten beter in het geheugen op te slaan in vergelijking tot lezen vanaf een eReader.

anne.mangen

Anne Mangen van de Noorweegse Stavanger Universiteit leidde het onderzoek, welke afgelopen maand in Italië tijdens een congres werd gepresenteerd. De omvang van het onderzoek was niet enorm groot. In totaal deden 50 lezers mee, ze lazen een kort verhaal van 28 pagina's van auteur Elizabeth George. 25 deden dat via een Amazon Kindle en 25 lazen het verhaal via papier. Magen (foto) deed al eerder een soortgelijk onderzoek in de relatie tussen papier en de iPad.

eReader

Daar de leeservaring van een Kindle of elke andere e-Reader wat dichter bij papier ligt, besloot de onderzoekster het onderzoek opnieuw te doen. Toch bleken de verschillen in de resultaten nihil te zijn. Lezers via zowel de iPad als de Kindle waren beduidend minder op de hoogte van details uit het gelezen boek in vergelijking tot de lezers van het papieren boekje.

Het blijkt dat papier beter op de hersenen inwerkt doordat de totale hoeveelheid vooraf bekend is, alleen door het zien van de omvang van het boek. Het bladeren, de voorzijde, de tekst op de flap en achterzijde, zijn voorbereidende aspecten, die als het ware de hersenen in een bepaalde  'interesse' modus plaatsen, die bij een e-Raeder of iPad duidelijk minder blijkt te zijn. Maar ook op inhoudelijke aspecten worden de hersenen bij het digitaal lezen kennelijk minder geprikkeld. Er waren in het boekje 14 opeenvolgende gebeurtenissen gedefinieerd, die door de lezers vanaf papier veel beter werden gereproduceerd.

Papier voelen

eReaderEr werd een duidelijk verband gelegd tussen het aanraken van het papier, het met de vingers 'voelen van de inhoud', versus het lezen vanaf een scherm waarbij de vingers overwegend slechts de taak hadden naar de volgende bladzijde te 'bladeren'. Mangen zei dat vooral het visuele gevoel voor de voortgang van het lezen bij papier een stimulerend effect heeft op de hersenen, het als het ware willen komen tot de uitkomst of climax van het boek. Op een scherm is dat prikkelende effect beduidend minder.

"I don't think we should assume it is all to do with habits, and base decisions to replace print textbooks with iPads, for instance, on such assumptions. Studies with students, for instance, have shown that they often prefer to read on paper"

Mangen is niet over één nacht ijs gegaan. Een eerder onderzoek waar printmedianieuws al aandacht aan besteedde werd gedaan onder studenten en resulteerde in het feit dat studeren vanaf een op een scherm te lezen PDF beduidend minder scoorde dan het studeren vanaf papier. Ze hoopt met al deze case studies middels een Europees onderzoeksnetwerk aandacht te krijgen voor de wijze waarop onze maatschappij verschuift naar gefragmenteerd digitaal lezen en de daaruit voortvloeiende gevolgen. Nu nog zijn de onderzoeken relatief eenvoudig 'veldwerk', maar ze hoopt uiteindelijk te komen tot een wetenschappelijk onderbouwing van de feiten.

Digibeet

digibeetZe wil met name uitgevers bereiken met voldoende bewijzen om gedegen keuzes te maken in de soort content welke uitgevers publiceren via welke kanalen. Natuurlijk is er een enorm verschil in de wijze van content consumptie rondom een kranten- of tijdschriften artikel versus zware literatuur of zelfs studieboeken. Mangen is helemaal niet tegen digitalisering en dus consumptie van content via e-Readers of tablets. Ze wil vooral aandacht voor het feit dat in de hedendaagse maatschappij de suggestie bestaat dat de huidige generatie 'digital natives' het zoveel beter doen dan hun 'digibete' voorouders.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. ‘Papier laat zich het lekkerst lezen’ Wie dacht dat digitaal het gaat winnen van papier, heeft het mis. Volgens een artikel in Het Parool heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat ‘lezen van papier sneller, beter en effectiever...
  2. Het Nederlands mediagebruik en de rol van papier Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) publiceerde onlangs het rapport Media:Tijd in beeld. Ongeveer 3000 deelnemers van 13 jaar en ouder namen deel aan het onderzoek. Welke rol vervult papier...
  3. Begint Layar grip op papier te verliezen? Layar zou de verbinding moeten zijn tussen content op papier en interactie via de smartphone. Een soort intelligente QR code, die de lezer naar achterliggende content brengt. Maar het gebruik...
  4. DWCprint lanceert inventief ‘digitaal papier’ ‘Het is te vergelijken met een iPad’, zegt Martijn ten Pas van DWCprint uit Groningen. Het digitale papier gaat ongeveer een jaar mee, één A4-tje gaat tussen de 10 en...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

28 augustus 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: buitenland Tags: onderzoek

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

“fujifilm”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Hassink neemt Drukkerij Leeflang over 5 december 2023
  • Damen Drukkers neemt Tuijtel over 4 december 2023
  • VIGC training ‘Waar gaan we heen? Markten, trends en cijfers’ online en in Haarlem 4 december 2023
  • Dataline verwelkomt Kristof Vanden Bussche 4 december 2023
  • Coca Cola vervangt plastic verpakkingen door KeelClip™ 4 december 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Offsetdrukker / leerling drukker
  • Allround Print Operator – 40 uur
  • Operator afwerking labels (3 ploegen)
  • Offset vellendrukker
  • Accountmanager
  • Commercieel Talent Multimedia

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter. Kennelijk is er iets veranderd in de mogelijkheden om Twitter data te embedden op een website. We zoeken naar een oplossing.

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Pat McGrew: “Alleen afwerking onderscheidend.”
  • Grafisch bedrijf Tuijtel overgenomen door Damen
  • Australaziatische LabelExpo Shanghai, puur regio?
  • ChatGPT: ‘baby’ is deze week één jaar geworden
  • Fespa Global Print Expo 2024: 19-24 maart A’dam

Reacties

  • Henk Gianotten op Grafisch bedrijf Tuijtel overgenomen door Damen
  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.