• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Geheugen meer gestimuleerd door papier dan door eReader

Een Noors onderzoek heeft opzienbarende resultaten opgeleverd in de mate van het 'onthouden van feiten'. Lezen van papier blijkt feiten beter in het geheugen op te slaan in vergelijking tot lezen vanaf een eReader.

anne.mangen

Anne Mangen van de Noorweegse Stavanger Universiteit leidde het onderzoek, welke afgelopen maand in Italië tijdens een congres werd gepresenteerd. De omvang van het onderzoek was niet enorm groot. In totaal deden 50 lezers mee, ze lazen een kort verhaal van 28 pagina's van auteur Elizabeth George. 25 deden dat via een Amazon Kindle en 25 lazen het verhaal via papier. Magen (foto) deed al eerder een soortgelijk onderzoek in de relatie tussen papier en de iPad.

eReader

Daar de leeservaring van een Kindle of elke andere e-Reader wat dichter bij papier ligt, besloot de onderzoekster het onderzoek opnieuw te doen. Toch bleken de verschillen in de resultaten nihil te zijn. Lezers via zowel de iPad als de Kindle waren beduidend minder op de hoogte van details uit het gelezen boek in vergelijking tot de lezers van het papieren boekje.

Het blijkt dat papier beter op de hersenen inwerkt doordat de totale hoeveelheid vooraf bekend is, alleen door het zien van de omvang van het boek. Het bladeren, de voorzijde, de tekst op de flap en achterzijde, zijn voorbereidende aspecten, die als het ware de hersenen in een bepaalde  'interesse' modus plaatsen, die bij een e-Raeder of iPad duidelijk minder blijkt te zijn. Maar ook op inhoudelijke aspecten worden de hersenen bij het digitaal lezen kennelijk minder geprikkeld. Er waren in het boekje 14 opeenvolgende gebeurtenissen gedefinieerd, die door de lezers vanaf papier veel beter werden gereproduceerd.

Papier voelen

eReaderEr werd een duidelijk verband gelegd tussen het aanraken van het papier, het met de vingers 'voelen van de inhoud', versus het lezen vanaf een scherm waarbij de vingers overwegend slechts de taak hadden naar de volgende bladzijde te 'bladeren'. Mangen zei dat vooral het visuele gevoel voor de voortgang van het lezen bij papier een stimulerend effect heeft op de hersenen, het als het ware willen komen tot de uitkomst of climax van het boek. Op een scherm is dat prikkelende effect beduidend minder.

"I don't think we should assume it is all to do with habits, and base decisions to replace print textbooks with iPads, for instance, on such assumptions. Studies with students, for instance, have shown that they often prefer to read on paper"

Mangen is niet over één nacht ijs gegaan. Een eerder onderzoek waar printmedianieuws al aandacht aan besteedde werd gedaan onder studenten en resulteerde in het feit dat studeren vanaf een op een scherm te lezen PDF beduidend minder scoorde dan het studeren vanaf papier. Ze hoopt met al deze case studies middels een Europees onderzoeksnetwerk aandacht te krijgen voor de wijze waarop onze maatschappij verschuift naar gefragmenteerd digitaal lezen en de daaruit voortvloeiende gevolgen. Nu nog zijn de onderzoeken relatief eenvoudig 'veldwerk', maar ze hoopt uiteindelijk te komen tot een wetenschappelijk onderbouwing van de feiten.

Digibeet

digibeetZe wil met name uitgevers bereiken met voldoende bewijzen om gedegen keuzes te maken in de soort content welke uitgevers publiceren via welke kanalen. Natuurlijk is er een enorm verschil in de wijze van content consumptie rondom een kranten- of tijdschriften artikel versus zware literatuur of zelfs studieboeken. Mangen is helemaal niet tegen digitalisering en dus consumptie van content via e-Readers of tablets. Ze wil vooral aandacht voor het feit dat in de hedendaagse maatschappij de suggestie bestaat dat de huidige generatie 'digital natives' het zoveel beter doen dan hun 'digibete' voorouders.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. ‘Papier laat zich het lekkerst lezen’ Wie dacht dat digitaal het gaat winnen van papier, heeft het mis. Volgens een artikel in Het Parool heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat ‘lezen van papier sneller, beter en effectiever...
  2. Het Nederlands mediagebruik en de rol van papier Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) publiceerde onlangs het rapport Media:Tijd in beeld. Ongeveer 3000 deelnemers van 13 jaar en ouder namen deel aan het onderzoek. Welke rol vervult papier...
  3. Begint Layar grip op papier te verliezen? Layar zou de verbinding moeten zijn tussen content op papier en interactie via de smartphone. Een soort intelligente QR code, die de lezer naar achterliggende content brengt. Maar het gebruik...
  4. Interactie met papier komt maar langzaam op gang Eerst was het de QR code, toen verscheen Layar en sinds vorig jaar doet ook Ricoh een poging de 'samenwerking' tussen digitaal en papier te stimuleren. Wat gebeurt er echt?...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

28 augustus 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: buitenland Tags: onderzoek

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Startups krijgen kans bij Online Print Symposium 2021 22 januari 2021
  • Sappi levert recyclebare oplossing voor ‘Tiny Tony’s’ 22 januari 2021
  • José Manuel Ballesters herinterpretatie van Picasso’s Guernica geprint op Durst 22 januari 2021
  • Bob van Heyningen nieuwe CEO Ricoh Nederland 21 januari 2021
  • Nieuwe VIGC trainingen van start 21 januari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Supportmedewerker met ICT/automatiseringskennis (Junior)
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Wachten op nieuwe iMacs met nu al vernieuwde M1?
  • Flexorotatiedrukkers roeren zich met focus op training
  • FNV stemt in met eindbod werkgevers
  • Prijzen grafisch papier in een rollercoaster
  • ‘Papierfabriekredder’ Maarten Veth overleden

Reacties

  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op Multicopy op 18 van beste zakelijke dienstverleners
  • Henk Gianotten op High-end printerfabrikanten 2020: Ricoh
  • Henk Gianotten op Discussie over kwaliteit ‘printjes’ van deze tijd? (2)

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing