• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Het Nederlands mediagebruik en de rol van papier

Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) publiceerde onlangs het rapport Media:Tijd in beeld. Ongeveer 3000 deelnemers van 13 jaar en ouder namen deel aan het onderzoek. Welke rol vervult papier in het hedendaagse medialandschap?

media-tijd-in-beeldDat het lezen vanaf papier concurrentie ondervindt van talloze andere mediamiddelen behoeft geen betoog. We multitasken tussen radio, televisie, smartphone, tablet, pc en papier. Maar de rol van papier is daarmee nog niet bepaald uitgespeeld. Uit het onderzoek (PDF download) blijkt dat we per 24 uur maar liefst 7:22 uur met media bezig zijn, veelal gecombineerd met diverse andere activiteiten. Toch besteden we gemiddeld bijna 3 uur (2:52) aan zogenaamde 'media single tasking'. We blijken slechts ruim een uur bezig te zijn met gelijktijdig media gebruik, zoals bijvoorbeeld TV kijken, gecombineerd met tablet of smartphone gebruik of het doorbladeren van krant of tijdschrift.

Televisie

Al dan niet passief naar de TV kijken blijft één van de meest populaire media tijdbestedingen, daar gaat maar liefst 3 uur per dag mee gemoeid. Daarbinnen treden wel verschuivingen op, vooral in de tijdstippen. Het 'uitgesteld' kijken op TV of op smartphone/tablet/pc is voor ca. 13% van de bevolking een dagelijkse bezigheid van 2 uur. Maar het klassieke 'lineaire kijken' overheerst voorlopig nog alle andere cijfers.

Leestijd

lezenBovenstaande tabel weerspiegelt de gemiddelde leestijd rondom de bestaande papieren media. De tablet of smartphone wordt voor deze doelen door 4% van de bevolking gebruikt, de pc legt het af met 3%. De papieren krant wordt door 34% gelezen, gevolgd door boeken met 15% en tijdschriften 10%. Het bezit van e-readers voor dit doel blijkt minimaal te zijn, maar diegenen die een e-reader bezitten besteden er wel veel tijd aan. Wel neemt het gebruik toe van nieuwsapps zoals NU.nl en NOS op smartphones.

Verder onderzoek

Het rapport geeft verder nog cijfers over het radiogebruik, maar ook verschillen in jong en oud en het opleidingsniveau in relatie tot het media gebruik. Hoogopgeleiden zijn sneller met de acceptatie van nieuwe mediakanalen. Daarnaast besteden vooral jongeren veel tijd aan zogenaamde gemedieerde communicatie (berichten uitwisselen in zowel één-op-één kanalen als via sociale netwerken).

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. TV en smartphone belangrijker dan dagblad in USA Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de gedrukte krant het onderspit delft als er gekozen moet worden: krant of TV? Dan wint TV het met een straatlengte. Jongeren tot 35 jaar...
  2. ‘Papier laat zich het lekkerst lezen’ Wie dacht dat digitaal het gaat winnen van papier, heeft het mis. Volgens een artikel in Het Parool heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat ‘lezen van papier sneller, beter en effectiever...
  3. Interactie met papier komt maar langzaam op gang Eerst was het de QR code, toen verscheen Layar en sinds vorig jaar doet ook Ricoh een poging de 'samenwerking' tussen digitaal en papier te stimuleren. Wat gebeurt er echt?...
  4. Begint Layar grip op papier te verliezen? Layar zou de verbinding moeten zijn tussen content op papier en interactie via de smartphone. Een soort intelligente QR code, die de lezer naar achterliggende content brengt. Maar het gebruik...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

25 februari 2015 door Peter Luit Reageer

Categorie: multimedia Tags: mediagebruik

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

“fujifilm”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Verpakkingsbedrijf Elopak duurzaam onderscheiden 29 september 2023
  • Label Products en HP starten samenwerking 28 september 2023
  • Durst Group neemt Aleph over 28 september 2023
  • Kinderpostzegelactie 2023 van start met eerste bestelling door Olcay Gulsen en Ruud de Wild 28 september 2023
  • Delpher.nl uitgebreid met 343 tijdschrifttitels 28 september 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Machinevoerder vouw-plakmachine
  • Financial Controller (MT lid)
  • Applicatiebeheerder/Fin. Adm.
  • Meewerkend voorman/-vrouw Nabewerking
  • Offset vellendrukker in Turnhout (B)
  • Offsetdrukker / leerling drukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter. Kennelijk is er iets veranderd in de mogelijkheden om Twitter data te embedden op een website. We zoeken naar een oplossing.

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • PPWR: veredeling eco? Labelexpo’23 was er vol van
  • VIGC: Het Congres – Transform, Empower, Succeed!
  • Verslag van een studiereis van de GSOB over de grens
  • Jong bedrijf Signing Partners groeit buiten de IJmond
  • Hudson Printing: datagestuurde bedrijfsaanpak

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.