• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Komt er morgen eindelijk een Grafimedia CAO?

Vandaag en morgen (dinsdag 15 juli) wordt er wéér onderhandeld over de nieuwe Grafimedia cao, of beter gezegd, de ‘Comfortabele cao’. KVGO en vakbonden hebben de intentie om er dit keer uit te komen. Gaat dat ook lukken? Wat zijn de standpunten van de onderhandelaars?

Comfortabele caoWat ging er aan vooraf? De Grafimedia cao liep af op 1 augustus 2013. Sindsdien is er veel gebeurt, maar een nieuwe cao is nog steeds niet. Kort na augustus vorig jaar kwamen de vakbonden met een aantal eisen voor de nieuwe cao en die waren voor het KVGO volkomen onacceptabel. Vooral de looneis van opgeteld 4 procent voor twee jaar was het grote knelpunt. ‘Zolang de bonden aan deze eisen vasthouden, wordt er niet onderhandeld.’ Wat de wensen van het KVGO indertijd waren bleef onduidelijk, behalve op het punt van de arbeidskosten: die mochten niet stijgen. Uiteindelijk zijn partijen toch gaan praten, maar uitsluitend over de teksten die horen bij de Comfortabele cao, het project om de Grafimedia cao te moderniseren. Dat overleg is in het voorjaar afgerond en die teksten zijn nu inzet van de onderhandelingen over de Grafimedia cao. Het echte onderhandelen begonnen op 20 mei, met het uitwisselen en toelichten van de standpunten. En wat zijn die standpunten?

KVGO

richardvandenbergWe beginnen met het KVGO, dat samen met ZSO de werkgeversdelegatie vormt. De delegatie staat onder leiding van Richard van den Berg (foto), in het dagelijks leven directeur P&O van Roto Smeets Group. Van den Berg is al vele jaren voorzitter van de onderhandelingsdelegatie en was (samen met FNV KIEM bestuurder Van Iren) een jaar of vijf geleden een van de initiatiefnemers om de Grafimedia cao te moderniseren en aldus om te vormen tot een ‘Comfortabele’ cao. Werkgevers willen een looptijd van drie jaar met cao-afspraken die ‘niet tot een arbeidskostenstijging leiden’. Ook willen KVGO en ZSO een nieuw ‘inconvenientenschema’ met lagere toeslagen voor afwijkende werktijden. ‘Wij constateren dat de binnen de Grafimedia bedrijfstak gehanteerde toeslagen van een zodanig niveau zijn dat het verwerken van opdrachten door de dure uren onbetaalbaar wordt waardoor beschikbaar werk niet meer binnen onze landsgrenzen kan worden geproduceerd. Werkgevers willen deze onhoudbare concurrentiepositie aanpassen.’ En voorts heeft het KVGO een hele reeks wensen rond vakantie en pensioenen. Van den Berg is voorzichtig over de uitkomst van de besprekingen. ‘Uitgangspunten zijn heilig'.

Vakbonden

bernardvanirenDe reactie van FNV KIEM laat zich raden. ‘Werkgevers willen alleen maar verdere verslechteringen.’ Maar wat willen de vakbonden? De belangrijkste eis is ‘een fatsoenlijke loonsverhoging, die (enigszins) recht doet aan de gestegen inflatie’. Dat is duidelijk een afzwakking ten opzichte van eerdere eisen. Voorts willen vakbonden dat werknemers zich goed moeten kunnen voorbereiden op de Comfortabele cao, vooral omdat deze gemoderniseerde cao ‘veel overlaat aan het overleg binnen de onderneming’. Aangevuld met wat andere wensen noemt FNV KIEM haar inbreng ‘zeer bescheiden voorstellen, passend bij de helaas nog steeds voortdurende slechte economische toestand van de bedrijfstak’. Bernard van Iren (foto, FNV KIEM) leidt de onderhandelingsdelegatie van de werknemers, waar naast FNV KIEM ook CNV Media en de Unie deel van uitmaken. ‘Dinsdag aan het eind van de dag is er helderheid.’

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. KVGO wil onderhandelen met vakbonden over Grafimedia cao Een dag voor het aflopen van het ultimatum van de vakbonden laat het KVGO weten in gesprek te willen met de vakbonden. ‘De wensen van vakbonden en werkgevers liggen nog...
  2. Overleg over Grafimedia cao vandaag eindelijk van start Vandaag beginnen eindelijk de formele onderhandelingen over een nieuwe Grafimedia cao. Printmedianieuws zet de eisen en verlangens van beide partijen even op een rijtje. ‘Het worden spannende onderhandelingen’, zegt FNV...
  3. Onderhandelingen Grafimedia cao gaan eindelijk beginnen Het heeft meer dan een half jaar geduurd, maar nu gaat het toch echt gebeuren: vakbonden en KVGO beginnen op 20 mei aan de echte onderhandelingen over een nieuwe Grafimedia...
  4. KVGO weigert overleg met vakbonden over nieuwe GrafiMedia CAO Voorzitter Cees Verweij noemt het een ‘unieke actie’ van het KVGO. Het KVGO wil niet praten met de vakbonden zolang deze hun ‘hele hoge looneis’ op tafel houden. ‘Vakbonden staan...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

14 juli 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: sociaal Tags: FNV KIEM, kvgo

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

VIGC – #BOPE 2022, zoo Antwerpen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 juni aanstaande 20 mei 2022
  • Kamer van Koophandel: hogere energiekosten worden vaak niet doorberekend 20 mei 2022
  • MAKE IT ’22 Benelux trok maar liefst 300 bezoekers 20 mei 2022
  • Fujifilm met zes nieuwe printers op Fespa 20 mei 2022
  • Afbreekbare waterdichte papiercoating 19 mei 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Commercieel medewerker binnendienst (junior)
  • Account / trafficmanager
  • Eindcontroleur
  • DTP-er/sign medewerker (16-32 uur)
  • Verkoper binnendienst
  • Teamleider Klant Contact Centrum

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Xeikon’s TITON print flexibele pouchverpakkingen
  • Omgaan met tegengestelde bewegingen in de branche
  • Drugs gebruikt? Bewijs het maar
  • Xeikon’s IDERA laat in huisshow’22 zien wat hij kan
  • Jaar- en kwartaalcijfers high-end printerfabrikanten

Reacties

  • Peter Luit op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Wouter van As op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Peter Luit op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op The making of the Máxima 50 jaar postzegel

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.