• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

CMBO positionering verschuift met behoud van print

CMBO heeft een totaalbereik van een kleine 200 media professionals uit diverse segmenten van de markt. In de loop der jaren is CMBO naast een brede netwerkvereniging vooral een kennisvereniging geworden, met recent samenwerkingsvormen die erop duiden dat printtechnologie qua aandacht er niet minder op wordt.

cmboIk zit aan tafel met CMBO voorzitter Joost Morsink en Arjen Molendijk (directeur). Ik vraag meteen naar de 'geruchten' hoe het zit met een eventuele fusie met enerzijds GTSC (Grafische Technologen Studie Club) en anderzijds de Media Alliantie. Morsink neemt het woord: 'Dat is inderdaad niet meer dan een gerucht. Maar feit is wel dat we inmiddels uitgebreid met elkaar samenwerken en voor het komend najaar gezamenlijk een inspirerend programma in elkaar hebben gezet'. Het gaat ons niet om de vorm maar vooral om de inhoud'

CMBO MolendijkMolendijk: 'We kijken daarbij naar hetzelfde speelveld door drie verschillende ramen met behoud van ieders identiteit'. Het gaat er vooral om dat we met drie identiteiten alle mensen op een juiste wijze kunnen bedienen met informatie en kennis waar behoefte aan is. Met onze veelal crossmedia insteek pakken we print en on-line, GTSC bedient vooral de verdergaande inhoudelijke grafische technieken en Media Alliantie is vooral gericht op het optimaliseren van business- en commerciële processen'.

CMBO is de kennisvereniging voor communicatiemedia en richt zich op de 'voorkant' van de 'media maakprocessen'

Op mijn vraag hoe die insteek bij het KVGO overkomt antwoord Molendijk: 'We praten regelmatig met voorzitter Cees Verweij en directeur Fons Bakkes van het KVGO. We hebben zoals voorheen een prima relatie en werken samen daar waar het kan. Natuurlijk zijn er verschillen tussen de traditionele betekenis van een brancheorganisatie en onze insteek als kennisvereniging'. Grappend voegde hij daaraan toe: 'KVGO leden zouden prima aanvullend lid kunnen zijn van het CMBO'.

Wat gaan jullie het komende kwartaal doen?

morsinkMorsink: 'We staan bekend om onze hoge frequentie in bijeenkomsten op lokatie. Dat wil ik nog wel even extra onder de aandacht brengen. Veel netwerkverenigingen beperken zich tot slechts een paar bijeenkomsten per jaar, wij hebben een redelijk volle jaar agenda, met in het laatste kwartaal elke maand een bijeenkomst. Zo hebben we het in september over interactieve mogelijkheden van papier, in oktober praten we over het actuele thema workflows. In november staan we stil bij de nieuwe PDF standaarden vanuit de Ghent PDF Workgroup. En ook u als lezers van printmedianieuws bent natuurlijk van harte uitgenodigd op onze traditionele eindejaars-bijeenkomst in december'.

Wat doen jullie nog meer?

Molendijk: 'Dat wordt ons vaak gevraagd. Natuurlijk doen wij ook veel dingen die niet direct op het netvlies van onze leden staan. Een onderwerp als standaarden resulteert slechts af en toe in een bijeenkomst om die standaarden te presenteren. Maar het werk daaraan vooraf gaan is enorm. Hetzelfde geldt voor overleg met een organisatie als BSA (Business Software Alliance), om software licenties in de branche legaal en passend te kunnen regelen. De voordelen die onze leden daarvan ervaren vertalen zich in duidelijk voorlichting en dus niet zomaar onverwachte  'invallen' van de software politie'.

Bestuur

'Is jullie bestuur een afspiegeling van hetgeen er in de branche gebeurt?'. Morsink noemt het lijstje met namen op van de huidige bestuursleden. Hij is daarmee overtuigd van voldoende kennis en kunde uit de branche: 'Neem van mij aan dat we niet zomaar even wat onderwerpjes in elkaar sleutelen om elke maand wat mensen naar binnen te halen. Om toch steeds weer 40-70 bezoekers teinteresseren kijkt het gehele bestuur kritisch mee en bepalen we in onderling goede verhoudingen de juiste balans in onderwerpen, de locaties, de netwerkfactor en natuurlijk ook hoe we als drie 'clubs' elk onze eigen identiteit herkennen en behouden'.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. CMBO zet 10 bijeenkomsten neer in 2014, wat doet het KVGO? Media kennisvereniging CMBO hield gisteren haar jaarlijkse eindejaarsbijeenkomst. Dit keer in het Science Center in Delft. De vereniging zet in 2014 een gecombineerd programma neer met eigen onderwerpen, technische onderwerpen...
  2. Ook CMBO wil méér samenwerking met andere grafische clubs KVGO voorzitter Verweij wil meer samenwerking met andere grafische organisaties zoals ZSO, CMBO, Kartoflex en vkgo. 'Er zijn nu nog te veel aparte kleine clubjes.' Wat vindt Arjen Molendijk, directeur...
  3. CMBO-activiteiten definitief bij KVGO PERSBERICHT - Twee weken geleden vond de eerste verkennende ledenvergadering plaats, waarin leden en bestuur van gedachten wisselden om de activiteiten van CMBO over te dragen naar het KVGO. Na...
  4. Fusie als ‘aanjager’ eindejaars bijeenkomst CMBO De kogel is door de kerk. CMBO gaat verder samen met GTSC (Grafische Technologen StudieClub) en de Media Alliantie. Beide organisaties zijn gericht op innovatieve grafische technieken, die vooral stimulerende...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

29 augustus 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: cmbo, kennisvereniging

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

“fujifilm”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Een Libello voor mannen die moeite hebben met lezen en schrijven 5 december 2023
  • Hassink neemt Drukkerij Leeflang over 5 december 2023
  • Damen Drukkers neemt Tuijtel over 4 december 2023
  • VIGC training ‘Waar gaan we heen? Markten, trends en cijfers’ online en in Haarlem 4 december 2023
  • Dataline verwelkomt Kristof Vanden Bussche 4 december 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Offsetdrukker / leerling drukker
  • Allround Print Operator – 40 uur
  • Operator afwerking labels (3 ploegen)
  • Offset vellendrukker
  • Accountmanager
  • Commercieel Talent Multimedia

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter. Kennelijk is er iets veranderd in de mogelijkheden om Twitter data te embedden op een website. We zoeken naar een oplossing.

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Pat McGrew: “Alleen afwerking onderscheidend.”
  • Grafisch bedrijf Tuijtel overgenomen door Damen
  • Australaziatische LabelExpo Shanghai, puur regio?
  • ChatGPT: ‘baby’ is deze week één jaar geworden
  • Fespa Global Print Expo 2024: 19-24 maart A’dam

Reacties

  • Henk Gianotten op Grafisch bedrijf Tuijtel overgenomen door Damen
  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.