• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Innovaties bij Heidelberg en Agfa voor nieuwe omzet

‘Agfa wil zichzelf opnieuw uitvinden met inkt’, stond in het Financieele Dagblad. En persfabrikant Heidelberg wil drukkers helpen beter te gaan produceren (‘Performance Plus’). Twee voorbeelden van innovatie bij de toeleveranciers van de grafische industrie.

heidelberg_logoEerst Heidelberg. De grootste persleverancier ter wereld is zich al een paar jaar aan het herschikken om voorbereid te zijn op de nieuwe wereld. Met een ingrijpende reorganisatie gaat het daarbij om enkele kernbegrippen: naast grote vellenpersen steeds meer digitaal, geen nabewerking en meer omzet halen bij verpakkingsdrukkers. En nu met een nieuwe dienstverlening: consulting en advies. De persenbouwer is er van overtuigd dat het de winstgevendheid van veel drukkerijen ‘aanzienlijk kan verbeteren’. Met een programma onder de naam ‘Performance Plus’. ‘Analyses bij pilot-bedrijven hebben aangetoond dat veel drukkerijen hun efficiency met wel 40 procent kunnen verbeteren.‘

OEE

SWOTDeze afkorting staat voor Overall Equipment Effectiveness (OEE) en wordt gebruikt om de hele keten door te lichten, vanaf de klant tot en met het eindproduct. Dat gaat zo: eerst komen er een paar specialisten van Heidelberg om een bedrijf door te lichten om te kijken wat de zwakke punten zijn (SWOT). Op basis daarvan wordt vastgesteld welke verbeteringen mogelijk zijn (met duidelijke doelstellingen) en bij het implementeren (uitvoeren) van de verbeteringen blijft Heidelberg het management begeleiden. Op deze manier is het mogelijk te besparen op personeel, processen, apparatuur en verbruiksartikelen, zegt Heidelberg. Bij een pilotbedrijf in de USA wist Heidelberg met deze aanpak grote successen te boeken: de efficiency verbeterde met 40 procent, en wist daarmee het aantal productieve uren met 1000 uur te laten toenemen. Met een uurprijs van $250 per pers werd aldus 250.000 dollar bespaard in 12 maanden.

Remote Monitoring

remote monitoringLos van de nieuwe adviespraktijk is ook nieuw het op afstand monitoren van grafische bedrijven, ‘remote monitoring’. Dit systeem van het op afstand bekijken van het productieproces werd op de drupa 2012 geintroduceerd en wordt inmiddels als pilot toegepast bij 20 verschillende bedrijven in de USA en Duitsland. Met deze aanpak wordt de productiviteit van de drukpersen verbeterd met drie tot vijf procent, zegt Heidelberg. Wie beide nieuwe vormen van advies van Heidelberg toepast, kan dus tot 40 procent beter gaan functioneren. ‘Performance Plus’.

Nieuwe inkt Agfa maakt drukken labels overbodig

Een bijzondere vinding, zo noemde Het Financieele Dagblad de nieuwe inkt van het Belgische bedrijf. Met deze inkt is het niet meer nodig om apart wikkels en labels te drukken, zo hoopt Agfa. Het artikel gaat als volgt verder.

agfaDe Belgische multinational Agfa-Gevaert, vooral bekend van de ouderwetse fotorolletjes, heeft een inkt ontwikkeld waarmee PET-flessen en boterkuipjes kunnen worden bedrukt. Het chemiebedrijf, dat ook een vestiging heeft in Rijswijk, wil zo de wikkels en labels in de drank- en voedselverpakkingsindustrie overbodig maken. Het gaat om een zogeheten 'low migration'-inkt die minder vloeibaar is dan andere inkten en daardoor niet kan uitlopen. De inkt is niet alleen geschikt voor flessen en potten, maar kan ook gebruikt worden voor de verpakking van steriel materiaal in de farmaceutische industrie. Als de nieuwe inkt aanslaat, wordt er de komende twee jaar extra geïnvesteerd in extra productiecapaciteit, waarschijnlijk in de fabriek in Mortsel.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Persfabrikant Heidelberg onderzoekt nieuwe business modellen Na vijf verliesgevende jaren heeft Heidelberg weer een kleine plus laten zien. Maar er moet nog veel gebeuren voor een gezonde toekomst, zegt topman Linzbach. ‘We moeten groeien in dienstverlening,...
  2. Heidelberg koopt labelproducent Gallus De grootste fabrikant van drukpersen Heidelberg wordt 100 procent eigenaar van het Zwitserse Gallus, producent van apparatuur voor de productie van labels. Samen met Fuji wordt dit najaar een digitale...
  3. AGFA lanceert nieuwe Azura chemievrije offsetplaat Agfa heeft afgelopen dinsdag officieel aangekondigd dat de Azura TU offsetplaat is vrijgegeven voor verkoop. De nieuwe offsetplaat bevat een aantal belangrijke verbeteringen, zoals chemievrij zijn. We vragen aan Aeroprint...
  4. Kort nieuws o.a. Reclamefolders, Heidelberg en Agfa KORT NIEUWS - ANWB stopt met twee tijdschriften. Impact staking bij Corelio Printing in België. De Top-10 reclamefolders. New York Times groeit fors in digitaal bereik. Cijfers Heidelberg en Agfa....

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

11 december 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: AGFA, Heidelberg

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Postmarkt in beweging: twee visies op toekomst postbezorging 1 juli 2025
  • Wihabo naar Den Bosch verhuisd 30 juni 2025
  • Nationaal Industriealarm op 1 juli 27 juni 2025
  • Fujifilm onthult nieuwe Jet Press 1160CF 27 juni 2025
  • Jacques Michiels Europese ‘gastheer’ bij Print Island 27 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • DPG Media met RTL-NL: ‘crossmedia ten voeten uit’
  • Landa: rechtbank bescherming tegen schuldeisers
  • Crown Van Gelder wil windturbine bouwen
  • PPWR verpakkingswet zorgvuldig in de EU-stijgers
  • De Nederlandse papier- en kartonindustrie: 2024

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.