• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Innovaties bij Heidelberg en Agfa voor nieuwe omzet

‘Agfa wil zichzelf opnieuw uitvinden met inkt’, stond in het Financieele Dagblad. En persfabrikant Heidelberg wil drukkers helpen beter te gaan produceren (‘Performance Plus’). Twee voorbeelden van innovatie bij de toeleveranciers van de grafische industrie.

heidelberg_logoEerst Heidelberg. De grootste persleverancier ter wereld is zich al een paar jaar aan het herschikken om voorbereid te zijn op de nieuwe wereld. Met een ingrijpende reorganisatie gaat het daarbij om enkele kernbegrippen: naast grote vellenpersen steeds meer digitaal, geen nabewerking en meer omzet halen bij verpakkingsdrukkers. En nu met een nieuwe dienstverlening: consulting en advies. De persenbouwer is er van overtuigd dat het de winstgevendheid van veel drukkerijen ‘aanzienlijk kan verbeteren’. Met een programma onder de naam ‘Performance Plus’. ‘Analyses bij pilot-bedrijven hebben aangetoond dat veel drukkerijen hun efficiency met wel 40 procent kunnen verbeteren.‘

OEE

SWOTDeze afkorting staat voor Overall Equipment Effectiveness (OEE) en wordt gebruikt om de hele keten door te lichten, vanaf de klant tot en met het eindproduct. Dat gaat zo: eerst komen er een paar specialisten van Heidelberg om een bedrijf door te lichten om te kijken wat de zwakke punten zijn (SWOT). Op basis daarvan wordt vastgesteld welke verbeteringen mogelijk zijn (met duidelijke doelstellingen) en bij het implementeren (uitvoeren) van de verbeteringen blijft Heidelberg het management begeleiden. Op deze manier is het mogelijk te besparen op personeel, processen, apparatuur en verbruiksartikelen, zegt Heidelberg. Bij een pilotbedrijf in de USA wist Heidelberg met deze aanpak grote successen te boeken: de efficiency verbeterde met 40 procent, en wist daarmee het aantal productieve uren met 1000 uur te laten toenemen. Met een uurprijs van $250 per pers werd aldus 250.000 dollar bespaard in 12 maanden.

Remote Monitoring

remote monitoringLos van de nieuwe adviespraktijk is ook nieuw het op afstand monitoren van grafische bedrijven, ‘remote monitoring’. Dit systeem van het op afstand bekijken van het productieproces werd op de drupa 2012 geintroduceerd en wordt inmiddels als pilot toegepast bij 20 verschillende bedrijven in de USA en Duitsland. Met deze aanpak wordt de productiviteit van de drukpersen verbeterd met drie tot vijf procent, zegt Heidelberg. Wie beide nieuwe vormen van advies van Heidelberg toepast, kan dus tot 40 procent beter gaan functioneren. ‘Performance Plus’.

Nieuwe inkt Agfa maakt drukken labels overbodig

Een bijzondere vinding, zo noemde Het Financieele Dagblad de nieuwe inkt van het Belgische bedrijf. Met deze inkt is het niet meer nodig om apart wikkels en labels te drukken, zo hoopt Agfa. Het artikel gaat als volgt verder.

agfaDe Belgische multinational Agfa-Gevaert, vooral bekend van de ouderwetse fotorolletjes, heeft een inkt ontwikkeld waarmee PET-flessen en boterkuipjes kunnen worden bedrukt. Het chemiebedrijf, dat ook een vestiging heeft in Rijswijk, wil zo de wikkels en labels in de drank- en voedselverpakkingsindustrie overbodig maken. Het gaat om een zogeheten 'low migration'-inkt die minder vloeibaar is dan andere inkten en daardoor niet kan uitlopen. De inkt is niet alleen geschikt voor flessen en potten, maar kan ook gebruikt worden voor de verpakking van steriel materiaal in de farmaceutische industrie. Als de nieuwe inkt aanslaat, wordt er de komende twee jaar extra geïnvesteerd in extra productiecapaciteit, waarschijnlijk in de fabriek in Mortsel.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Persfabrikant Heidelberg onderzoekt nieuwe business modellen Na vijf verliesgevende jaren heeft Heidelberg weer een kleine plus laten zien. Maar er moet nog veel gebeuren voor een gezonde toekomst, zegt topman Linzbach. ‘We moeten groeien in dienstverlening,...
  2. Omzet Heidelberg daalt: minder persen, minder service Persenbouwer Heidelberg is nog steeds verliesgevend. Ook in het eerste kwartaal van dit boekjaar daalde de omzet (met 14 procent) en werd een netto verlies geleden van 34 miljoen euro....
  3. Kort nieuws o.a. Reclamefolders, Heidelberg en Agfa KORT NIEUWS - ANWB stopt met twee tijdschriften. Impact staking bij Corelio Printing in België. De Top-10 reclamefolders. New York Times groeit fors in digitaal bereik. Cijfers Heidelberg en Agfa....
  4. Omzet van Agfa-Gevaert groeit in derde kwartaal MARKETING - Voor het tweede kwartaal op rij konden we een omzetgroei rapporteren. De meeste van onze groeimotoren presteerden goed," zei Christian Reinaudo, President en CEO van de Agfa-Gevaert Groep....

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

11 december 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: AGFA, Heidelberg

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Startups krijgen kans bij Online Print Symposium 2021 22 januari 2021
  • Sappi levert recyclebare oplossing voor ‘Tiny Tony’s’ 22 januari 2021
  • José Manuel Ballesters herinterpretatie van Picasso’s Guernica geprint op Durst 22 januari 2021
  • Bob van Heyningen nieuwe CEO Ricoh Nederland 21 januari 2021
  • Nieuwe VIGC trainingen van start 21 januari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Supportmedewerker met ICT/automatiseringskennis (Junior)
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Wachten op nieuwe iMacs met nu al vernieuwde M1?
  • Flexorotatiedrukkers roeren zich met focus op training
  • FNV stemt in met eindbod werkgevers
  • Prijzen grafisch papier in een rollercoaster
  • ‘Papierfabriekredder’ Maarten Veth overleden

Reacties

  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op Multicopy op 18 van beste zakelijke dienstverleners
  • Henk Gianotten op High-end printerfabrikanten 2020: Ricoh
  • Henk Gianotten op Discussie over kwaliteit ‘printjes’ van deze tijd? (2)

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing