• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Innovaties bij Heidelberg en Agfa voor nieuwe omzet

‘Agfa wil zichzelf opnieuw uitvinden met inkt’, stond in het Financieele Dagblad. En persfabrikant Heidelberg wil drukkers helpen beter te gaan produceren (‘Performance Plus’). Twee voorbeelden van innovatie bij de toeleveranciers van de grafische industrie.

heidelberg_logoEerst Heidelberg. De grootste persleverancier ter wereld is zich al een paar jaar aan het herschikken om voorbereid te zijn op de nieuwe wereld. Met een ingrijpende reorganisatie gaat het daarbij om enkele kernbegrippen: naast grote vellenpersen steeds meer digitaal, geen nabewerking en meer omzet halen bij verpakkingsdrukkers. En nu met een nieuwe dienstverlening: consulting en advies. De persenbouwer is er van overtuigd dat het de winstgevendheid van veel drukkerijen ‘aanzienlijk kan verbeteren’. Met een programma onder de naam ‘Performance Plus’. ‘Analyses bij pilot-bedrijven hebben aangetoond dat veel drukkerijen hun efficiency met wel 40 procent kunnen verbeteren.‘

OEE

SWOTDeze afkorting staat voor Overall Equipment Effectiveness (OEE) en wordt gebruikt om de hele keten door te lichten, vanaf de klant tot en met het eindproduct. Dat gaat zo: eerst komen er een paar specialisten van Heidelberg om een bedrijf door te lichten om te kijken wat de zwakke punten zijn (SWOT). Op basis daarvan wordt vastgesteld welke verbeteringen mogelijk zijn (met duidelijke doelstellingen) en bij het implementeren (uitvoeren) van de verbeteringen blijft Heidelberg het management begeleiden. Op deze manier is het mogelijk te besparen op personeel, processen, apparatuur en verbruiksartikelen, zegt Heidelberg. Bij een pilotbedrijf in de USA wist Heidelberg met deze aanpak grote successen te boeken: de efficiency verbeterde met 40 procent, en wist daarmee het aantal productieve uren met 1000 uur te laten toenemen. Met een uurprijs van $250 per pers werd aldus 250.000 dollar bespaard in 12 maanden.

Remote Monitoring

remote monitoringLos van de nieuwe adviespraktijk is ook nieuw het op afstand monitoren van grafische bedrijven, ‘remote monitoring’. Dit systeem van het op afstand bekijken van het productieproces werd op de drupa 2012 geintroduceerd en wordt inmiddels als pilot toegepast bij 20 verschillende bedrijven in de USA en Duitsland. Met deze aanpak wordt de productiviteit van de drukpersen verbeterd met drie tot vijf procent, zegt Heidelberg. Wie beide nieuwe vormen van advies van Heidelberg toepast, kan dus tot 40 procent beter gaan functioneren. ‘Performance Plus’.

Nieuwe inkt Agfa maakt drukken labels overbodig

Een bijzondere vinding, zo noemde Het Financieele Dagblad de nieuwe inkt van het Belgische bedrijf. Met deze inkt is het niet meer nodig om apart wikkels en labels te drukken, zo hoopt Agfa. Het artikel gaat als volgt verder.

agfaDe Belgische multinational Agfa-Gevaert, vooral bekend van de ouderwetse fotorolletjes, heeft een inkt ontwikkeld waarmee PET-flessen en boterkuipjes kunnen worden bedrukt. Het chemiebedrijf, dat ook een vestiging heeft in Rijswijk, wil zo de wikkels en labels in de drank- en voedselverpakkingsindustrie overbodig maken. Het gaat om een zogeheten 'low migration'-inkt die minder vloeibaar is dan andere inkten en daardoor niet kan uitlopen. De inkt is niet alleen geschikt voor flessen en potten, maar kan ook gebruikt worden voor de verpakking van steriel materiaal in de farmaceutische industrie. Als de nieuwe inkt aanslaat, wordt er de komende twee jaar extra geïnvesteerd in extra productiecapaciteit, waarschijnlijk in de fabriek in Mortsel.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Persfabrikant Heidelberg onderzoekt nieuwe business modellen Na vijf verliesgevende jaren heeft Heidelberg weer een kleine plus laten zien. Maar er moet nog veel gebeuren voor een gezonde toekomst, zegt topman Linzbach. ‘We moeten groeien in dienstverlening,...
  2. Heidelberg koopt labelproducent Gallus De grootste fabrikant van drukpersen Heidelberg wordt 100 procent eigenaar van het Zwitserse Gallus, producent van apparatuur voor de productie van labels. Samen met Fuji wordt dit najaar een digitale...
  3. AGFA lanceert nieuwe Azura chemievrije offsetplaat Agfa heeft afgelopen dinsdag officieel aangekondigd dat de Azura TU offsetplaat is vrijgegeven voor verkoop. De nieuwe offsetplaat bevat een aantal belangrijke verbeteringen, zoals chemievrij zijn. We vragen aan Aeroprint...
  4. Kort nieuws o.a. Reclamefolders, Heidelberg en Agfa KORT NIEUWS - ANWB stopt met twee tijdschriften. Impact staking bij Corelio Printing in België. De Top-10 reclamefolders. New York Times groeit fors in digitaal bereik. Cijfers Heidelberg en Agfa....

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

11 december 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: AGFA, Heidelberg

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

VIGC – #BOPE 2022, zoo Antwerpen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • KURZ ‘vakbeurs’ van maar liefst 4 maanden 18 mei 2022
  • CO2 & Energiereductie: bent u er klaar voor?  18 mei 2022
  • Print Against War documenteert omstandigheden Oekraïense drukkers 18 mei 2022
  • Boekje Grafimedia cao 2022-2024 verschenen 17 mei 2022
  • Senefelder met eigen uitgave ‘IMPRINTANT’ 17 mei 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2021 en 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Commercieel medewerker binnendienst (junior)
  • Account / trafficmanager
  • Eindcontroleur
  • DTP-er/sign medewerker (16-32 uur)
  • Verkoper binnendienst
  • Teamleider Klant Contact Centrum

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Omgaan met tegengestelde bewegingen in de branche
  • Drugs gebruikt? Bewijs het maar
  • Xeikon’s IDERA laat in huisshow’22 zien wat hij kan
  • Jaar- en kwartaalcijfers high-end printerfabrikanten
  • Benelux Online Print Event op 8 juni in Antwerpen

Reacties

  • Peter Luit op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Wouter van As op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Peter Luit op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op The making of the Máxima 50 jaar postzegel

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.