• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Ultimatum vakbonden aan KVGO voor overleg over Grafimedia cao

Na bijna anderhalf jaar vruchteloos informeel overleg willen de vakbonden concrete afspraken maken over een nieuwe Grafimedia cao. ‘Het geduld is bijkans op.’ De lonen moeten in drie jaar met 5.5 procent stijgen.

bernardvanirenDe vakbonden willen uiterlijk 24 december een reactie van het KVGO om in januari 2015 de echte onderhandelingen te kunnen starten. De laatste maanden heeft twee keer informeel overleg niet tot een oplossing geleid, schrijft Bernard van Iren (foto, FNV KIEM) namens de bonden aan het KVGO. ‘De vakorganisaties hebben tijdens deze informele overleggen meerdere oplossingen aangedragen. U heeft deze geweigerd en zelf geen nieuwe concrete voorstellen gedaan.’ Deze houding van de werkgevers en het feit dat bij de achterban na anderhalf jaar onderhandelen het geduld opraakt, heeft geleid tot een brief met een ultimatum aan het KVGO. ‘De vakorganisaties willen u dan ook oproepen om in onderling overleg uiterlijk de derde week van januari 2015 een formeel overleg te plannen. Indien u onverhoopt niet voornemens bent om aan dit formele verzoek gehoor te geven, vernemen wij dat graag voor 25 december 2014.’

Hogere lonen

geldDe vakbonden hebben ook aangegeven met welk eisenpakket zij de onderhandelingen willen ingaan: naast jaarlijkse loonstijgingen in 2014 (2.5 procent), 2015 (1.5 procent) en 2016 (1.5 procent) willen de bonden niet meewerken aan de zogenaamde Comfortabele cao, behoudens een proef bij de ZSO-bedrijven. Ook willen de bonden een zogenaamde 80-90-100-regeling voor oudere werknemers. De looptijd van de nieuwe cao moet duren van 1 augustus 2013 tot 1 augustus 2016.

Overleg

richardvandenbergVakbonden en KVGO zitten elkaar al vanaf september 2013 in de haren over de nieuwe cao. Aanvankelijk wilde het KVGO helemaal niet praten met de vakbonden en pas in juni 2014 heeft het KVGO kenbaar gemaakt wat haar wensen zijn. Belangrijkste punt bij de werkgevers is ‘kostenneutraliteit’: een nieuwe cao mag niet leiden tot hogere kosten voor de werkgevers. In de zomer van 2014 kwam het tot eerste echte besprekingen, nadat daarvóór overeenstemming was bereikt over de tekst van de Comfortabele cao. Maar nu wil de vakbond die modernisering van de cao niet meer. ‘Hernieuwd inzicht heeft er toe geleid dat de leden van FNV Kiem niet langer achter de invoering van de zgn. ‘comfortabele’ arbeidsovereenkomst in de gehele bedrijfstak kunnen staan. Voor de leden van FNV Kiem is wel bespreekbaar dat deze arbeidsovereenkomst, onder nader vast te stellen voorwaarden, bij wijze van proef van toepassing wordt voor de werknemers bij ZSO- bedrijven.’ Aldus de vakbonden in een brief aan werkgeversonderhandelaar Richard van den Berg (foto).

Bron: website fnv kiem

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. KVGO weigert overleg met vakbonden over nieuwe GrafiMedia CAO Voorzitter Cees Verweij noemt het een ‘unieke actie’ van het KVGO. Het KVGO wil niet praten met de vakbonden zolang deze hun ‘hele hoge looneis’ op tafel houden. ‘Vakbonden staan...
  2. KVGO wil onderhandelen met vakbonden over Grafimedia cao Een dag voor het aflopen van het ultimatum van de vakbonden laat het KVGO weten in gesprek te willen met de vakbonden. ‘De wensen van vakbonden en werkgevers liggen nog...
  3. Vakbonden passen CAO-wensen niet aan en roepen KVGO op tot formeel overleg Vakbonden weigeren hun wensen en verlangens voor een nieuwe CAO aan te passen. Eerder noemde het KVGO deze wensen ‘absurd’ en ‘ver verwijderd van de realiteit’. De bonden willen ‘formeel...
  4. Ultimatum vakbonden: waar gáát het eigenlijk over? Uiterlijk woensdag 3 juni om 17 uur moeten de grafische werkgevers (KVGO) reageren op het ultimatum van de vakbonden. Anders volgen er acties. Wat willen de vakbonden eigenlijk?...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

16 december 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: branche Tags: FNV KIEM, GrafiMedia CAO, kvgo

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

VIGC – #BOPE 2022, zoo Antwerpen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 juni aanstaande 20 mei 2022
  • Kamer van Koophandel: hogere energiekosten worden vaak niet doorberekend 20 mei 2022
  • MAKE IT ’22 Benelux trok maar liefst 300 bezoekers 20 mei 2022
  • Fujifilm met zes nieuwe printers op Fespa 20 mei 2022
  • Afbreekbare waterdichte papiercoating 19 mei 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Commercieel medewerker binnendienst (junior)
  • Account / trafficmanager
  • Eindcontroleur
  • DTP-er/sign medewerker (16-32 uur)
  • Verkoper binnendienst
  • Teamleider Klant Contact Centrum

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Xeikon’s TITON print flexibele pouchverpakkingen
  • Omgaan met tegengestelde bewegingen in de branche
  • Drugs gebruikt? Bewijs het maar
  • Xeikon’s IDERA laat in huisshow’22 zien wat hij kan
  • Jaar- en kwartaalcijfers high-end printerfabrikanten

Reacties

  • Peter Luit op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Wouter van As op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Peter Luit op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op The making of the Máxima 50 jaar postzegel

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.