• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Erwin Versteeg onttrekt zich aan grafisch imago

set-printPas aan het einde van het interview maakt Erwin Versteeg van o.a. degoedkoopstedrukkerij.nl duidelijk dat hij als pionier van het omarmen van printportals binnen de bestaande grafische branche raar werd aangekeken en misschien is dat nog wel zo.

Wat doet Versteeg daaraan?

erwin-versteeg'Ik zit in twee werelden. Met het min of meer 'gewone' grafische bedrijf Set&Print sta ik middenin de gebruikelijke grafische industrie, gespeciliaseerd in PMS handels- en huisstijldrukwerk. Dat is inmiddels ook een vechtmarkt en kan lokaal nog nauwelijks groeien, we zijn blij dat de omzet in 2015 stabiel blijft ten opzichte van 2014.'

Geschiedenis

Set&Print werd in 2000 opgericht en was van oorsprong een lokaal verkoopkantoor op het gebied van handels- en huisstijldrukwerk. Het bedrijf bestond toen uit 6 medewerkers, waarbinnen Erwin één van de aandeelhouders was. Eind 2004 nam hij het bedrijf in zijn geheel over en kocht toen ook productiecapaciteit in voor diezelfde markt. 'Ik was vooral graficus, ik ruik het papier en ben (nog steeds) gek op mooi drukwerk.setenprint Ik was van oorsprong dus helemaal geen ondernemer en ook zeker geen automatiseerder, maar zag wel een opkomende markt van web-to-print portals. Met Set&Print ging ik dus (ook) produceren voor derden. Vanaf dat moment werd ik dus vreemd aangekeken door o.a de Pica Media Partners, waar ik toen lid van was geworden. Er was zelf iets van medelijden te bespeuren, zo van, dat je dat nodig hebt. Ik voelde echter aan dat die vechtmarkt binnen de bestaande grafische kaders alleen maar erger zou worden.

Set&Print meer en meer crossmediale dienstverlener vanaf marketing via print tot en met online producten en diensten

De Goedkoopste Drukkerij

goedkoopsteDe portal gedachte bleef hem toch bezighouden en hij reserveerde in die tijd al de naam degoedkoopstedrukkerij.nl. In aanvang moest die portal de virtuele 'verkoper' worden van Set&Print. 'Ik kon daarmee mijn markt verbreden en dus minder afhankelijk worden van een lokale vechtmarkt.' In die tijd begon ik vooral met het aanbieden van producten voor ZZP'ers uit de bouwsector in het oosten van het land. De crisis in die sector laaide in alle hevigheid op en ik bood met onze portal een goedkope oplossing voor visitekaartjes, briefpapier en enveloppen. Ik merkte wel dat mijn gebrek aan automatiseringskennis een rol speelde, want de portal die we hadden bleek uiteindelijk helemaal niet geschikt te zijn voor een perfecte PMS workflow. Technische problemen met conversies bleken het succes te belemmeren.'

Nieuwe toetreders zeker in het laatste decennium zijn succesvoller dan de 'oude grafische garde'

Dealernetwerk

Ingegeven door de overtuiging dat eigenlijk iedereen nog steeds liever lokaal koopt (mits tegen de internet voorwaarden) 'converteerde' Versteeg de portal naar een dealernetwerk. Ook was de balans tussen hoog kwalitatief drukwerk bij Set&Print en meer low-end drukwerk uit de portal in onbalans met elkaar gekomen. Door de portal gedachte verder uit te breiden zocht Versteeg in het hele land naar drukkerijen die via De Goedkoopste Drukkerij voor meer opdrachten konden zorgen. Aanvankelijk was dat succevol, maar de naam zat tegen, het imago 'goedkoopste' zette de dealers niet aan tot het omarmen van het erachter liggende marketing concept. 'Ze deden weinig of niets met de aangebrachte leads'. Inmiddels runt de zoon van Erwin 'de goedkoopste' en produceert nu vooral ook voor eindgebruikers met een gestage jaarlijkse groei. Zonder directe cijfers te willen noemen verwacht Versteeg dit jaar 70% meer omzet te maken. Al het full-color drukwerk van beide merken wordt extern geproduceerd.

Versteeg: 'Flexibiliteit, samenwerken 3.0 en bundelen van krachten is een absolute must'

Nieuw samenwerkingsconcept

VandedrukkerijJammer genoeg bleek de marketingformule (dealernetwerk van drukkerijen)  van 'de goedkoopste' niet te werken, maar Vesteeg liet zich niet ontmoedigen. Met de naam 'vandedrukkerij' zet hij opnieuw een netwerk op met in plaats van resellers, partners, die op basis van gratis whitelabel omgevingen hun eigen web-to-print bedrijf kunnen opzetten. 'Lokale bedrijven, die de markt kennen, klantondersteuning kunnen geven, maar uiteindelijk wel de voordelen willen ervaren van professionele en kostengunstige uitbesteding.' Bij 'vandedrukkerij' gaat het veel meer over service en support, iets wat we inmiddels al bij vele 'interdrukkers' zien, de klantbeleving en de workflow optimaliseren zijn de twee belangrijkste parameters voor het behalen van succes. Kwaliteit en prijs zijn nog nauwelijks onderscheidend. Versteeg: 'Door de enorme groei bij 'degoedkoopste' ontwikkelen we 'vandedrukkerij' in een aantal rustige fasen, maar we verwachten begin 2016 helemaal klaar te zijn'.

Liefhebbers van vroeger met de kennis van nu

Uit het harnas

Versteeg: 'Ik hoop met deze stappen uit het harnas te komen van de conventionele grafische industrie. Ik zie hoe nieuwe spelers met gemak een voorsprong hebben, omdat ze geen historische bagage hebben. Met Set&print heb ik die 'last' wel en moet ik binnen dat bedrijf aan allerlei opgelegde regels voldoen vanuit de grafische branche. De nieuwkomers lachen hierom en gaan er met een grote boog omheen en nemen een drukker aan tegen 30% lagere kosten dan een gewone aan het KVGO verbonden drukkerij.' Versteeg rondt af met: 'In de onderling respecterende mix van jong en oud willen wij in ieder geval graag door'.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Erwin Versteeg over de Vistaprint drukwerkwinkel MARKETING - Erwin Versteeg van De Goedkoopste Drukkerij reageerde op het artikel over de 'drukwerkwinkel' van Vistaprint en de reacties hierop door onder meer algemeen directeur Annette Dales van Multicopy....
  2. Degoedkoopstedrukkerij.nl wil in de top 10 van Nederland De drukkerij heet Set & Print Enschede, maar de meeste omzet van degoedkoopstedrukkerij.nl’ wordt elders geproduceerd, zegt directeur Erwin Versteeg. ‘We willen bij de tien grootste internetdrukkers van Nederland behoren.’...
  3. Succesvolle innovaties bij Insad Grafisch TOELEVERANCIERS - In het voorjaar van dit jaar is Theo Basten door Insad Holding B.V. aangesteld als directeur van het in Westervoort gevestigde bedrijf Insad Grafisch. Zijn benoeming kwam voort...
  4. Dries Eefting grafisch gepassioneerd globetrotter MENSEN - Dries Eefting kan werkelijk uren vertellen over zijn passie voor het grafische vak, zijn persoonlijke drijfveren en over het succes van Cimpress. Toch blijft hij er broodnuchter onder....

marketing

2 juli 2015 door marketing Reageer

Categorie: marketing Tags: degoedkoopstedrukkerij, Erwin Versteeg, Set&Print, vandedrukkerij

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Fespa München met bijna 500 exposanten 27 maart 2023
  • Nezzo print & creatie viert 25-jarig jubileum 27 maart 2023
  • Nieuw bestuursteam voor VKGO 24 maart 2023
  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Allround storingsmonteur
  • BBL opleiding procesoperator, creative in art, design and books!
  • Procesoperator, creative in art, design and books
  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • ‘De Reclamestudio’ in het internettijdperk
  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.