• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

IKEA-gids afgekraakt door Duitse recensent

ikea-gids-2015

Met een oplage van 200 miljoen exemplaren is de jaarlijkse IKEA-gids de grootste drukorder aller tijden. Maar een Duitse literatuurcriticus kraakt het ‘boek’ af, stond in nrc.nl.

Onder de kop ‘Duitse literatuurcriticus recenseert Ikea-catalogus, boek wordt afgekraakt’ werd de grote en veel gelezen IKEA-gids beoordeeld. Aldus een artikel in nrc.nl. Ieder jaar verschijnt rond deze tijd de dikke Ikea-catalogus, het “boek” met de grootste oplage ter wereld: ruim 200 miljoen exemplaren. De Zweedse meubelketen vond het tijd voor een kritische recensie van dit veelgelezen boek en vroeg de Duitse journalist en literatuurrecensent Hellmuth Karasek om het boek te bespreken, alsof het een roman zou zijn.

Bekijk het filmpje en ga lachend het weekend in

Afgekraakt

ikeagidsDe recensie is vrij traditioneel opgebouwd. Karasek begint met: ‘De titel van het boek is: The little things that matter. De auteur is: Ikea.’ Hij vervolgt in nrc.nl. ‘Het doel van het boek is de lezer in een positieve stemming te brengen’, zegt Karasek. Dat er meer plaatjes in staan dan personages bevalt hem niet zo. Bovendien moeten de karakters zich tussen de vele meubels persen en krijgen zij weinig ruimte om iets samenhangends te zeggen. Het is een meubelroman’, zegt Karasek.

Bron: nrc.nl

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Nieuwe IKEA catalogus oplage 190 miljoen stuks BUITENLAND - De IKEA 2019 catalogus wordt in 55 laden verspreid in 38 talen en 76 verschillende versies. Een mega operatie vanaf creatie tot en met aflevering in de brievenbus....
  2. IKEA stopt met papieren catalogus KORT NIEUWS - Eén van de grotere catalogi in print gaat verdwijnen. IKEA stopt in ons land met het geadresseerd verspreiden van de bekende jaarlijkse catalogus. In de winkels blijft...
  3. Marketing voor print zoals Ikea dat doet Met een glimlach zal onderstaand filmpje door velen zijn bekeken. Nog geen week geleden gepubliceerd en wereldwijd al ruim 8 miljoen keer bekeken. Wij van printmedianieuws denken dat zo een...
  4. De Telefoon Gids (DTG) nog vijf jaar op papier Het bedrijf DTG, vroeger De Telefoon Gids, is bezig met een ingrijpende ‘turn around’: van een papieren gids naar 100 procent digitaal in minder dan vijf jaar. Dat vertelde marketing...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

28 augustus 2015 door Erik van Erp 2 Reacties

Categorie: opdrachtgevers Tags: ikea

Reacties

  1. Peter Luit zegt

    28 augustus 2015 om 18:58

    Hoe zou Maarten van Rossem dit hebben gedaan?

    Login om te reageren
  2. Henk Gianotten zegt

    28 augustus 2015 om 22:51

    Fantastische marketingstunt die vrijwel wereldwijd werd opgemerkt. Dat Japanse kranten de Duitse “kritiek” breed uitmeten is grootse gratis publiciteit. De introductie van de Verdana lettersoort als huisstijlletter werd ook afgekraakt door veel elitaire ontwerpers en zij die er voor door willen gaan. Ook dit was een clevere zet van Ikea. De letter is een van de best leesbare letters (naast de Frutiger zoals gebruikt door o.a. Randstad, Schiphol en de NS), heeft een grote Unipolis (voor vele talen) en is voor vele media bijna gratis. Het “tumult” werd – naar verluidt gestructureerd door een PR-bureau – naar vele media gestuurd. Het gevolg: veel publiciteit rondom de catalogus en bijna elke ontwerper weet dat de Verdana springlevend is en niet de mooiste maar wel een van de meest functionele leesletters is. Nee, laat de Ikea-marketeers hun gang maar gaan. Overigens: ze rapporteren zelf dat ze relatief steeds meer offsetrotatie inzetten i.p.v. diepdruk. Dat moet te denken geven.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Postzegel van €1,21 naar €1,31 15 mei 2025
  • Labelexpo Europe 2025 van 16 tot 19 september in Barcelona 15 mei 2025
  • K, Interpack en Drupa breiden uit naar Saoedi-Arabië 14 mei 2025
  • Verzending rouwbrieven nu met tracking via Bpost 13 mei 2025
  • Bol.com brengt leesplezier naar scholen met opblaasbioscoop 13 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • KVGO’s algemene vergadering ‘Step into the future’
  • Adobe kondigt Adobe PDF Print Engine versie 7 aan
  • Impact van importheffingen in 2025 op Cimpress
  • Zo maakt de Gemeente Den Haag print toegankelijk en duurzaam!
  • Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.