• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

IKEA-gids afgekraakt door Duitse recensent

ikea-gids-2015

Met een oplage van 200 miljoen exemplaren is de jaarlijkse IKEA-gids de grootste drukorder aller tijden. Maar een Duitse literatuurcriticus kraakt het ‘boek’ af, stond in nrc.nl.

Onder de kop ‘Duitse literatuurcriticus recenseert Ikea-catalogus, boek wordt afgekraakt’ werd de grote en veel gelezen IKEA-gids beoordeeld. Aldus een artikel in nrc.nl. Ieder jaar verschijnt rond deze tijd de dikke Ikea-catalogus, het “boek” met de grootste oplage ter wereld: ruim 200 miljoen exemplaren. De Zweedse meubelketen vond het tijd voor een kritische recensie van dit veelgelezen boek en vroeg de Duitse journalist en literatuurrecensent Hellmuth Karasek om het boek te bespreken, alsof het een roman zou zijn.

Bekijk het filmpje en ga lachend het weekend in

Afgekraakt

ikeagidsDe recensie is vrij traditioneel opgebouwd. Karasek begint met: ‘De titel van het boek is: The little things that matter. De auteur is: Ikea.’ Hij vervolgt in nrc.nl. ‘Het doel van het boek is de lezer in een positieve stemming te brengen’, zegt Karasek. Dat er meer plaatjes in staan dan personages bevalt hem niet zo. Bovendien moeten de karakters zich tussen de vele meubels persen en krijgen zij weinig ruimte om iets samenhangends te zeggen. Het is een meubelroman’, zegt Karasek.

Bron: nrc.nl

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. 213 miljoen IKEA-gidsen deels thuis bezorgd PERSBERICHTEN – Van de 213 miljoen exemplaren van de IKEA gids zijn er 5 miljoen in Nederland huis aan huis bezorgd. Boekbinder Callenbach is failliet ondanks goede omzet digitaal printen....
  2. De Telefoon Gids (DTG) nog vijf jaar op papier Het bedrijf DTG, vroeger De Telefoon Gids, is bezig met een ingrijpende ‘turn around’: van een papieren gids naar 100 procent digitaal in minder dan vijf jaar. Dat vertelde marketing...
  3. Marketing voor print zoals Ikea dat doet Met een glimlach zal onderstaand filmpje door velen zijn bekeken. Nog geen week geleden gepubliceerd en wereldwijd al ruim 8 miljoen keer bekeken. Wij van printmedianieuws denken dat zo een...
  4. Kort nieuws o.a. De Groot, IKEA, QIPC, NOM KORT NIEUWS - Tijdschriften oplagen stabiliseren, slimme zet van de Groot met verkiezingsdrukwerk.nl, het laatste telefoonboek, opvallende IKEA advertentie. Daarnaast korte berichten, bedrijfsnieuws, aankondigingen en evenementen. Onze wekelijks veel gelezen...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

28 augustus 2015 door Erik van Erp 2 Reacties

Categorie: opdrachtgevers Tags: ikea

Reacties

  1. Peter Luit zegt

    28 augustus 2015 om 18:58

    Hoe zou Maarten van Rossem dit hebben gedaan?

    Log in om te reageren
  2. Henk Gianotten zegt

    28 augustus 2015 om 22:51

    Fantastische marketingstunt die vrijwel wereldwijd werd opgemerkt. Dat Japanse kranten de Duitse “kritiek” breed uitmeten is grootse gratis publiciteit. De introductie van de Verdana lettersoort als huisstijlletter werd ook afgekraakt door veel elitaire ontwerpers en zij die er voor door willen gaan. Ook dit was een clevere zet van Ikea. De letter is een van de best leesbare letters (naast de Frutiger zoals gebruikt door o.a. Randstad, Schiphol en de NS), heeft een grote Unipolis (voor vele talen) en is voor vele media bijna gratis. Het “tumult” werd – naar verluidt gestructureerd door een PR-bureau – naar vele media gestuurd. Het gevolg: veel publiciteit rondom de catalogus en bijna elke ontwerper weet dat de Verdana springlevend is en niet de mooiste maar wel een van de meest functionele leesletters is. Nee, laat de Ikea-marketeers hun gang maar gaan. Overigens: ze rapporteren zelf dat ze relatief steeds meer offsetrotatie inzetten i.p.v. diepdruk. Dat moet te denken geven.

    Log in om te reageren

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • PrintPraat op Clubhouse: woensdag om 13.00 uur 21 april 2021
  • Drupa virtueel gestart 21 april 2021
  • Uniek kijkje in wereldwijd web2print aanbod met INKISH marathon 20 april 2021
  • Canon Insights Webinar over sterke rol print 20 april 2021
  • Mede-oprichter Charles Geschke van Adobe overleden 19 april 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – voorjaarsprogramma 2021

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 nu op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • virtual.drupa: omdat het kon, maar moest het ook?
  • Innoveren en excelleren in de grafimedia industrie (1)
  • Flyeralarm: “Online maakte ons speelveld groter.”
  • Ook prijsverhogingen bij Kodak en hubergroup
  • Ingreep Mediahuis bij NDC kost 100 banen

Reacties

  • Henk Gianotten op KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing