• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

DDM: een groot pleidooi voor drukwerk

Publiek DDM

De eerste editie van het Doordrop Media Congres in Amsterdam zette marketing via de brievenbus weer op de kaart als een belangrijke en zelfs kansrijke markt. Zo’n beetje iedereen leest folders en mailings. Maar het mag allemaal wel wat innovatiever en creatiever.

Morten Hovmand Buch van het Deense Coop.

Morten Hovmand Buch van het Deense Coop.

Op een ingezoomde Google maps-foto van een straat in Kopenhagen kan Morten Hovmand Buch precies het huis aanwijzen waar ze een voorkeur hebben voor droge witte wijn, zalm en Franse kaas. Een folder met een krat bier en diepvries-vissticks in de uitverkoop zal bij dit gezin minder in de smaak vallen weet hij en dus valt er in die brievenbus een andere aanbieding.

De Deen werkt bij Coop, een keten van verschillende retailmerken, met een vernuftig systeem dat op basis van klantgegevens automatisch folderpakketten op maat samenstelt. De gegevens verzamelt hij via de klantkaarten van zijn organisatie en het distributiemodel is hem aangereikt door zijn leverancier. Op elk folderpakket staat op een onopvallende plek met inkjet-techniek een adresregel afgedrukt, zonder naam van de geadresseerde. De folders zijn bedoeld voor de brievenbussen zonder nee/nee-stickers, maar er wordt niet meer met hagel geschoten.

Het systeem is een succes. Door intelligent gebruik van klantgegevens kan Coop schakelen tussen drie opties: minder folders/gelijkblijvende verkoop, een gelijk aantal folders/groeiende verkoop of meer folders/nog meer verkoop. Optie 1 en 2 zijn tot nu toe het aantrekkelijkst. Hovmand Buch: ‘We verdeelden Denemarken in twee stukken en deden een test. Met een besparing van 20 procent bleef de verkoop gelijk. Dan hoef je niet lang na te denken.’

Papieren voorzet

De eerste editie van het internationale congres in het Amsterdamse Undercurrent trok 120 bezoekers uit 21 landen. Zoals gebruikelijk bij congressen over huis-aan-huis-verspreiding stonden de presentaties bol van de grafieken met statistische gegevens. De retailers geven veel geld uit aan folders en mailings en ze willen weten wat het oplevert.

Dat de papieren folder nog steeds een succesnummer is weten we al wat langer en ook de internationale cijfers bevestigen het positieve geluid. Maar de functie van brievenbusreclame is veranderd. Na het lezen van een folder gaat iedereen online om meer informatie te vinden over een eventuele aankoop. Drukwerk geeft daarmee de voorzet, de website kopt hem in.

Te weinig inwoners

Mark Davies, directeur Elma.

Mark Davies, directeur Elma.

Nederlandse verspreiders en drukkers van folders hebben eigenlijk niets te klagen. Uit de presentatie van Mark Davies, topman van ELMA een internationaal overkoepelend orgaan van partijen die zich bezighouden met marketing via de brievenbus, bleek dat het aantal folders en mailings in ons land ongeveer twee keer zo hoog is als het aantal beschikbare brievenbussen. De situatie is in bijvoorbeeld Oost-Europa precies omgekeerd. Wie vindt dat we in Nederland meer folders moeten verspreiden zegt daarmee impliciet dat we meer inwoners nodig hebben.

Mike Colling, directeur van MC&C.

Mike Colling, directeur van MC&C.

De drukkers en verspreiders die hun klanten willen overtuigen van het nut van papier beschikken over een stortvloed aan bewijsmateriaal. Behalve Mark Davies toonden ook Mike Colling, directeur van het Britse MC&C en Caroline Villecroze van het Franse Adrexo massa’s staafdiagrammen die de ROI van drukwerk duidelijk maakten. Colling had bij een aantal proefpersonen een videocamera opgehangen om hun leesgedrag te bestuderen. Zelfs de proefpersonen die beweerden geen folders te lezen waren lange tijd lezend in beeld te zien. Het bereik was honderd procent.

Drukwerk is relatief duur, maar het levert per consument meer op en het is de ideale start voor een multichannel campagne. Consumenten besteden veel tijd aan gedrukte reclame-uitingen en de boodschap blijft (veel) langer hangen dan bijvoorbeeld tv-reclame of banners op internet. En ja, ook jongeren kijken naar folders.

Op zoek naar voorbeelden

Caroline Villecroze, directrice marketing en innovatie bij Adrexo.

Caroline Villecroze, directrice marketing en innovatie bij Adrexo.

Die laatste groep vraagt echter wel degelijk om een nieuwe aanpak. Wat in veel landen ontbreekt is de creativiteit en de wil om te innoveren en te segmenteren. Het voorbeeld van Hovmand Buchs Coop is een witte raaf. De retailwereld beschikt weliswaar over enorme hoeveelheden relevante data en de middelen om daaraan de juiste gegevens te onttrekken zijn relatief eenvoudig in te zetten; in de praktijk wordt er echter nauwelijks gebruik van gemaakt. Caroline Villecroze ontdekte tot haar frustratie bij haar opdrachtgevers een duidelijke weerzin tegen innovatie. De Fransen zijn dol op folders, dus waarom zou je iets veranderen? Aldus de gemiddelde Franse retailer/drukker/distributeur.

Het antwoord was eerder al door Hovmand Buch gegeven (kostenbesparingen en hogere inkomsten) maar er is meer aan de hand. De ontwikkelingen staan niet stil en consumenten zijn dol op creatieve uitingen. Die krijgen ze via internet en de televisie in overvloed. Het uiterlijk van de gemiddelde folder is in de afgelopen tien jaar nauwelijks veranderd en wordt door de jongere doelgroep – terecht – als saai ervaren. Martyn Eustace, directeur van Print Power, een Europese organisatie die het gebruik van drukwerk wil bevorderen, is dan ook naarstig op zoek naar aansprekende voorbeelden. Hij krijgt ze nauwelijks aangereikt, vermoedelijk omdat marketeers het gedrukte product ‘niet sexy’ vinden.

Martyn Eustace, directeur Print Power.

Martyn Eustace, directeur Print Power.

Die klacht horen we al jaren en het was voor ‘brainagent’ René Boenders, auteur van boeken als Great to Cool en Cool is hot, aanleiding om een pleidooi te houden voor enthousiasme en creativiteit. De grappige reclame-filmpjes die hij toonde waren duidelijk met veel lol in elkaar gezet. Misschien was het tekenend dat hij geen enkel gedrukt voorbeeld toonde, al zijn die er volgens hem wel degelijk.

Obers scannen

'Brainagent' René Boenders met dagvoorzitter Sofie van den Enk.

'Brainagent' René Boenders met dagvoorzitter Sofie van den Enk.

‘Misschien hebben we de QR-code te snel afgedaan als onhandig en lelijk. Toen ik in Azië was zag ik dat iedereen daar de hele dag loopt te scannen met zijn smart-phone.’ Tijdens de paneldiscussie vertelde Patrick van der Borden van Holland at Home over zijn verblijf in het verre oosten waar in een restaurant zelfs de obers van een QR-code waren voorzien. De klanten konden op die manier direct commentaar geven op de bediening.

Het was natuurlijk vooral de uitvoering die de QR-code in Europa de das om deed. Niemand wil een code scannen om vervolgens op de homepage van een website terecht te komen, stelde Mark Davies. ‘De kansen die de QR-code bood waren groot, wat ontbrak was de creativiteit om die kansen daadwerkelijk te benutten. Denk eens aan de mogelijkheid om informatie over producten te geven via QR-codes. Daar is te weinig mee gedaan.’

Het publiek mocht meestemmen over stellingen (zie openingsfoto) en er was ruimte voor debat. Maar publiek en panelleden waren het eens: de nieuwe ideeën moeten komen van de producenten, niet van de retailers. Heftige discussies over de te volgen strategie bleven dan ook uit.

Kip-ei

Wat overbleef waren de gemengde gevoelens tijdens de netwerkborrel. Iemand die werkzaam is bij een supermarktketen vertelde me dat ze genoeg klantgegevens hebben om het Deense Coop-model in te zetten. Maar drukker, verspreider noch intermediair bieden aan om met de data aan de slag te gaan of de mogelijkheden van segmentatie te onderzoeken. ‘Volgens mij kan onze drukker dat niet. We doen dus eigenlijk niets met die gegevens.’ Zo ontstaat een merkwaardige kip-ei-situatie. De leveranciers bieden geen oplossingen aan waar de klant niet om vraagt, de klant begint niet aan een traject waar geen leverancier voor is.

Drukwerk is een vliegwiel voor internet. De brievenbusmarkt is een lucratieve markt, al maken de leveranciers elkaar het leven zuur met hevige concurrentie op prijsniveau. Er liggen enorme kansen voor bedrijven die willen vernieuwen. Maar de kosten gaan voor de baat uit en creatie, innovatie en segmentering vragen om inspanning en investeringen. De andere kanalen, die letterlijk elke dag met opvallende vernieuwingen komen, trekken een groot deel van die investeringen naar zich toe – zelfs als die vernieuwingen per consument minder opleveren.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. ‘Drukwerk moet je kunnen voelen en zien’ PRODUCTIE INNOVATIE - Hoe maak je drukwerk weer sexy? Immers, drukwerk moet je ruiken, zien, horen, voelen en proeven, zegt Annemarie Kleve. Door slimme combinaties van papier en inkt. Dit...
  2. ‘Drukwerk blijft belangrijk’ Voor wie het nog niet wist: drukwerk blijft een belangrijk middel om te communiceren. Over dat optimistische feit mochten we de laatste tijd een paar keer schrijven, variërend van ‘Print...
  3. ‘Drukwerk moet je ook kunnen horen en proeven’ PRODUCTIE INNOVATIE - Hoe maak je drukwerk weer sexy? Immers, drukwerk moet je ruiken, zien, horen, voelen en proeven, zegt Annemarie Kleve. Door slimme combinaties van papier en inkt. Dit...
  4. 20e Brievenbusreclame in ‘ban’ van A’damse folders EVENEMENT - De aankondiging door dagvoorzitter Maarten Bouwhuis liet er al geen gras over groeien. Voor- en tegenstanders van de JA/JA Stickers zouden voor het eerst buiten de politiek de...

marketing

25 september 2015 door marketing 2 Reacties

Categorie: marketing Tags: ddm

Reacties

  1. Bastiaan Neurink zegt

    28 september 2015 om 13:44

    Beste Alex,

    Een leuke samenvatting van een interessante dag.
    Het viel me echter op dat er gesproken wordt over innovatie en de kansen die er liggen op het gebied van online, maar dat hier de vernieuwende insteek van Publ.sh niet in terug te vinden is.
    Die presentatie wist juist goed de brug te slaan tussen de offline en online wereld in brievenbusreclame. Een manier om op basis van data relevantere online maar ook offline folders te maken. De presentatie kun je hier vinden: http://bit.ly/1gTFpJW

    Mocht je er nog vragen over hebben, voel je zeker vrij om even te mailen.

    Log in om te reageren
  2. Lisa De Jong zegt

    29 september 2016 om 00:48

    Ik ben het mee eens dat folders niet meer uniek eruit zien. Om de hoek bij mij zijn twee meisjes folders aan het verspreiden. Ik zal later vanavond langslopen en de verschillen zoeken en hopen dat ik wat nieuwe creaties zie.

    http://www.vdkampverspreiding.nl/nl/ons-gebied/1/

    Log in om te reageren

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Best Folder Awards 2023 uitreiking op 20 juni 28 maart 2023
  • Jet Press FP790 met Hybrid DFE op Interpack 2023  28 maart 2023
  • Kyocera zoekt groei in commercial print met overname Franse Nixka 28 maart 2023
  • Adobe stapt in kunstmatige intelligentie met Adobe Firefly 28 maart 2023
  • Wat te zien op Packaging Innovations 28 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Allround storingsmonteur
  • BBL opleiding procesoperator, creative in art, design and books!
  • Procesoperator, creative in art, design and books
  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • De Top 10 grootste papierproducenten wereldwijd
  • ‘De Reclamestudio’ in het internettijdperk
  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.