EVENEMENT - De aankondiging door dagvoorzitter Maarten Bouwhuis liet er al geen gras over groeien. Voor- en tegenstanders van de JA/JA Stickers zouden voor het eerst buiten de politiek de strijd met elkaar aangaan. Johnas van Lammeren (PvdD - Amsterdam) won het debatje met gemak.
In tegenstelling tot hetgeen we zelf dachten, waren de argumenten van de tegenstanders van de JA/JA sticker flinterdun. Vooral emoties stonden centraal. Toch zullen die emoties op den duur landelijk doordringen en uiteindelijk invloed gaan krijgen op de productiecapaciteit van hoofdsponsor 'folder' drukkerij Em. de Jong. De top van het bedrijf was flink vertegenwoordigd op het congres, collega Roto Smeets die zich ook nadrukkelijk in dit segment beweegt, liet het voor wat betreft de top van het bedrijf grotendeels afweten.
Kennis, cijfers en Zeeman
Marianne Robben - strategy Director & Creative Thinker - van LaRobben begon met een interactieve 'afval' quiz omtrent de kennis over folderreclame. De sfeer was goed en in no-time waren er 199 afvallers van de 200 aanwezigen. De winnaar ging met het eerste exemplaar van het Trendboek Reclamefolders naar huis.
Net zoals vorig jaar presenteerde Alke Bassier van GfK de actuele NOM/DDMA folder monitor cijfers. Papier blijft de onovertroffen winnaar binnen de retailbranche. Onder 6600 respondenten werden 29 folders uit 7 segmenten gevolgd in zowel print als digitaal. 95% van de bevolking boven de 13 jaar en met de beschikking over internet (12,7 miljoen mensen) bekijken folders en doen dat 17 minuten per aanbod. De overgrote meerderheid doet dat via papier, digitaal groeit, maar vormt volgens de cijferaars nog steeds geen bedreiging. En het gedrag is over alle doelgroepen redelijk gelijkmatig. 80% van de huishoudens heeft geen brievenbus sticker, hetgeen nauwelijks 'voer' was voor het latere debat die middag.
Het is niet de eerste keer dat familiebedrijf Zeeman aandacht krijgt op dit congres. De conversie naar verschillende doelgroepen is volgens Caroline van Turenhout in volle gang met een hernieuwde winkelinrichting en een nieuwe folder. Dat alles met voorzichtige stapjes om de bestaande doelgroep niet weg te jagen. Maar tekenend is wel dat Zeeman van 26 folders per jaar naar 6 'afdaalde', maar TV van 0 tot 10 commercials 'opkrikte'.
De 'Folder Vakprijs' (winnaar Gall&Gall) en 'Beste Folder Awards' (winnaars PLUS en Intratuin) vormden de afsluiting van een middagvullend programma
The Pricing Company
Tijs Rotmans van The Pricing Company maakte op heel subtiele wijze 'gehakt' van folders met al hun aanbiedingen. Talloze typografische en inhoudelijke fouten werden aan de orde gesteld.
Zo adviseerde hij vooral een kleiner font te gebruiken voor de aantrekkelijkste prijs, terwijl de retailers juist het omgekeerde doen. Ook ging hij in op de tegengestelde resultaten van steeds teveel aanbiedingen, die de merkwaarde juist negatief beïnvloeden. Met talloze adviezen liet hij zien dat de retailers ondanks veelal succesvolle folders nog veel omtrent de inhoud van het gedrag van de consument te leren hebben.
Consument aan het stuur bij Coop Denemarken
In Denemarken lijkt men een oplossing gevonden te hebben voor het actuele stickerprobleem in ons land. Althans binnen Coop Denmark. Daar kunnen consumenten via een website zelf aangeven of zij wel of niet een gepersonaliseerd folderpakket willen ontvangen. Het verhaal van Morten Hovmand Buch kwam soms wat ongestructureerd over, maar de essentie van zijn boodschap was duidelijk. Zonder meerkosten in de productie en de distributie ging de ergernis rondom folders uiteindelijk omlaag en bleek het 'no thank you' effect na een aanvankelijk toename weer op het oude niveau te zijn terug gekomen. Het bedrijf hield er een mooie database met klantgegevens aan over.
Organisator Herbert Haaij tevreden over 20e editie
Het belang van de Persgroep
Willem-Albert Bol leek een beetje vreemde rol in het programma te hebben. Immers als krantenuitgever heeft hij met zijn bedrijf vooral adverteerders naar zijn eigen printmedia toe te trekken. Zijn verhaal liet dan ook niets te wensen over omtrent het krijgen van aandacht van merken. Bol: 'De overload aan folders haalt de branche uiteindelijk zelf onderuit'. Reclame voor zijn eigen merk of voer voor de discussie in het panel?
De Folder Draait Door (DFDD)
Zonder het bekende deuntje van De Wereld Draait Door (DWDD) leek het debatje rondom de JA/JA stickers de show te stelen van deze 20e editie van Brievenbusreclame. Johnas van Lammeren van de Partij voor de Dieren (in het dagelijks leven Manager Business development bij DTG) voelde zich op zijn gemak. De overige vier heren (zie kopfoto) - Stephan van Velthoven (Team Vier), Stephan van den Eijnden (MailDB), Lodewijk van den Peet (BeyenMeyer) en Remco Poggenklaas (Abovo Media) - plaatsten zich meteen in een vechthouding. Van Lammeren had zich goed voorbereid en kon vrijwel elke tegenstand rondom de JA/JA sticker verwerpen. Maarten Bouwhuis kon niet veel meer doen dan het polariserende gedrag van de vijf mannetjes te tolereren. De JA/JA sticker is er voorlopig nog niet, maar als het in Amsterdam lukt, dan zal het initiatief in ons gehele land navolging krijgen. En wenselijk of niet, het is zinloos om dit soort plannetjes binnen diverse lokale varianten uit te voeren. Weliswaar met grote gevolgen voor folderdrukkend Nederland.
Een korte impressie van het begin van het debat
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.