• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

20e Brievenbusreclame in ‘ban’ van A’damse folders

de-folder-draait-door

EVENEMENT - De aankondiging door dagvoorzitter Maarten Bouwhuis liet er al geen gras over groeien. Voor- en tegenstanders van de JA/JA Stickers zouden voor het eerst buiten de politiek de strijd met elkaar aangaan. Johnas van Lammeren (PvdD - Amsterdam) won het debatje met gemak.

bbr-20In tegenstelling tot hetgeen we zelf dachten, waren de argumenten van de tegenstanders van de JA/JA sticker flinterdun. Vooral emoties stonden centraal. Toch zullen die emoties op den duur landelijk doordringen en uiteindelijk invloed gaan krijgen op de productiecapaciteit van hoofdsponsor 'folder' drukkerij Em. de Jong. De top van het bedrijf was flink vertegenwoordigd op het congres, collega Roto Smeets die zich ook nadrukkelijk in dit segment beweegt, liet het voor wat betreft de top van het bedrijf grotendeels afweten.

Kennis, cijfers en Zeeman

Marianne Robben - strategy Director & Creative Thinker - van LaRobben begon met een interactieve 'afval' quiz omtrent de kennis over folderreclame. De sfeer was goed en in no-time waren er 199 afvallers van de 200 aanwezigen. De winnaar ging met het eerste exemplaar van het Trendboek Reclamefolders naar huis.

brievenbus-AB

Net zoals vorig jaar presenteerde Alke Bassier van GfK de actuele NOM/DDMA folder monitor cijfers. Papier blijft de onovertroffen winnaar binnen de retailbranche. Onder 6600 respondenten werden 29 folders uit 7 segmenten gevolgd in zowel print als digitaal. 95% van de bevolking boven de 13 jaar en met de beschikking over internet (12,7 miljoen mensen) bekijken folders en doen dat 17 minuten per aanbod. De overgrote meerderheid doet dat via papier, digitaal groeit, maar vormt volgens de cijferaars nog steeds geen bedreiging. En het gedrag is over alle doelgroepen redelijk gelijkmatig. 80% van de huishoudens heeft geen brievenbus sticker, hetgeen nauwelijks 'voer' was voor het latere debat die middag.

Het is niet de eerste keer dat familiebedrijf Zeeman aandacht krijgt op dit congres. De conversie naar verschillende doelgroepen is volgens Caroline van Turenhout in volle gang met een hernieuwde winkelinrichting en een nieuwe folder. Dat alles met voorzichtige stapjes om de bestaande doelgroep niet weg te jagen. Maar tekenend is wel dat Zeeman van 26 folders per jaar naar 6 'afdaalde', maar TV van 0 tot 10 commercials 'opkrikte'.

De 'Folder Vakprijs' (winnaar Gall&Gall) en 'Beste Folder Awards' (winnaars PLUS en Intratuin) vormden de afsluiting van een middagvullend programma

The Pricing Company

Tijs Rotmans van The Pricing Company maakte op heel subtiele wijze 'gehakt' van folders met al hun aanbiedingen. Talloze typografische en inhoudelijke fouten werden aan de orde gesteld.
Zo adviseerde hij vooral een kleiner font te gebruiken voor de aantrekkelijkste prijs, terwijl de retailers juist het omgekeerde doen. Ook ging hij in op de tegengestelde resultaten van steeds teveel aanbiedingen, die de merkwaarde juist negatief beïnvloeden. Met talloze adviezen liet hij zien dat de retailers ondanks veelal succesvolle folders nog veel omtrent de inhoud van het gedrag van de consument te leren hebben.

Consument aan het stuur bij Coop Denemarken

In Denemarken lijkt men een oplossing gevonden te hebben voor het actuele stickerprobleem in ons land. Althans binnen Coop Denmark. Daar kunnen consumenten via een website zelf aangeven of zij wel of niet een gepersonaliseerd folderpakket willen ontvangen. Het verhaal van Morten Hovmand Buch kwam soms wat ongestructureerd over, maar de essentie van zijn boodschap was duidelijk. Zonder meerkosten in de productie en de distributie ging de ergernis rondom folders uiteindelijk omlaag en bleek het 'no thank you' effect na een aanvankelijk toename weer op het oude niveau te zijn terug gekomen. Het bedrijf hield er een mooie database met klantgegevens aan over.

Organisator Herbert Haaij tevreden over 20e editie

Het belang van de Persgroep

Willem-Albert Bol leek een beetje vreemde rol in het programma te hebben. Immers als krantenuitgever heeft hij met zijn bedrijf vooral adverteerders naar zijn eigen printmedia toe te trekken. Zijn verhaal liet dan ook niets te wensen over omtrent het krijgen van aandacht van merken. Bol: 'De overload aan folders haalt de branche uiteindelijk zelf onderuit'. Reclame voor zijn eigen merk of voer voor de discussie in het panel?

persgroep-mediasoorten

 

De Folder Draait Door (DFDD)

Zonder het bekende deuntje van De Wereld Draait Door (DWDD) leek het debatje rondom de JA/JA stickers de show te stelen van deze 20e editie van Brievenbusreclame. Johnas van Lammeren van de Partij voor de Dieren (in het dagelijks leven Manager Business development bij DTG) voelde zich op zijn gemak. De overige vier heren (zie kopfoto) - Stephan van Velthoven (Team Vier), Stephan van den Eijnden (MailDB), Lodewijk van den Peet (BeyenMeyer) en Remco Poggenklaas (Abovo Media) - plaatsten zich meteen in een vechthouding. Van Lammeren had zich goed voorbereid en kon vrijwel elke tegenstand rondom de JA/JA sticker verwerpen. Maarten Bouwhuis kon niet veel meer doen dan het polariserende gedrag van de vijf mannetjes te tolereren. De JA/JA sticker is er voorlopig nog niet, maar als het in Amsterdam lukt, dan zal het initiatief in ons gehele land navolging krijgen. En wenselijk of niet, het is zinloos om dit soort plannetjes binnen diverse lokale varianten uit te voeren. Weliswaar met grote gevolgen voor folderdrukkend Nederland.


Een korte impressie van het begin van het debat

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. De beste folders van Nederland Wie wint de Beste Folder Award en wie de Folder Vakprijs? Maar liefst 2 prijzen voor de beste folders van Nederland zullen worden uitgereikt tijdens het Brievenbusreclame Congres op donderdag...
  2. Sfeerimpressie ‘brievenbusreclame 2015’: print springlevend Met een nieuwe formule was de beleving van het congres 'Brievenbusreclame' in De Glazen Ruimte zeker de moeite waard. Met ruim 200 deelnemers was er voor elke wat wils: visie,...
  3. Congres Brievenbusreclame: ‘Alice in Folderland’ EVENEMENT - 18 mei wordt het jaarlijkse congres gehouden over de bewegingen in de 'brievenbusreclame' keten. Natuurlijk staat de JA/JA sticker op het programma en de mogelijke 'omwegen' om hieraan...
  4. Papieren folders steeds belangrijker voor consument supermarkt De oplage van gedrukte dagbladen en tijdschriften mag dan langzaam teruglopen, de papieren folder doet het nog steeds erg goed, zegt Deloitte. Meer dan de helft van de consumenten gebruikt...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

30 mei 2016 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: brievenbusreclame

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Best Folder Awards 2023 uitreiking op 20 juni 28 maart 2023
  • Jet Press FP790 met Hybrid DFE op Interpack 2023  28 maart 2023
  • Kyocera zoekt groei in commercial print met overname Franse Nixka 28 maart 2023
  • Adobe stapt in kunstmatige intelligentie met Adobe Firefly 28 maart 2023
  • Wat te zien op Packaging Innovations 28 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Allround storingsmonteur
  • BBL opleiding procesoperator, creative in art, design and books!
  • Procesoperator, creative in art, design and books
  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • De Top 10 grootste papierproducenten wereldwijd
  • ‘De Reclamestudio’ in het internettijdperk
  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.