• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Sfeerimpressie ‘brievenbusreclame 2015’: print springlevend

mediapartner-brievenbusreclameMet een nieuwe formule was de beleving van het congres 'Brievenbusreclame' in De Glazen Ruimte zeker de moeite waard. Met ruim 200 deelnemers was er voor elke wat wils: visie, metingen, offline, online en humor. En gedrukte folders blijven. 

• Printmedianieuws - mediapartner van Brievenbusreclame - doet in diverse 'afleveringen' verslag
• Begin volgende week onze uitgebreide analyse over het folder cijfermateriaal

Wat dat laatste betreft (humor) was de middag meteen al geslaagd. Paul Smit deed bij velen de tranen van het lachen uit de ogen rollen. Het is niet in een paar zinnen samen te vatten. Ook hier niet, dat moet je zelf maar eens gaan beleven. Maar als je een congres wil aftrappen met wat ik noem 'humor met een hoog gehalte aan realisme', zoek dan die Paul Smit maar eens op. Altijd geslaagd.

glazenruimte

Congreslokatie: De Glazen Ruimte in Maarssen

Karwei richt zich op beleving van vrouwen

Nog maar net bekomen van de 'hersenverbredende les' van Smit, moest je je wel weer concentreren bij het verhaal van Liesbeth Veld van Karwei. Haar boodschap was eigenlijk beter dan de presentatie zelf. En dat was jammer. Karwei is echt op weg met een duidelijke boodschap onderscheidend te zijn ten opzichte van de 'alles aanbieders' als bijvoorbeeld Praxis en Gamma. Het beste voorbeeld uit haar hele presentatie was misschien wel de vestiging van Karwei in Heesch (alhoewel de website nog geen gelijkenis vertoont met de winkelbeleving). Had dus inderdaad helaas te weinig met media te maken (ondanks de vele kanalen/cijfers die ze noemde), maar vooral met beleving (van vrouwen die hun mannen stimuleren om te gaan klussen) en daar gaat het uiteindelijk allemaal wel om. Dus toch geslaagd 'after all'.

Cijfers

Organisator Herbert Haaij heeft een goed gevoel voor timing. De net gepubliceerde NOM/CfK cijfers (in opdracht van DDMA) over de beleving van folders vormden de kern voor de vele rekenaars die het beleid moeten maken over de wekelijkse verspreiding van miljoenen papieren folders in relatie tot de (nog steeds) geringe opkomst van digitaal in het segment 'belevings marketing van retailers'. De cijfers toonden geen schokkende veranderingen t.o.v. het onderzoek vorig jaar. Elke gemiddeld Nederlands gezin smult nog wekelijk van de 'folder beleving'. De gemiddelde on-line marketeer die (als ze al aanwezig zouden zijn geweest) zou walgen van die aanblijvende kracht van print in het segment reclame. Maar ook de gemiddelde KVGO 'PrintPakt' marketeer (die er overigens niet waren), zouden hun campagnes meteen aanpassen, als zij zouden hebben ervaren dat print juist hier springlevend is.

Hagel tussen online en offline

ingang

De BBR 'pay-off' (klik voor grote weergave)

De 'strijd' tussen offline en online is er niet duidelijker op geworden, terwijl direct mail in print de weg lijkt te bewandelen om vooral de 'nee/nee' sticker te ontwijken. Gek genoeg lijkt 'gezondheidsketen' Marqt juist deze weg te willen bewandelen door de 19% 'nee/nee'ers' te willen benaderen. Uit de zaal kwam de vraag of juist die methode de ergernis niet doet toenemen, waarop geen afdoende duidelijk antwoord kwam door Jeroen de Wildt van HPG. Marqt is duidelijk nog zoekende met 'slechts' 13 vestigingen in vooral de grote steden. Maar ook hier speelt beleving de belangrijkste rol. Ook Marqt zoekt naar verhalen (story telling) die dat ondersteunen, dus minder gericht op de rechtstreekse prijs van aanbiedingen. Want juist daar moet deze keten het niet van hebben. De balans tussen print (massaal of direct mail) en online (website en nieuwsbrief) is dit jaar in ieder geval nog niet duidelijk. Volgend jaar in de herkansing.

Achteruitkijkspiegel

Misschien wat minder gevat dan Paul Smit maakte Sabien Duetz gehakt van al het zogenaamde wetenschappelijke mediabeleid van retailers. De keten Action koopt 'gewoon op gevoel' 100.000 artikelen eenmalig in omdat ze weten dat de consument op dat moment dat gewoon graag wil hebben. Geen massale folders, geen apps, geen gedoe, gewoon doen. Volgens Duetz kijken teveel retailers in de achteruitkijkspiegel van hun auto om te zien waar ze naar toe gaan. Hoe duidelijk kan je zijn, ondanks het feit dat ze op de zenuwen werkte van dagvoorzitter Sofie van den Enk, die haar 15 minuten uitloop uiteindelijk op zeer natuurlijke wijze onderbrak. Ze riep nog na: 'Good enough is the new perfect', verwijzend naar een bekende supermarktketen die ook groente verkoopt waar af en toe een plekje op mag zitten.

Prijzen

prijsuitreiking-foldersBeduidend sneller verliep het prijzencircus voor de talloze folder in ons land. De publieksprijs ging naar Lidl op basis van stemmingen vanuit de aanwezigen. Maar de andere genomineerden Zeeman en Hornbach waren er niet minder om. Op nationaal gebied werden onder een deskundige jury Dirk gekozen voor de food sector en Intratuin voor de non-food sector. De sector regionaal mag in 2016 best vergeten worden.

Succes

De nieuwe vorm van het congres was zeker een succes, de lokatie, de dagvoorzitter, het compacte programma, de hapjes en het netwerken op deze zonnige dag tekenden een sfeer van dynamiek op, met dank aan Herbert Haaij, die het geheel in de afgelopen maanden (met hulp van de sponsors) op poten wist te zetten.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Congres Brievenbusreclame in nieuw jasje Met een vernieuwde website, een nieuwe formule en een nieuwe dagvoorzitter verwacht Herbert Haaij met zijn 19e editie een brug te slaan tussen 'verjongen, verbinden, verzilveren'. Hoe gaat het in...
  2. Congres Brievenbusreclame: ‘Alice in Folderland’ EVENEMENT - 18 mei wordt het jaarlijkse congres gehouden over de bewegingen in de 'brievenbusreclame' keten. Natuurlijk staat de JA/JA sticker op het programma en de mogelijke 'omwegen' om hieraan...
  3. Cijfers NOM Folder Monitor 2015: print domineert Alke Bassler - research manager bij GfK Media - presenteerde tijdens het congres Brievenbusreclame 2015, de gemiddelde cijfers in de retailbranche. Printmedianieuws zet een aantal een aantal feiten op een...
  4. Gratis tijdschriften vooral springlevend in retail segment Naast de wekelijkse brievenbusreclame zijn het vooral retailers die in hoge frequentie tijdschriften uitgeven in hoge oplages. Na de top drie is het aanbod niet echt eenduidige en zijn de...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

22 mei 2015 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: brievenbusreclame

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Best Folder Awards 2023 uitreiking op 20 juni 28 maart 2023
  • Jet Press FP790 met Hybrid DFE op Interpack 2023  28 maart 2023
  • Kyocera zoekt groei in commercial print met overname Franse Nixka 28 maart 2023
  • Adobe stapt in kunstmatige intelligentie met Adobe Firefly 28 maart 2023
  • Wat te zien op Packaging Innovations 28 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Allround storingsmonteur
  • BBL opleiding procesoperator, creative in art, design and books!
  • Procesoperator, creative in art, design and books
  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • De Top 10 grootste papierproducenten wereldwijd
  • ‘De Reclamestudio’ in het internettijdperk
  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.