• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

De folder is onverwoestbaar en tijdloos

Hoera Voor De Folder

Bijna 180 bezoekers trok het seminar ‘Hoera voor de folder’ gisteren in Het Glazen Huis in Maarssen. Wat de sprekers betreft heeft de folder nog een mooie toekomst voor zich, al is niet iedereen het eens over de verschijningsvorm.

Mark de Jong en Ernst Jan Smids kozen de 'beste' en de 'slechtste' folder.

Mark de Jong en Ernst Jan Smids kozen de 'beste' en de 'slechtste' folder.

Een zaal vol managers en medewerkers van reclamebureaus, retailers, marketeers en een enkele verdwaalde drukker luisterenden aandachtig naar het overvolle sprekersprogramma. Van design tot distributie en van dataverzameling tot gebruikersonderzoek – het kwam allemaal in sneltreinvaart voorbij.

Op het gebied van ontwerp kunnen de foldermakers nog wel wat adviezen gebruiken, zo bleek uit de meeste presentaties. Mark de Jonge en Ernst Jan Smids trapten af met een ludieke verkiezing van de ‘beste’ en de ‘slechtste’ folder. De criteria die ze hanteerden zijn tijdloos: Xenos heeft ‘duidelijke focus, is uitnodigend, een etalage van de winkel.’ De slechtste folder (Plus) wilde ‘teveel tegelijk communiceren.’

Leesbaar

Bart Massa, Validators.

Bart Massa, Validators.

Ook het onderzoekswerk van Bastiaan Baas (Motivaction) en Bart Massa (Validators) leidt tot even onverwoestbare als tijdloze conclusies. Met een combinatie van eye-tracking, kwalitatief en kwantitatief onderzoek komen ze tot adviezen waarmee klanten ontwerp en inhoud van hun folder kunnen aanpassen, waarmee ze direct betere resultaten kunnen boeken. Heldere typografie, het wegnemen van overbodige mededelingen, doelgroepgerichte fotografie; uiteindelijk levert elk onderzoek dezelfde conclusie op: maak gewoon een mooie, degelijke folder. Het lijkt erop alsof retailers onderzoek nodig hebben om zich te laten overtuigen dat een folder leesbaar en goed moet zijn.

Tienduizend euro

Sven van Munster, Publ.sh.

Sven van Munster, Publ.sh.

Onvermijdelijk, en steeds duidelijker, worden de voordelen van de digitale folder gepresenteerd. Nick Steggink en Sven van Munster van Publ.sh lieten zien hoe ze met online folders gedetailleerde profielen samenstellen van gebruikers. De verzamelde data levert waardevolle informatie waarmee bijvoorbeeld de gedrukte folder verbetert kan worden. Steggink: ‘Het is eenvoudig om met een digitale folder te experimenteren. Een kleurtje aanpassen, informatie anders weergeven is zo gedaan. Bij een gedrukte folder ben je meteen tienduizend euro verder.’

Toekomst

Marcel Veenstra, HPG

Marcel Veenstra, HPG

Over de toekomst van de gedrukte folder waren de partijen het niet eens. Marcel Veenstra van HP Group, een bureau dat adviseert op het gebied van mediaplanning en distributie ziet de gedrukte exemplaren voorlopig niet verdwijnen. De verspreiding moet wel volledig anders. ‘We schieten nu nog met hagel.’ Met intelligente inschattingen, dataverwerking en geografische kennis realiseert Veenstra naar eigen zeggen kostenbesparingen en betere resultaten. Het is een interessant onderwerp waarmee de grafische industrie zijn voordeel kan doen. Uit eerdere seminars bleek dat een land als Denemarken mijlenver voor ligt op de ontwikkelingen in Nederland, waar tijd al decennia lijkt stil te staan.

Marieke de Koning, De Reclamefabriek.

Marieke de Koning, De Reclamefabriek.

Innovatie en creativiteit zijn broodnodig om uit de folder te halen wat er in zit, zo luidde de conclusie van Marieke de Koning van De Reclamefabriek. Ook zij ziet de gedrukte folder verdwijnen ‘misschien wel sneller dan we allemaal denken.’ De functie van de folder is nog teveel op prijs gericht; emotie komt te weinig aan bod, aldus De Koning. Wederom een wijsheid die de tand des tijds moeiteloos kan doorstaan.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Hoera voor de Folder! Onder die titel organiseert CuriousYou op 11 februari aanstaande een middagvullend seminarprogramma over het dynamisch leven van de papieren folder binnen een crossmediaal landschap....
  2. Retail Crossmedia Summit: papieren folder of een app? Herbert Haaij is de man achter de tweede Retail Crossmedia Summit, welke op 11 februari wordt gehouden in Utrecht. Retailers uit diverse marktsegmenten, bureaus, verspreiders, en toeleveranciers vormen de basis...
  3. Congres ‘Hoera voor de folder’ goed bezocht EVENEMENT – Is er toekomst voor de papieren folder? Wat te doen aan de opkomst van de JA/JA-sticker? Dat waren kernvragen op het congres ‘Hoera voor de folder’. Gepersonaliseerde folders...
  4. Cijfers NOM Folder Monitor 2015: print domineert Alke Bassler - research manager bij GfK Media - presenteerde tijdens het congres Brievenbusreclame 2015, de gemiddelde cijfers in de retailbranche. Printmedianieuws zet een aantal een aantal feiten op een...

marketing

12 februari 2016 door marketing Reageer

Categorie: marketing Tags: curious you, De Reclamefabriek, HP Group, Publish

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Introductie in Enfocus Griffin 1 juni 2023
  • Intergraf voegt zich bij Coalitie over EU circulaire keuzes 1 juni 2023
  • Pulp- en papierproducenten maken balans op van investeringen in klimaatmaatregelen 31 mei 2023
  • Samenwerkende ‘clubs’ lanceren indruk.nu 31 mei 2023
  • HPIndigo 200K debuut tijdens Dscoop Edge St. Louis World Expo 30 mei 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Manager Technische Dienst
  • Grafisch prepress allrounder
  • Administratief Medewerker Finance
  • Machine Operator Digitale Nabewerking
  • Calculator/Verkoper Binnendienst
  • Vouwer(s)

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • VIGC special: ‘Het digitale watermerk’
  • Grafisch dagboek uit Kirgizië: deel 1
  • KVGO Barometer nieuwe onderzoeksmonitor
  • FESPA Global Print Expo met volle vaart vooruit
  • AVG: de soep die te heet werd opgediend

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.