PERSBERICHTEN – Extra 'Winterfolder' AH gedrukt bij Em. de Jong. Agfa start discussie over overname door CompuGroup Medical. KBA gaat nauw samenwerken met inktfabrikant Flint. Drukwerk inkopen via e-commerce tot 35 procent goedkoper. Cover Newsweek met Clinton als president, en meer persberichten.
Voor Albert Heijn is de huis aan huis folder nog steeds van groot belang: dit keer met een extra folder met het oog op de feestdagen. Vorige week viel bij miljoenen huishoudens de Winterkrant op de mat. ‘Daarmee geven we een kijkje in onze winterkeuken en feestassortiment’, zegt Albert Heijn over de inhoud. De Winterkrant is verzorgd door de Media Partners Group (MPG), onderdeel van de Roto Smeets Group. MPG regelt ook het blad Allerhande van AH. Maar wie drukt deze extra (winter) uitgave? Niet Roto Smeets, opvallend genoeg, zegt Henk Gianotten op Facebook. ‘Dat moet vandaag toch even een schok geweest zijn voor de Roto Smeets Groep om te constateren dat hun bloedeigen dochter MPG de AH-krant van 12 november niet liet drukken in Weert of Doetinchem maar bij Em. De Jong in Baarle-Nassau.’
Overname Agfa is niet voor grafische divisie
De Duitse CompuGroup Medical wil Agfa overnemen, maar is alleen geïnteresseerd in de medische tak van het Belgische bedrijf. Bij een eventuele overname zou de grote grafische tak dus weer moeten worden afgestoten. Vorige week werd bekend dat het management van Agfa in gesprek wil met CompuGroup Medical, maar geeft geen exclusiviteit: met andere woorden, er kan ook nog met andere partijen worden gesproken. Wordt vervolgd.
Goedkoper drukwerk via e-commerce
Op de Nationale Uitgeefdag van Mediafacts op 15 november wordt uitgelegd dat slim inkopen via e-commerce een grote besparing kan opleveren voor de opdrachtgever. ‘Benchpool is een nieuwe tool waarmee uitgevers 15 tot 35% kunnen besparen op de kosten van inkoop van rotatiedrukwerk en op de efficiency van de begeleidende processen. Die claim wordt bevestigd door de eerste uitgevers die ermee werken of de tool hebben uitgeprobeerd. Op 15 november geven Wil Amian en Roel Baaima uitleg over de opbouw en werking van deze intelligente SaaS-oplossing.’ Deze week in printmedianieuws meer over het inkoop - en margespel binnen de printmediabranche.
Flint inkt op KBA persen
Persenfabrikant KBA en inktproducent Flint gaan een ‘strategische’ samenwerking aan. Dat houdt in dat de conventionele offsetinkt vanFlint voortaan wordt aanbevolen door KBA . ‘Recommended by KBA’ komt er op de verfbussen te staan. KBA adviseert drukkers van vellenoffset persen voortaan Flint inkten te gebruiken, zoals de Novavit inkten. Ook voor verpakkingen, schrijft KBA.
Newsweek iets te vroeg met Clinton
Het Amerikaans tijdschrift Newsweek kwam even in een storm terecht met zijn verkiezingsspecial. Op de cover van dat magazine staat Hillary Clinton onder de titel ‘Madam President’. Trump-supporters zagen er meteen een complot in, toen de cover al voor de verkiezingen uitlekte. Aan de krantenwinkels werd gevraagd om het tijdschrift niet in de rekken te leggen vooraleer de definitieve uitslag gekend was. Enkelen deden het toch. Volgens Newsweek werden in totaal slechts 17 Clinton-tijdschriften verkocht, terwijl er in totaal 125.000 werden gedrukt en verspreid.
Kleurmanagement bij GOC
Kleur speelt een hoofdrol bij het verkopen van planten en bloembollen. Elburg-Smit, drukker van verpakkings- en promotiematerialen voor de botanische sector, zoekt daarom steeds naar manieren om colormanagement naar een nog hoger niveau te tillen. ‘Heel leerzaam om te zien waar je nog kunt verbeteren. Zo liet de trainer bijvoorbeeld zien dat kleuren nog beter worden overgedragen als we afbeeldingen op een andere manier opslaan. We inventariseren nu hoe we onze instellingen verder kunnen perfectioneren’, vertelt ordermanager/DTP'er Ruud Nijssen (Elburg-Smit) in GOC nieuwsbrief.
Papieren boek groeit, e-book krimpt
We schreven al eerder over de groeiende verkoop van papieren boeken in Nederland, nu blijkt dat ook in Engeland (UK) de groei van papieren boeken doorzet. En ook in de UK daalt de verkoop van e-books. De verkoop van papieren boek steeg met 1% en de verkoop van boeken in fysieke winkels steeg met 6 procent in het eerste halfjaar van 2016, meldt Boekblad.nl. De stijgende verkoopcijfers van papieren boeken volgt de trend die in 2015 werd gesignaleerd, voor het eerst sinds de uitvinding van het e-boek.
Raymond Cools directeur bij Pondres
Pondres heeft recentelijk zijn strategie herijkt om zowel fysiek als digitaal zorg te dragen voor het volledige klantcommunicatieproces. Begin 2016 volgde daarom een splitsing naar twee Business Units: één daarvan richt zich op de markt van digitale dienstverlening, de andere op de markt van print, mail en fulfilment. Op 1 november 2016 is Raymond Cools aangesteld als Business Unit Directeur van deze laatste unit. Het bedrijf uit Tilburg is een flinke organisatie met een omzet van 20 miljoen euro, 165 vaste medewerkers en daaromheen een schil van zo’n vijftig freelancers.
Ex-topman Circle Printers naar Walstead
José Maria Camacho was tot vorig jaar nog ceo van Circle Printers, maar moest opstappen nadat er nieuwe eigenaren aan boord kwamen en sindsdien is Peter Andreou (ex-topman van Polestar) de baas bij Circle Printers. Inmiddels heeft Camacho een nieuwe baan als baas van de Spaanse activiteiten van het Engelse Walstead, de snel groeiende drukkerijgroep en na de grafische divisie van Bertelsmann de grootste van Europa.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.