• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

INCTspiratie: zoeken naar effectief datagebruik

inctspiratie16

EVENEMENT - Onder de titel 'Datastrategie voor Uitgevers' zette organisator David Huijzer het vizier op scherp. Ondanks de aansprekende lezingen voorzien van voorbeelden, werd er binnen 'werkgroepjes' volop gediscussieerd over de wenselijkheid van de meetbaarheid van alle mediagedragingen van consumenten.

inct-spiratieDe meetbaarheid van online gedrag, al dan niet geanonimiseerd met cookies, of via aangemaakte profielen is bijna onuitputtelijk. De term 'big data' werd dan ook veelvuldig gebruikt om het speelveld van het omzetten van data in informatie en vervolgens conversie bij welke consument dan ook te verduidelijken.

INCTspiratie vanaf de 23e verdieping WTC Rotterdam

INCTspiratie vanaf de 23e verdieping WTC Rotterdam

De lezing van Hans Lodders (tevens dagvoorzitter) was vooral geschikt voor beginners en misschien wel gericht op de wat minder online gerichte uitgevers. Deze groep profileerde zich echter niet op dit event met een kleine 100 deelnemers.

Printmedia bedrijven kunnen prima facilitair zijn in printproducties rondom big data, maar ook zelf met hun eigen data klantprofielen bouwen en deze beter bedienen

Geloof in big data

Emiel van Bockel van CB Logistics maakte enerzijds het enorme belang van informatie duidelijk om klantgedragingen in kaart te brengen, maar waarschuwde gelijkertijd voor al te hoge verwachtingen. Hij pleitte eerder voor small data met grote acties (en resultaten) in plaats van big data met (te) weinig resultaten.

Van Bockel: 'Big data is falling from its hype into big tears

cbMaar hij voorspelde dat het meten van gedragingen niet zal verdwijnen. De explosieve ontwikkelingen rondom 'The Internet Of Things' zal het meten alleen maar doen toenemen van alles wat u en ik binnens- en buitenshuis doen. Pas in de middag kwam heel voorzichtig het onderwerp privacy aan de orde.

Omnichannel

Erik van Heeswijk heeft zijn specialisme aanvankelijk onttrokken uit zijn ervaringen uit de TV wereld en later ook uit de online activiteiten in die wereld. Hij durft naar eigen zeggen 'het monster van big data in de ogen te kijken'. Inmiddels zet hij voor uitgevers duidelijke adviezen neer die deze weg willen inslaan. 'Als je wilt meten en sturen, ga er dan voor de volle 100% voor, wees bereid tot het verdragen van de pijn, betrek alle stakeholders en streef grote dromen na, maar doe alles met kleine stapjes'. Hij voegde daaraan toe een omnichannel strategie te ontwikkelen en duidelijke doelgroepmetingen te definiëren, zodat steeds weer opnieuw de juiste keuzes per kanaal gemaakt kunnen worden.

Volop kansen voor internetdrukkers met duidelijke data strategie

Print in de mix

logo_sanoma_mediaSebastiaan Hartog van Sanoma liet als één van de weinigen het belang van offline media horen binnen de omnichannel strategie. Print en events moeten abonnees echter wel aanzetten zich online te registreren om van alle voordelen te kunnen 'profiteren'. Maar achterliggende motivatie om al die profielen te verkrijgen ligt natuurlijk bij het plezieren van hun adverteerders. Sanoma zegt samen met Zalando daarin nog een stap verder te gaan en de databases zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen en daarmee de consument nog meer te willen 'bedienen'. Het woord beïnvloeden werd zorgvuldig ontweken. Hartog liet overigens wel weten dat het met print prima gaat en dat televisie juist meer 'zorg' verdient.

Voeldoende gelegenheid tot netwerken

Voldoende gelegenheid tot netwerken

Vakmedianet

vakmedianetCeesjan de Vos presenteerde de bewegingen van Vakmedianet, een uitgever van vooral business-to-business titels, zowel in print als online. Het bedrijf bereikt ruim 1,2 miljoen lezers met maar liefst een kleine 60 titels. Met 350 werknemers is een 'kale' organisatie gebouwd, waarbij meten centraal staat in een mix van hele mooie titels met veelal oude tradities.

Ceesjan de Vos: 'The job isn't done when you hit Publish'

Onderwijs

malmbergMalmberg presenteerde vooral enige niche bewegingen binnen het vakgebied onderwijs. Tijdens de presentatie van Linda de Leeuw kwamen heel voorzichtig wat privacy onderwerpjes aan de orde. Maar het belang in het streven naar het optimale businessmodel leek toch net iets groter dan het privacybelang van de leerling, die nooit zal weten welke data hem of haar leven blijvend zal beïnvloeden, ondanks alle genoemde privacy garanties. De verschillende uitgevers in dit segment maken overigens allemaal gebruik van verschillende en dus niet altijd op elkaar aansluitende systemen. Juist dat is een mogelijke 'gezamenlijke' lek in de genoemde garanties op privacy.

Aan het werk tijdens diverse 'round-table' sessies

Aan het werk tijdens diverse 'round-table' sessies

Growth mindset

growth-tribe-logoAan het einde van de inspirerende dag nog een lesje inspiratie in groei door Ferdinand Goetzen. Het bedrijf Growth Tribe ontwikkelt 'academies' op diverse niveaus om een 'data driven' bedrijf te kunnen worden, gericht op groei. En dat kan alleen met 100% gedreven multidisciplinaire mensen, die een voortdurende met een 'wow' factor niet alleen zichzelf laten groeien, maar hun hele omgeving en vooral hun klanten. Voor lui achterover leunende studenten is geen plaats.

 

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. inct•formatie – congres over trends in publishing: zoeken naar print Inmiddels goed voor de 12e jaargang zette organisator David Huijzer een dagvullend programma neer met zeer uiteeenlopende onderwerpen rondom uitgeven. Print beleefde nog een hoogtepuntje aan het einde van de...
  2. Effectief & dapper: SM-SX 52 Anicolor bij ECdruk Op een moeilijk moment, midden in de economische crisis, investeerde ECdruk in Oosterhout in een nieuwe pers en koos daarbij niet voor de goedkoopste oplossing. De Anicolor SM-SX 52 bewees...
  3. VIGC en printmedianieuws zoeken samenwerking Het VIGC gaat samen met printmedianieuws bestuderen in hoeverre beide organisaties kunnen samenwerken op het gebied van content en seminars/events....
  4. Lezing op Sign&Print 2019 bij VIGC EVENEMENT - Op uitnodiging van het VIGC mocht de redactie een bijdage leveren aan het congres programma van het VIGC tijdens de eerste beursdag van Sign&Print Expo 2019 in Gorinchem....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

24 november 2016 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: big data, businessmodellen, omnichannel

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023
  • Four Pees breidt personele omvang flink uit 22 maart 2023
  • Gouden Giraffe Event Awards 22 maart 2023
  • Fujifilm brengt Uvijet HZ thermoforming inkt uit voor Acuity Prime vlakbedprinters 21 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’
  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.