PERSBERICHTEN – Veel gedoe over GrafischGolfen2017-krant ‘SLA DIE HOLE IN ONE’, ‘Tech-bedrijf’ Probo breidt weer uit, GWS gaat krantendrukkerij Alkmaar ontmantelen (en mogelijk verkopen) en wie gaat de puzzelboekjes van Keesing drukken? En er was meer nieuws.
We beginnen met Probo in Dokkum, dat weer gaat uitbreiden. ‘Het is gewoon nodig, we groeien heel hard door’, zegt directeur René de Heij van Probo. Deze keer beslaat de nieuwbouw 2200 vierkante meter. Met meer dan tweehonderd werknemers behoort het zestien jaar oude printbedrijf tot de grootste werkgevers van Dokkum. Probo bedrukt op allerlei manieren allerlei soorten textiel, variërend van zonwering en autotextiel en labels tot stickers, gevelplaten en gordijnen. In grote, maar vooral ook heel veel kleine oplages. De tweeduizend dagelijkse orders komen online binnen. Software bepaalt in welke volgorde en op welke machines ze worden verwerkt. ’Eigenlijk zijn we een tech-bedrijf’, zegt De Heij. Bron: Leeuwarder Courant.
‘SLA DIE HOLE IN ONE!’
Dat is de titel van de speciale krant ter gelegenheid van GrafischGolfen2017. De uitgave is een mooi initiatief van de sponsors, maar de door Rodi Media gedrukte krant van 24 pagina’s verscheen bijna 14 dagen na het evenement. Niet erg actueel, schreven wij. Dat viel niet in goede aarde bij enkele lezers. ‘Wat een zure opmerking over de actualiteit’, schreef Hans Schoolenberg, nooit te beroerd om anderen de maat te nemen. Ook Jörgen Rietveld (initiatiefnemer van GG2017 én van de krant) was niet blij met het stukje op onze site. Wel kon hij het waarderen dat ‘Printmedianieuws een duidelijke onafhankelijke mening geeft’. Het bericht werd meer dan 800 keer gezien op Facebook. Onder van links naar rechts: Peter Zwetsloot, Dick Ranzijn en Jörgen Rietveld.
NRC Media op winst
NRC Media, uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl, heeft het afgelopen jaar betere resultaten geboekt dan het jaar daarvoor. De betaalde verkoop van de krantentitels steeg en het aantal leesminuten op de site nrc.nl ging met twintig procent vooruit. De omzet daalde in 2016 weliswaar met 5,3 procent naar 103 miljoen euro, maar die daling werd goedgemaakt door met name lagere druk- en distributiekosten en lagere inkoopkosten bij de webwinkel. Daardoor steeg de nettowinst naar 19,4 miljoen euro; dat is 6,6 procent meer dan het jaar daarvoor. NRC Media is onderdeel van het Belgische Mediahuis. De papieren kranten van NRC Media worden gedrukt bij De Persgroep in Amsterdam en Den Haag.
Heidelberg wil groeien in ‘security printing’
Vorige week hield persfabrikant Heidelberg een ‘Security Day’, met 120 bezoekers uit binnen- en buitenland. Vooral de Primefire 106 werd geroemd, de digitale inkjet pers in het B1-formaat. Heidelberg liet zien dat deze machine uitermate geschikt is voor het produceren van ID-printing en betaalkaarten. De bezoekers kregen ook een demonstratie van de Speedmaster XL 75 Anicolor 2-pers, volgens Heidelberg ideaal geschikt voor ‘high security printing’.
Wie gaat puzzelboekjes Keesing drukken?
Uitgever Telegraaf Media Groep verkoopt dochterbedrijf Keesing voor een waarde van 150 miljoen euro. Maar wie gaat al die puzzelboekjes van Keesing drukken, met een totale oplage van 86 miljoen exemplaren per jaar. Tot nu toe worden de boekjes gedrukt bij de Roemeense drukkerij InfoPress, maar dat contract loopt dit jaar af, schrijft het Financieele Dagblad.
Krantenpersen Alkmaar naar GWS Printing Systems
De grote krantendrukkerij in Alkmaar staat al een jaar stil, maar de persen daar zijn nog steeds niet verkocht. Maar daar komt mogelijk verandering in, nu GWS Printing Systems de opdracht heeft gekregen de drukkerij te ontmantelen. Naast een grote Colorman krantenpers staat er ook een commerciële coldset rotatiepers, een Cromoman. Vooral de Cromoman heeft goede kansen om te worden verkocht, zegt commercieel directeur Eric van Kessel. De grotere Colorman zal wel gedeeltelijk eindigen bij de hoogovens, vreest hij.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.