Landa installeert beta machine bij Duitse verpakkingsdrukkerij Edelmann
INTERNATIONAAL - Verpakkingsbedrijf Edelmann krijgt eindelijk de lang verwachte Landa S10 Nanographic Printing Press geleverd. Aanvankelijk zou de machine al in april 2017 worden geleverd. Dat werd uitgesteld tot december 2017, maar nu blijkt de machine 'onderweg' te zijn. Oliver Sattel heeft de leiding over techniek en productie en zegt: 'De machine die we krijgen is nog een beta versie, we hebben in Israël al uitgebreid met deze machine gewerkt en de resultaten zijn veelbelovend.' Sattel zegt dat de Landa technologie voor hun de 'game changer' is in het verpakkingen segment. 'Geen drukplaten, geen primers nodig en vrijwel elk materiaal is te bedrukken, al dan niet in combinatie met gepersonaliseerde content.'
Bestaande investeerders Helloprint stoppen miljoenen in bedrijf
BEDRIJVEN - Print platform Helloprint investeert door middel van haar bestaande investeerders miljoenen euro's in de nog maar net vier jaar jonge Rotterdamse onderneming. Hans Scheffer, CEO van Helloprint, verwacht dit jaar de omzetgrens van 50 miljoen euro te doorbreken, een toename van ca. 50% ten opzichte van 2017. Volgende week publiceert Printmedianieuws een persoonlijk gesprek met Hans Scheffer.
Voormalige Wegener drukkerij in Apeldoorn wordt 'sportschool'
BEDRIJVEN - De voormalige Wegener-drukkerij aan de Laan van Westenenk wordt een opleidingscentrum, met ondersteuning van de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie. Sporters in Apeldoorn omgeving kunnen zich scholen tot trainer. Apeldoorn wordt de eerste sportaccommodatie met minstens acht trampolines voor zowel recreatieve springers als topsporters. Bovendien komen er een valkuil en een indoor freerunpark waar zowel recreanten als professionele freerunners zich kunnen uitleven. De locatie is bovendien geschikt om een dansstudio te openen waar mensen kunnen bewegen op muziek, geeft KDO aan. Bron: de Stentor
Heidelberg gaat drukwerk per klik verkopen
TOELEVERANCIERS - Wat printerfabrikanten al vele jaren deden, gaat Heidelberg nu doen voor een aantal van haar offsetpersen. 100 van de nu bestaande klanten blijken het nieuwe businessmodel te willen testen. Het programma is onderdeel van de marketing campagne 'Heidelberg goes Digital'. Die campagne is op alle fronten meer gericht op het bieden van services, ondersteuning en efficiency verbetering in plaats van het verkopen van machines. Het 'pay per use' model moet tevens het marktaandeel in verbruiksmiddelen vergroten. Het bedrijf daarmee 600 miljoen extra omzet te realiseren. Bron: Printweek
Vijfde Jet Press 720S in Engeland
INTERNATIONAAL - Push Print in Engelend heeft Fujifilm’s vlaggenschap Jet Press 720S gekocht. In maart wordt de machine geleverd, speciaal bedoeld voor short-runs in het boekensegment. Het bedrijf heeft 17 medewerkers en maakt een jaarlijkse omzet van ruim 4,5 miljoen euro. De 720S is voor de onderneming de eerste investering in 'digitaal'. Volgens Roy Killen, één van de drie managing partners, voldeed alleen de 720S aan de exceptioneel hoge eisen en paste deze ook het beste in de bestaande workflows van het bedrijf.
Andere regels voor vakantietoeslag
BRANCHE - Het KVGO publiceerde deze week een artikel over de recent gewijzigde regels rondom het toekennen van de vakantietoeslag. Per 1 januari 2018 moet ook over meeruren moet dan in beginsel vakantietoeslag betaald worden. De wet biedt de mogelijkheid hiervan af te wijken door de grondslag voor vakantietoeslag op te nemen in de cao en daar de meeruren niet in te betrekken. Lees de details over de nieuwe regeling op de website van het KVGO.
Wihabo bestelt bij AtéCé een Scodix digitale drukwerkveredelingspers
BEDRIJVEN - Wihabo uit Geffen heeft bij AtéCé Graphic Products een nieuwe Scodix Ultra2 Pro with Foil digitale drukwerkveredelingspers, de eerste in Nederland, besteld. Directeur Ruud Bosch: ‘We willen voorop blijven lopen met de nieuwste digitale drukwerktechnologieën. Met deze digitale veredelingsmachine kunnen we spot-UV en foliedruk variabel per vel aanbrengen. Broer Joris Bosch, verantwoordelijk voor de techniek, vult aan: ‘Met de Scodix kunnen wij spotvernis, foliedruk en zelfs brailledruk of holografische effecten aanbrengen. Dit gaat geheel digitaal, dus zonder clichés, opstarttijd en afval. Door het gebruik van een vloeibaar transparant polymeer (PolySENSE) zijn alle soorten halfreliëf en densiteit mogelijk. De Scodix kan tal van papiersoorten tot 530 x 750 mm bewerken, van 135 tot 675 grams, inclusief laminaten.’ Bron: AtéCé
Antalis innoveert met NFC in print
PRODUCTIE INNOVATIE - Het product Antalis PowerCoat Alive bestaat al enige jaren. Het door papierproducent Arjowiggins ontwikkelde concept biedt door middel van NFC (Near Field Communication) de mogelijkheid om vanuit papier te communiceren met mobiele apparatuur, die zijn uitgerust met NFC, zoals de laatste modellen iPhones. Een app voor het lezen van de NFC chip maakt het mogelijk om bijvoorbeeld vanaf een visitekaartje de website van de onderneming te bezoeken. Maar ook toepassingen in verpakkingen voor logistieke processen maken de technologie mogelijk.
De nieuwe techniek komt in diverse Creative Papers uitvoeringen van Antalis, zoals Conqueror CX22 Alive Diamond White, Curious Metallics Alive Ice Silver en Mohawk Superfine Eggshell Alive Ultrawhite. Het product is uiteraard recyclebaar, FCS®-gecertificeerd en kan digitaal of regulier geprint/gedrukt worden.
Antalis heeft de exclusieve rechten om PowerCoat® Alive te distribueren. Muriël Knippers, Communication Manager van Antalis Benelux: ‘Antalis is voortdurend bezig met het ontwikkelen van producten die digitale toepassingen en traditioneel papier combineren.'
Agfa lanceert kleinere Anapurna H1650i LED
TOELEVERANCIERS - Binnen de Anapurna LED serie heeft Agfa de H1650i LED gelanceerd. Deze is kleiner dan de bekende H2050i LED printer. De nieuwe machine werd deze week voor het eerst getoond tijdens C!Print 2018 in Lyon. De machine die haar markt zal vinden in de sign- en label markt print op een breedte van 1,65 meter. De breedte machine print op een formaat van 3,2 meter. Agfa zegt dat de machine uitzonderlijke is in de kwaliteit door toepassing van 4-6 kleuren, extra wit en een uniek hybride UV LED inkjet systeem. De breedte machine wordt vooral toegepast in outdoor toepassingen. Bron: Agfa
Koenig & Bauer trots op 27e plaats van beste werkgevers in Duitsland
INTERNATIONAAL - Het Duitse blad Focus tekent elk jaar de 1000 beste werkgevers van Duitsland op. Volgens Claus Bolza-Schünemann, president and hoofd human resources liep het bedrijf al decennia lang vooruit op alle mogelijke arbeidsomstandigheden bij het bedrijf. Het bedrijf presteert uitzonderlijk op het gebied bij bijscholing, kinderopvang, ouderenzorg, gezondheid en dus een bedrijfsrestaurant met verantwoorde lunches. Claus Bolza-Schünemann: 'We hebebn 150 jaar ervaring met 'personeelszorg', dus we zijn uiteraard trots op deze erkenning.' bron: print.de
Omzetontwikkelingen Amerikaanse grafische industrie 2017
INTERNATIONAAL - Volgens onderzoek van 'What They Think' door Dr. Joe Webb en Richard Romano, deed in 2017 ongeveer eenderde van de Amerikaanse drukkerijen het slechter dan het jaar 2016. 13% scoorde min of meer hetzelfde resultaat. 55% deed het dus beter dan in 2016, variërend van 1% tot 22%. De grootste groeigroep zat tussen de 10-22%. Bron: WhatTheyThink
En verder in het nieuws:
- Interessante studie rondom inkjet productie printen (PDF 7MB)
- Packaging Awards 15 maart 2018
- Flint Group en Sun Chemical verhogen prijzen (bron: Printweek)
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.